Τα Τέμπη ήταν κάποτε ένα από τα πιο επικίνδυνα και από τα πιο αιματοβαμμένα σημεία του οδικού δικτύου της Ελλάδας. Τώρα έχει γίνει ένα από τα ασφαλέστερα. Η διαδρομή έχει γίνει σαφώς πιο άνετη για όσους την χρησιμοποιούν.
Οι τρεις δίδυμες σήραγγες και οι γέφυρες, αντικατέστησαν το επικίνδυνο πέρασμα της Κοιλάδας των Τεμπών αλλά και τις στροφές του Πλαταμώνα, μειώνοντας σημαντικά την απόσταση Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Το έργο παραδόθηκε πριν από δύο χρόνια και άλλαξε το οδικό χάρτη όλης της Ελλάδας.
Ο Αθανάσιος Μπλιάτσιος είναι οδηγός φορτηγού, που χρησιμοποιεί συχνά το νέο έργο: «Είναι πολύ πιο ασφαλής και πολύ πιο σίγουρος ο δρόμος τον τελευταίο χρόνο που δημιουργήθηκαν οι σήραγγες, που άνοιξαν και μπήκαμε μέσα. Γλιτώσαμε ένα πολύ επικίνδυνο οδικό τμήμα που υπήρχε εδώ».
Το μεγάλο αυτό έργο χρηματοδοτήθηκε από την Πολιτική Συνοχής της Ε.Ε. Με την ολοκλήρωσή του, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στην περιοχή μειώθηκε θεαματικά.
Οι εργασίες κατασκευής κράτησαν έξι χρόνια περισσότερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα και σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε η οικονομική κρίση. Το έργο όμως συνέβαλε αποφασιστικά στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και στη βελτίωση των μεταφορών.

Ο Δημήτρης Γκατσώνης είναι ο διευθύνων σύμβουλος του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου:
«Ένα τα κυριότερα οφέλη είναι ότι οι σήραγγες βελτιώνουν τις μεταφορές κυρίως στην κεντρική και τη Βόρεια Ελλάδα. Ο χρόνος ταξιδιού έχει μειωθεί σημαντικά κατά μισή ώρα, μέσω του νέου τμήματος. Προφανώς υπάρχουν και οφέλη από την οδική ασφάλεια που προσφέρει, καθώς οι οδηγοί δεν χρειάζεται πλέον να περάσουν από την Κοιλάδα των Τεμπών. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν το νέο τμήμα και τις σήραγγες».
Οι τρεις δίδυμες σήραγγες έχουν μήκος 11 χιλιόμετρα και επιτηρούνται από ένα δίκτυο από κάμερες ασφαλείας. Ελέγχονται από το κέντρο διαχείρισης της κυκλοφορίας 24 ώρες το 24ωρο. Η Μαρία Γκουντή εργάζεται στο κέντρο: «Μέσα στις σήραγγες, υπάρχουν πάνω από 400 κάμερες, τοποθετημένες ανά 75 μέτρα, που είναι επιφορτισμένες με το σύστημα ανίχνευσης συμβάντος. Μπορούν να διακρίνουν σταματημένα οχήματα, κάποιον πεζό, ένα όχημα που κινείται αντίθετα, ακόμη και καπνό μέσα στη σήραγγα».

Περίπου 11.000 οχήματα περνούν από αυτό το τμήμα καθημερινά. Το 26% είναι φορτηγά και λεωφορεία. Τα τελευταία δύο χρόνια που λειτουργεί ο νέος άξονας έχει αυξηθεί κατά 29% η κυκλοφορία βαρέων οχημάτων. Ο Αθανάσιος Μπλιάτσιος, οδηγός φορτηγού υπογραμμίζει:
«Παλιότερα στην οδήγηση ήταν πολύ πιο δύσκολα. Τουλάχιστον για μένα. Δεν μπορούσα να απολαύσω καθόλου τη διαδρομή. Αυτό ευτυχώς άλλαξε. Χαίρομαι το ταξίδι. Μου αρέσει η οδήγηση, μου αρέσει το ταξίδι και επιτέλους το απολαμβάνω».

gr.euronews.com