Χρειάστηκε να περάσουν 20 ημέρες από το καταστροφικό πέρασμα της κακοκαιρίας «Daniel» προκειμένου να δώσει το υπουργείο Υποδομών εικόνα για τις καταστροφές στις βασικές υποδομές των πέντε περιφερειακών ενοτήτων που επλήγησαν.
Οπως ανακοινώθηκε χθες, ζημιές υπέστησαν 70,2 χλμ. δρόμων, 79 γέφυρες και 130 τεχνικά έργα. Ακόμη, το σιδηροδρομικό δίκτυο υπέστη ζημιές σε 16 σημεία, ενώ 79 σχολεία πλημμύρισαν. Το κόστος αποκατάστασης των υποδομών εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 600 εκατ. ευρώ.
Ο πρώτος απολογισμός παρουσιάστηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα. Προηγήθηκαν 473 αυτοψίες στις περιφερειακές ενότητες Μαγνησίας, Λάρισας, Καρδίτσας, Τρικάλων και Φθιώτιδας, και ο έλεγχος 981 χλμ. οδικού δικτύου. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο:
• Στα Τρίκαλα πραγματοποιήθηκαν 124 αυτοψίες και οι ζημιές εντοπίζονται σε 11,7 χλμ. οδικού δικτύου, 35 γέφυρες, 28 τεχνικά έργα και 19 πλημμυρισμένα σχολεία.
• Στην Καρδίτσα πραγματοποιήθηκαν 104 αυτοψίες. Επλήγησαν 22,3 χλμ. οδικού δικτύου, 21 γέφυρες, 28 τεχνικά έργα και 19 σχολεία.
• Στη Μαγνησία πραγματοποιήθηκαν 131 αυτοψίες και οι ζημιές εντοπίζονται σε 13,3 χλμ. οδικού δικτύου, 5 γέφυρες, 41 τεχνικά έργα, ενώ πλημμύρισαν 22 σχολεία.
• Στη Λάρισα πραγματοποιήθηκαν 84 αυτοψίες. Ζημιές καταγράφηκαν σε 11 χλμ. οδικού δικτύου, 14 γέφυρες, 30 τεχνικά έργα και 13 πλημμυρισμένα σχολεία.
• Τέλος, στη Φθιώτιδα έγιναν 29 αυτοψίες και καταγράφηκαν ζημιές σε 11,9 χλμ. του οδικού δικτύου, 4 γέφυρες, 3 τεχνικά έργα και 6 σχολεία.
Σε σχέση με την έκταση των καταστροφών, εκτιμάται πως το 40,7% των υποδομών που επλήγησαν καταστράφηκε ή υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές. Για παράδειγμα, από τις 79 γέφυρες που έπαθαν βλάβες οι 24 είναι κατεστραμμένες. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν χθες είναι γενικά, χωρίς δηλαδή συγκεκριμένη αναφορά για το ποια σημεία επλήγησαν.
Οπως αποφασίστηκε από το υπουργικό συμβούλιο, το υπουργείο Υποδομών θα αναλάβει την αποκατάσταση των οδών και γεφυρών (αντί των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας) και των σχολικών συγκροτημάτων (αντί των δήμων). Η εξέλιξη αυτή είναι εφικτή χάρη σε νομοθετική ρύθμιση που εγκρίθηκε πριν από λίγες ημέρες (ν. 5049/23), σύμφωνα με την οποία σε περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης με πράξη υπουργικού συμβουλίου θα μπορεί να ανατίθεται στο υπουργείο Υποδομών (ή στους εποπτευόμενους φορείς του) ο σχεδιασμός, η ανάθεση και η εκτέλεση «επειγόντων έργων αποκατάστασης ζημιών των υποδομών».
Η ρύθμιση προβλέπει μια κατεπείγουσα διαδικασία: δεν χρειάζεται ωρίμανση των έργων (δηλαδή, κανονικές μελέτες) αλλά μια τεχνική περιγραφή, ένα χρονοδιάγραμμα και ένας προϋπολογισμός, ενώ τις μελέτες και την κατασκευή αναλαμβάνει ο ανάδοχος του έργου. Επίσης, τα έργα αυτά θα εξαιρούνται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Επιπλέον, δεν θα γίνεται ανοιχτός διαγωνισμός, αλλά θα καλούνται από το υπουργείο τρεις εταιρείες με εγνωσμένη εμπειρία στα συγκεκριμένα έργα να υποβάλουν προσφορές, με την απόφαση να βασίζεται στην οικονομική προσφορά. Εκτός από την καταγραφή των ζημιών, το υπουργείο Υποδομών παρουσίασε στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο και τα βασικά σημεία της σύμβασης λειτουργίας και συντήρησης του μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία πρόκειται να υπογραφεί την επόμενη εβδομάδα.
Οι αριθμοί
79 γέφυρες υπέστησαν βλάβες, εκ των οποίων οι 24 είναι κατεστραµµένες.
70,2 χιλιόµετρα δρόµων έχουν πάθει ζηµιές.
16 σηµεία του σιδηροδροµικού δικτύου χρειάζονται αποκατάσταση.
79 σχολικές µονάδες πληµµύρισαν.
473 αυτοψίες διενεργήθηκαν σε Μαγνησία, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα και Φθιώτιδα.
Γιώργος Λιάλιος (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)