Το μείζον θέμα της υποστελέχωσης της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας αναδεικνύει με ερώτησή του προς τους Υπουργούς Υγείας και

Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ο βουλευτής Λάρισας του Ποταμιού, κ. Κώστας Μπαργιώτας.

Εδώ και τρία τουλάχιστον χρόνια η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας υπολειτουργεί. Ενώ καλείται να εξυπηρετεί όλη τη Θεσσαλία, είναι στελεχωμένη μόνο με τρεις ιατροδικαστές και μία νεκροτόμο. Μάλιστα, η άδεια της νεκροτόμου την τρέχουσα περίοδο κρατάει κλειστή την υπηρεσία μέχρι και τις 10 Αυγούστου. Την ίδια στιγμή στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας και στο Πανεπιστημιακό απασχολούνται 7 νεκροτόμοι σε τομείς άσχετους με την ειδικότητα τους. Επειδή, όμως, υπάγονται στο Υπουργείο Υγείας, ενώ η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την νεκροτόμο στις απουσίες της. Να σημειωθεί πως η Ιατροδικαστική Υπηρεσία στεγάζεται στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.

Οι πολίτες της Θεσσαλίας υφίστανται απίστευτη ταλαιπωρία στον πιο μεγάλο πόνο, αυτόν της απώλειας των προσώπων τους. Δυστυχώς, οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και η διοικητική αναλγησία φέρνουν στο προσκήνιο ανθρώπινα δράματα. Ο τοπικός τύπος βρίθει σχετικών δημοσιευμάτων. Οικογένειες χρειάζεται να αναμένουν την επιστροφή της σορού προσφιλών προσώπων από την Ιατροδικαστική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης ή Κοζάνης, καθώς οι σοροί «ταξιδεύουν» χιλιόμετρα. Μάλιστα, επωμίζονται ένα πρόσθετο βάρος, αυτό της μετακίνησης των νεκρών τους, που ανέρχεται στα 200 – 250 ευρώ. 

Στο παρελθόν υπήρξαν οχλήσεις και υπομνήματα  προς τα συναρμόδια Υπουργεία, ώστε να μεταφερθούν κάποιοι υπάλληλοι από τα νεκροτομεία των νοσοκομείων στην Ιατροδικαστική Υπηρεσία, για να μπορεί να λειτουργεί χωρίς προβλήματα, αλλά και να εφημερεύει τα σαββατοκύριακα. Ωστόσο, αντί της όποιας πρόσληψης νεκροτόμου ή της απλής υπογραφής μίας Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα επέτρεπε την ενίσχυση της εν λόγω Υπηρεσίας με προσωπικό ειδικοτήτων Νεκροτόμων από τα Νοσοκομεία της Λάρισας, ουδέν έγινε. Αξίζει να τονιστεί ότι η μετάταξη/απόσπαση υπαλλήλων από το ένα Υπουργείο στο άλλο δεν θα έχει κανένα δημοσιονομικό κόστος. 

Επειδή η αξιοπρέπεια και το δικαίωμα στη νοσηλεία είναι ισοδύναμη με την αξιοπρέπεια στο θάνατο και την ταφή, το Ποτάμι ρωτά τους συναρμόδιους Υπουργούς: Με ποιο τρόπο σκοπεύουν να λύσουν το πρόβλημα λειτουργίας της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας κατά τις απουσίες της νεκροτόμου; Είναι στο σχεδιασμό τους–και υπάρχει η πολιτική βούληση- η μετακίνηση υπαλλήλων από το ένα Υπουργείο στο άλλο, ώστε να αντιμετωπισθεί, έστω και παροδικά, το πρόβλημα; Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ 

1)    ΥΓΕΙΑΣ

2)    ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑ: «Απίστευτη ταλαιπωρία λόγω υποστελέχωσης της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας».

Εδώ και τρία τουλάχιστον χρόνια η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας υπολειτουργεί λόγω υποστελέχωσης. Ενώ καλείται να εξυπηρετεί όλη τη Θεσσαλία, είναι στελεχωμένη μόνο με τρεις ιατροδικαστές και μία νεκροτόμο. Μάλιστα, η άδεια της νεκροτόμου την τρέχουσα περίοδο κρατάει κλειστή την υπηρεσία μέχρι και τις 10 Αυγούστου. Την ίδια στιγμή στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας και στο Πανεπιστημιακό απασχολούνται 7 νεκροτόμοι σε τομείς άσχετους με την ειδικότητα τους. Επειδή, όμως, υπάγονται στο Υπουργείο Υγείας, ενώ η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την νεκροτόμο στις απουσίες της. Να σημειωθεί πως η Ιατροδικαστική Υπηρεσία στεγάζεται στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3772/2009 (ΦΕΚ 112/Α/10-07-2009) η ιατροδικαστική υπηρεσία ακολουθεί το ωράριο λειτουργίας των Δημοσίων Υπηρεσιών. Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι οι ιατροδικαστές και το προσωπικό του κλάδου ΥΕ Νεκροτόμων υποχρεούνται, εφόσον επιβάλλεται από τις συνθήκες, να εκτελούν ιατροδικαστικές πράξεις και πέραν του ισχύοντος ωραρίου λειτουργίας των υπηρεσιών, καθώς και σε μη εργάσιμες ημέρες. Ωστόσο, η ύπαρξη μίας νεκροτόμου καθιστά ανεφάρμοστη τη συγκεκριμένη διάταξη, με αποτέλεσμα οι σοροί να μεταφέρονται για τις απαραίτητες ιατροδικαστικές πράξεις στην Αθήνα ή στη  Θεσσαλονίκη ή στην Κοζάνη. Επιπλέον, εάν παρουσιασθούν ανθρώπινοι θάνατοι που επήλθαν με βίαιο τρόπο τις αργίες και τα Σαββατοκύριακα, η ιατροδικαστική εξέταση πραγματοποιείται την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

Οι πολίτες της Θεσσαλίας υφίστανται απίστευτη ταλαιπωρία στον πιο μεγάλο πόνο, αυτόν της απώλειας των προσώπων τους, καθώς τα υπουργεία Υγείας και Δικαιοσύνης δεν βρήκαν μέχρι σήμερα τη χρυσή τομή. Δυστυχώς, οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και η διοικητική αναλγησία φέρνουν στο προσκήνιο ανθρώπινα δράματα. Ο τοπικός τύπος βρίθει σχετικών δημοσιευμάτων. Οικογένειες χρειάζεται να αναμένουν την επιστροφή της σορού προσφιλών προσώπων από την Ιατροδικαστική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης ή Κοζάνης, καθώς οι σοροί «ταξιδεύουν» χιλιόμετρα. Μάλιστα, εν μέσω πένθους επωμίζονται ένα πρόσθετο βάρος, αυτό της μετακίνησης των νεκρών τους, που ανέρχεται στα 200 – 250 ευρώ. 

Στο παρελθόν υπήρξαν οχλήσεις και υπομνήματα  προς τα συναρμόδια Υπουργεία, ώστε να μεταφερθούν κάποιοι υπάλληλοι από τα νεκροτομεία των νοσοκομείων στην ιατροδικαστική υπηρεσία, για να μπορεί να λειτουργεί χωρίς προβλήματα, αλλά και να εφημερεύει τα σαββατοκύριακα. Ωστόσο, αντί της όποιας πρόσληψης νεκροτόμου ή της απλής υπογραφής μίας Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα επέτρεπε την ενίσχυση της εν λόγω Υπηρεσίας με προσωπικό ειδικοτήτων Νεκροτόμων από τα Νοσοκομεία της Λάρισας, ουδέν έγινε. 

Επειδή το κλείσιμο της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας καθρεφτίζει τον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού δημοσίου.

Επειδή, πέραν όλων των άλλων, η διακοπή λειτουργίας της ιατροδικαστικής υπηρεσίας περιπλέκει και το ανακριτικό έργο, ειδικά σε περιστατικά θανάτου που δεν χαρακτηρίζονται ως «αιφνίδιοι».

Επειδή η μετάταξη/απόσπαση υπαλλήλων από το ένα Υπουργείο στο άλλο δεν θα έχει κανένα δημοσιονομικό κόστος. 

Επειδή η αξιοπρέπεια και το δικαίωμα στη νοσηλεία είναι ισοδύναμη με την αξιοπρέπεια στο θάνατο και την ταφή.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1)    Με ποιο τρόπο σκοπεύετε να λύσετε το πρόβλημα λειτουργίας της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας κατά τις απουσίες της νεκροτόμου;

2)    Είναι στο σχεδιασμό των Υπουργείων –και υπάρχει η πολιτική βούληση- η μετακίνηση υπαλλήλων από το ένα Υπουργείο στο άλλο, ώστε να αντιμετωπισθεί, έστω και παροδικά, το πρόβλημα;