Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Σχολικού Εκφοβισμού στις 6 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε δράση με θέμα «Σχολικός εκφοβισμός και τρόποι αντιμετώπισης του» από το Κέντρο Κοινότητας Δήμου Τεμπών στις ακόλουθες σχολικές κοινότητες στο Γυμνάσιο Συκουρίου στις 16 Φεβρουαρίου 2024, στο Δημοτικό σχολείο Γόννων στις 12 Μαρτίου, στο Λύκειο Γόννων στις 13 Μαρτίου και στο Γυμνάσιο Γόννων στις 20 Μαρτίου 2024.

Στο Γυμνάσιο Συκουρίου και στο Δημοτικό Γόννων ομιλήτρια της δράσης ήταν η κ. Κούρτη Παναγιώτα, Κοινωνική Λειτουργός του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Τεμπών.

Στο Λύκειο και στο Γυμνάσιο Γόννων ομιλητές της δράσης ήταν η κ. Κούρτη Παναγιώτα, Κοινωνική Λειτουργός του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Τεμπών και ο κ. Κωνσταντίνος Παντελής Ψυχολόγος της δομής.

Σκοπός της δράσης ήταν η ευαισθητοποίηση για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού των εφήβων, που παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις στη σημερινή πραγματικότητα, αλλά και η ενημέρωση των μαθητών για τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου μέσα από βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδι ρόλων.

Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά, αρκετά μοιράστηκαν μαζί μας δικές τους ιστορίες, όπου υπέστησαν σχολικό εκφοβισμό καθώς μας τις περιέγραψαν έτσι όπως τις βίωσαν.

Χρησιμοποιήσαμε οπτικοακουστικό υλικό και το παρακολουθήσαμε ανά τμήμα, επιλέγοντας την ιστορία του θύματος.

Το Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο διατηρεί αυτή τη μορφή και παρουσιάζει δυο ιστορίες εκφοβισμού: η μία στο σχολικό περιβάλλον και η άλλη στο διαδικτυακό περιβάλλον. Η φυσικότητα των χώρων, τα παιδιά ηθοποιοί, οι ιστορίες που είναι βασισμένες σε πραγματικά γεγονότα δίνουν μια ισχυρή δυναμική στο εργαλείο και το κάνει ιδιαίτερα ελκυστικό ανάμεσα στα παιδιά. Ο στόχος του συγκεκριμένου εργαλείου είναι:

● Η εξήγηση του φαινόμενου του σχολικού εκφοβισμού

● Η αφύπνιση των παιδιών σε σχέση με την συναισθηματική κατάσταση των εμπλεκόμενων παιδιών στον εκφοβισμό

● Η παρουσίαση πρακτικών λύσεων»….

Στη συνέχεια μέσω βιωματικών ασκήσεων, τα παιδιά μοιράστηκαν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους στο ημερολόγιό τους. Έπειτα, κάθε ομάδα διάβασε τις απαντήσεις του φύλλου εργασίας στις υπόλοιπες ομάδες. Μετά από συζήτηση προέκυψαν πιθανά συμπεράσματα, εντοπίστηκαν κακοί χειρισμοί και θετικές στάσεις απέναντι στο φαινόμενο.

Μετά από επεξεργασία όλων των φύλλων εργασίας προέκυψαν συνολικά συμπεράσματα για το πώς αντιλαμβάνονται οι μαθητές μας τα περιστατικά εκφοβισμού στο σχολείο και πώς τα αντιμετωπίζουν. Πώς αντιλαμβάνονται την αντίδραση και τις πιθανές επιλογές που έχουν όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα.

Στο τέλος παίξαμε παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά έγιναν ηθοποιοί και το χάρηκαν πολύ!

Εκφοβισμός είναι οποιαδήποτε πράξη επιθετικότητας, παρενόχλησης, τρομοκρατικής ή αυταρχικής συμπεριφοράς που πραγματοποιείται, είτε δια ζώσης, είτε μέσω διαδικτύου και επαναλαμβάνεται ανά τακτά ή άτακτα χρονικά διαστήματα.

Οι ενημερωτικές ομιλίες επιδιώκουν να μεταδώσουν το μήνυμα της ενημέρωσης, της αφύπνισης και της κινητοποίησης κατά του σχολικού εκφοβισμού και να διαμορφώσουν κατάλληλες συνθήκες, μέσα από εκτενή ενημέρωση για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο.

Τα τελευταία γεγονότα καθιστούν ακόμα πιο σαφές ότι αν και ο σχολικός εκφοβισμός (Σ.Ε) ή αλλιώς bullying δεν είναι ένα καινούργιο φαινόμενο, τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο παρουσιάζει έξαρση. Έρευνες σε ενήλικο πληθυσμό αποκαλύπτουν ότι πολλοί φαίνεται να είναι αυτοί που έχουν βιώσει ως παιδιά μια «φανερή» ή «κρυφή» μορφή θυματοποίησης, για μία ή περισσότερες φορές, ενώ κάποιοι άλλοι υπήρξαν ως «παρατηρητές» εκφοβιστικών ενεργειών στο σχολείο. Αύξηση των κρουσμάτων βίας παρατηρείται όλο και σε περισσότερα σχολεία, γεγονός που προκαλεί πολλά προβλήματα ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά.

Τα φαινόμενα εκφοβισμού που παρατηρούνται στα σχολεία και ειδικά σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επηρεάζουν αρνητικά τόσο τα εμπλεκόμενα πρόσωπα όσο και το ίδιο το σχολείο ή τις οικογένειες των εμπλεκομένων. Για την καλύτερη αντιμετώπιση του φαινομένου απαιτείται μία ολιστική πολιτική παρέμβασης, να δούμε δηλαδή το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού μέσα από την οικοσυστημική οπτική, όπου απαιτείται κινητοποίηση όλων των εμπλεκόμενων-μαθητών, γονέων, εκπαιδευτικών και της ευρύτερης κοινότητας με στόχο την ενημέρωση για το πρόβλημα, τη βελτίωση των μεταξύ τους σχέσεων, την υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης, την υποστήριξη των θυμάτων και τη θέσπιση κανόνων κατά του σχολικού εκφοβισμού.

Ευχαριστούμε πολύγια την πρόσκλησή και για την άψογη συνεργασία με όλους τους Διευθυντές των σχολείων: την Διευθύντρια του Δημοτικού Γόννων κα Αποστολίνα Σαΐτη, την Διευθύντρια του Γυμνασίου Συκουρίου κα Ιωάννα Ματθαίου, τον Λυκειάρχη Γόννων κ. Δημήτριο Δημάκη και τον Γυμνασιάρχη Γόννων κ. Δημήτριο Φιλιππόπουλο.

Το Κέντρο Κοινότητας χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Θεσσαλίας 2021-2027.