«Η κυβέρνηση Τσίπρα προσπαθεί να δημιουργήσει τη δική της διαπλοκή ενώ ταυτόχρονα διευκολύνει την παλιά διαπλοκή την οποία καταγγέλλει για λόγους τακτικής αλλά φαίνεται ότι εξυπηρετεί με το αζημίωτο», αναφέρει σε άρθρο του ο ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Γιώργος Κύρτσος και καταγγέλλει, ως συγκεκριμένο παράδειγμα, την κατασκευή των σηράγγων στα Τέμπη:

«Οι διαπλεκόμενοι μεγαλοεργολάβοι οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος από προηγούμενες κυβερνήσεις εξακολουθούν να παίρνουν εντυπωσιακά «πακέτα» από τον κ. Τσίπρα και τον κ. Σπίρτζη στο όνομα της δήθεν επιτάχυνσης της κατασκευής των έργων που καθυστερούν και με δική τους ευθύνη. Όπως επισημαίνει η «Καθημερινή» στο σχετικό ρεπορτάζ (Τρίτη 11 Οκτωβρίου), «οι ιδιώτες - παραχωρησιούχοι και κατασκευαστές του τμήματος Ραχών Φθιώτιδας - Κλειδιού Ημαθίας θα καταφέρουν να λάβουν νέες αποζημιώσεις προκειμένου να παραδώσουν τις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα τον Μάρτιο του 2017. Η κοινοπραξία άσκησε πίεση χρησιμοποιώντας το αποτέλεσμα μιας διαιτησίας, παρότι η πρόοδος του έργου ξεπερνά το 93% και παρότι το Δημόσιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ήδη διαθέσει τα τριπλάσια (959,5 εκατομμύρια ευρώ!) από τα αρχικώς συμφωνηθέντα για την ολοκλήρωση του έργου».

Τι έγραψε η Καθημερινή

Το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Η Καθημερινή», για τα επιπλέον  χρήματα που κατάφερε να εξασφαλίσει η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», το οποίο υπογράφει ο Γιώργος Λιαλιός, έχει ως εξής:

«Νικήτρια φαίνεται ότι βγαίνει και η εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου από τη διαπραγμάτευση με το Δημόσιο. Όπως όλα δείχνουν, οι ιδιώτες –παραχωρησιούχοι και κατασκευαστές του τμήματος Ραχών Φθιώτιδας-Κλειδιού Ημαθίας– θα καταφέρουν να λάβουν νέες αποζημιώσεις προκειμένου να παραδώσουν τις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα τον Μάρτιο του 2017. Η κοινοπραξία άσκησε πίεση χρησιμοποιώντας το αποτέλεσμα μιας διαιτησίας, παρότι η πρόοδος του έργου ξεπερνά το 93% και παρότι το Δημόσιο και η Ε.Ε. έχουν ήδη διαθέσει τα τριπλάσια από τα αρχικώς συμφωνηθέντα για την ολοκλήρωση του έργου.

Παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα το υπουργείο Υποδομών και ο ίδιος ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης δήλωναν κατηγορηματικά ότι δεν πρόκειται να δώσουν αποζημιώσεις στην εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και στον κατασκευαστή της για την ολοκλήρωση του έργου έως τις 31 Μαρτίου, φαίνεται ότι το Δημόσιο αναγκάστηκε τελικά να υπαναχωρήσει. Τις τελευταίες εβδομάδες έχει πραγματοποιηθεί σειρά συναντήσεων της κοινοπραξίας με το υπουργείο με αντικείμενο την οριστικοποίηση της συμφωνίας, η οποία είναι απαραίτητη για την αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος παράδοσης του έργου. Τα βασικά σενάρια γύρω από τα οποία κινήθηκε η συζήτηση ήταν δύο:

1. Η συμφωνία δεν θα περιλαμβάνει αποζημιώσεις, αλλά τη δέσμευση του Δημοσίου ότι θα καταβάλει άμεσα όσα ποσά έχουν ήδη επιδικαστεί μέσω δύο διαιτησιών (περί τα 30 εκατ. ευρώ). Παράλληλα το Δημόσιο θα αποσύρει την προσφυγή του ενάντια σε μία από τις δύο διαιτητικές αποφάσεις.

2. Η συμφωνία θα περιλαμβάνει την καταβολή αποζημιώσεων 40-60 εκατ. ευρώ (τα 55 εκατ. ευρώ θεωρούνται πιο κοντά στην πραγματικότητα) στον παραχωρησιούχο και (κυρίως) στον κατασκευαστή του έργου, για μια σειρά από καθυστερήσεις στις υποχρεώσεις του (παράδοση γης, αδειοδοτήσεις, αρχαιολογικά, ΟΣΕ κ.λπ.). Το Δημόσιο θα παραιτηθεί από την προσφυγή ενάντια σε μία από τις δύο διαιτητικές αποφάσεις. Από την άλλη, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου θα δεχθεί να μην της καταβληθεί η τελευταία δόση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου (30 εκατ. ευρώ), η οποία ήταν συνδεδεμένη και με την κυκλοφορία του άξονα (clawback), που ήταν τελικά υψηλότερη από ό,τι αναμενόταν. Αυτός ο τελευταίος όρος πιθανότατα θα χρησιμοποιηθεί από το υπουργείο Υποδομών (με τη γνωστή, επαναστατική ρητορική) για να παρουσιαστεί η συμφωνία ως νίκη. Τέλος, οι 3 σήραγγες θα λειτουργήσουν τον Μάρτιο του 2017, ενώ η διαδικασία πιστοποίησής τους θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο.

Πάντως, η επιλογή της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου να «ρίξει ρυθμούς» και να πιέσει για νέες αποζημιώσεις, τη στιγμή που η πρόοδος του έργου ήταν εδώ και ένα έτος άνω του 90%, έχει τύχει γενικής αποδοκιμασίας, ακόμα και από τον κατασκευαστικό και τραπεζικό κλάδο. Πόσο μάλλον όταν το Δημόσιο και η Ε.Ε., από 296,4 εκατ. ευρώ, που ήταν η αρχική χρηματοδοτική συμβολή τους στο έργο, έχουν ήδη δεχθεί να καταβάλουν 959,5 εκατ. ευρώ, μέσω της υπογραφής μιας συμπληρωματικής σύμβασης, την καταβολή πρόσθετης χρηματοδότησης και πλήθους αποζημιώσεων».