Πιο έντονη από ποτέ είναι φέτος η ζήτηση για καυσόξυλα είναι, αναφέρουν οι άνθρωποι της αγοράς και θα παρέμενε αθέατη αν δεν την έφερνε στο προσκήνιο η ενεργειακή κρίση. «Κόψαμε τα ίδια, όπως κάθε χρόνο, αλλά δεν υπήρχε ποτέ τέτοια ζήτηση», λένε υλοτόμοι που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλία.

Η διαδικασία αγοραπωλησίας καυσόξυλων είναι συγκεκριμένη. Την άνοιξη ολοκληρώνονται οι μελέτες των δασαρχείων σε σχέση με το ποια και πόσα δένδρα θα κοπούν σε κάθε δάσος, είτε αυτό είναι δημόσιο είτε ιδιωτικό. Στη συνέχεια, οι Δασικοί Συνεταιρισμοί Εργασίας (ΔΑΣΕ) είναι υπεύθυνοι για την υλοτόμηση των δένδρων, η οποία γίνεται όλο τον χρόνο, αν και συνήθως σταματάει κατά τη διάρκεια του χειμώνα, καθώς οι βροχές και το χιόνι δυσκολεύουν την πρόσβαση στα δάση και οι καταναλωτές προτιμούν φυσικά τα στεγνά ξύλα. Μόλις τα δένδρα κοπούν, οι εργαζόμενοι των συνεταιρισμών κατεβάζουν τα ξύλα στον δρόμο. Τότε δημοπρατούνται και αγοράζονται από εμπόρους.

Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των καυσόξυλων πήραν και αυτές τα βουνά ποικίλλουν. Ένας από αυτούς είναι ο αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς λόγω της ενεργειακής κρίσης η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη. Ταυτόχρονα, οι εισαγωγές καυσόξυλων –οι οποίες γίνονταν ως επί το πλείστον από τη Βουλγαρία, αλλά και από τη Βόρεια Μακεδονία, την Αλβανία και τη Ρουμανία, μειώθηκαν περίπου 80%, καθώς και οι δικές τους εγχώριες ανάγκες για καυσόξυλα αυξήθηκαν. Πολλοί ρίχνουν το φταίξιμο στους συνεταιρισμούς, αλλά οι απόψεις διίστανται.
«Ανέβηκαν λίγο παραπάνω οι τιμές, αλλά το μεροκάματο είναι λιγότερο», λέει ο Δημήτρης Γεράσης, εργαζόμενος του συνεταιρισμού στο Λιβάδι Ελασσόνας. Οι ίδιοι φέτος έκαναν μια δημοπρασία, τονίζει, στην οποία ήρθαν λιγότεροι από πέντε έμποροι – στη συγκεκριμένη δημοπρασία η τιμή ήταν περίπου 15 ευρώ επιπλέον για κάθε χωρικό κυβικό μέτρο σε σχέση με πέρυσι. Παρ’ όλα αυτά, σημειώνει πως φέτος –και πάλι λόγω του πολέμου– το κόστος τους είναι μεγαλύτερο λόγω της αυξημένης τιμής της βενζίνης, αλλά και των ζωοτροφών, καθώς χρειάζονται τόσο οχήματα όσο και ζώα –«ο δικός μας συνεταιρισμός έχει 130 ζώα», τονίζει– για να πάνε στο βουνό, να κόψουν τα ξύλα και να τα μεταφέρουν στον δρόμο.
Ευτυχώς πάντως που η κατάσταση του καιρού από πλευράς θερμοκρασιών ήταν μέχρι τώρα υποφερτή, αφού σε διαφορετική περίπτωση οι ανάγκες για θέρμανση θα ήταν μεγαλύτερες. Ο χειμώνας όμως έχει ακόμα δρόμο.
Λ.Ε. kosmoslarissa.gr