Στην Ευρώπη υπάρχουν σημαντικά παραδείγματα που ο αγροτουρισμός έχει δημιουργήσει μια σημαντική ταυτότητα της τοπικής κοινωνίας, με αποτέλεσμα αυτό το γεγονός να οδηγήσει τόσο στην ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας όσο και του τουρισμού.

Ο αγροτουρισμός αποτελεί άλλωστε κινητήριο δύναμη, που μπορεί να δώσει ώθηση στην τοπική οικονομία ειδικά της υπαίθρου. Και αυτό γιατί μπορεί και συνδυάζει το σύνολο των δραστηριοτήτων με βάση την αγροτική παραγωγή. Η Ελλάδα, διατηρεί στον πυρήνα της την αγροτική οικονομία, γι’ αυτό και οι δυνατότητες ανάπτυξης του αγροτουρισμού, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μεγάλες.

Αγροτουρισμός στιλ Τοσκάνης στην Αγιά
Στην κατεύθυνση αυτή και στο σημαντικό ερώτημα, αν κάτι τέτοιο θα μπορούσε να εφαρμοστεί στη Ελλάδα και ειδικά στο Θεσσαλικό χώρο αξιοποιώντας τα τοπικά προϊόντα, ο δήμαρχος Αγιάς Αντώνης Γκουντάρας μιλώντας το ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει πως «το παράδειγμα της Τοσκάνης της Ιταλίας, η οποία είναι από τις πιο οργανωμένες περιοχές παγκοσμίως όσον αφορά τον αγροτουρισμό, θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην περιοχή της Αγιάς».

Ο κ. Γκουντάρας παρουσιάζοντας το »μοντέλο» στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων τόνισε ότι «η περιοχή της Αγιάς έχει όλα τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες, εφόσον υλοποιηθούν σωστά καλές πρακτικές, να επιτευχθεί ένα μοντέλο «αυτοτροφοδοτούμενης οικονομίας, στα πρότυπα της Τοσκάνης όπου η περιοχή σε όλη την κλίμακα της παραγωγής θα τροφοδοτείτε από τοπικά προϊόντα, υπηρεσίες και εργασία, με στόχο την οικονομική ανάκαμψη».

Ηλεκτρονική πλατφόρμα διασύνδεσης αγροτικής παραγωγής
Επιχειρώντας να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες στο μοντέλο αυτό, ο δήμαρχος Αγιάς τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως η μια πλευρά των πρωτοβουλιών του δήμου είναι η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διασύνδεσης της τοπικής παραγωγής που ξεκίνησε με αφορμή τις ανάγκες για αναζήτησης εργατών γης στην περιοχής της Αγιάς την περίοδο του κορονοϊού.

Όπως σημείωσε ο κ. Γκουντάρας η πλατφόρμα #μένουμε_ενεργοί που ήδη υλοποιείται στον Δήμο Αγιάς, στόχο έχει να δώσει στήριξη στον κλάδο της αγροτοδιατροφής, αγροτικής παραγωγής και αλιείας. Παράλληλα, σύμφωνα με τον δήμαρχο, η προσπάθεια αυτή θα επεκταθεί σταδιακά να καλύψει και τις ανάγκες στον τουρισμό, εστίαση, τέχνη & πολιτισμό, εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και προσφορά και ζήτηση εργασίας για επαγγέλματα σχετικά με την υποστήριξη ευπαθών ομάδων.

«Ξεκίνησε από τη βασική ανάγκη των αγροτών να βρουν εργάτες γης την περίοδο του κορονοϊού, γι αυτό ξεκινήσαμε τότε την προσπάθεια ηλεκτρονικής συνάντησης. Στη συνέχεια στόχος είναι να ενταχθούν στην πλατφόρμα όσες τοπικές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται να προσφέρουν εργασία, ή υπηρεσίες, αλλά και μεμονωμένοι επαγγελματίες, παραγωγοί που παράγουν ή πωλούν τοπικά προϊόντα και σταδιακά η πλατφόρμα θα επεκτείνεται για να καλύψει τις ανάγκες και άλλων κλάδων όπως ο τουρισμός και η εστίαση, σε μια αυτοτροφοδοτούμενη τοπική οικονομία» αναφέρει ο δήμαρχος.


Brand name
Μεταξύ άλλων, ο κ. Γκουντάρας, τονίζει πως το βασικό σκεπτικό αυτής της διασύνδεσης είναι όλη η οικονομία της περιοχής της Αγιάς, να βασίζεται στα τοπικά προϊόντα, και στις τοπικές επιχειρήσεις της περιοχή. Ο ίδιος είπε, πως γίνονται προσπάθειες μέσα από την διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, ώστε η περιοχή να αποκτήσει το βασικό της brand name, βασιζόμενο στα τοπικά προϊόντα και την αγροτική παραγωγή.

«Στόχος είναι να φτάσουμε σε ένα επίπεδο όπου τα εστιατόρια στην περιοχή, να προσφέρουν σπεσιαλιτέ και πολύ ιδιαίτερα πιάτα με τοπικά προϊόντα. Το κάστανο, τα κεράσια, τα μήλα και τα ακτινίδια είναι από τα σημαντικότερα προϊόντα που παράγονται στην περιοχή. Γιατί λοιπόν να μην ενταχθούν αυτά τα σπουδαία προϊόντα στο μενού των εστιατορίων, μέσα από διάφορες συνταγές δημιουργώντας προστιθέμενη αξία και ένα brand name για τον τουρίστα», λέει ο δήμαρχος Αγιάς και συμπληρώνει: «Στον ίδιο βηματισμό θα μπορούσαν να συμμετέχουν και οι σύλλογοι γυναικών της περιοχής που παράγουν γλυκά. Γιατί να μην προσφέρονται αυτά τα γλυκά στα καφέ της περιοχής ως συνοδευτικό;». Παράλληλα προσθέτει πως «η διασύνδεση αυτή της τοπικής αυτοτροφοδοτούμενης οικονομίας, στα πρότυπα της Τοσκάνης, είναι το μέλλον της ανάπτυξης της περιοχής».


Σεμινάρια
Όπως σημειώνει ο δήμαρχος ένας από τους ιδιαίτερους και σημαντικούς σχεδιασμούς ετοιμάζονται να μπούνε σε εφαρμογή, όπου οι επιχειρήσεις της περιοχής να συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα σεμιναρίων για να μπορέσουν να προσαρμοστούν στα οικονομικά μοντέλα στήριξης της τοπικών προϊόντων, ενώ στην ίδια κατεύθυνση σχεδιάζεται μελλοντικά να δοθεί η δυνατότητα σε όσες επιχειρήσεις ενδιαφερθούν να αποκτήσουν και ειδικό σήμα – πιστοποιητικό.

«Η διασύνδεση θα μπορούσε να υπάρξει και μεταξύ των αγροτικών συνεταιρισμών και των βιοτεχνιών της περιοχής. Αντίστοιχες πρακτικές βασιζόμενες στα πρότυπα της ανάδειξης των τοπικών προϊόντων στην διατροφή με τα τοπικά προϊόντα διατροφής θα πρέπει άμεσα να μπουν στον τουριστικό κλάδο διαμορφώνοντας ένα σημαντικό brand name» αναφέρει, καταλήγοντας ο δήμαρχος Αγιάς.