Σοβαρές επιφυλάξεις ως προς σειρά προβλέψεων που περιέχονται στο νομοσχέδιο για τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Ικανότητας, εξέφρασε ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. κ. Βασίλης Κόκκαλης μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της βουλής.
Ο Λαρισαίος πολιτικός στάθηκε σε σειρά ζητημάτων, εστιάζοντας στον καθ’ αυτού σκοπό της νέας Ανεξάρτητης Αρχής, αλλά και εν τέλει στην αποτελεσματικότητά της, καθώς και στο κατά ποσό θα έρθει να εξυπηρετήσει τους ίδιους τους πολίτες. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως η νέα αυτή Αρχή θα αποτελέσει έναν ιδιότυπο «Τειρεσία» για όσους καθυστερούν να πληρώσουν τον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος.
Μεταξύ άλλων ο κ. Κόκκαλης ανέφερε: «Τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019, είχε γίνει μια προσπάθεια, βέβαια δεν είχε φτάσει στη νομοθέτηση και από το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά ήταν σε μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία και κατεύθυνση.
Γιατί το λέω αυτό; Δε θα τοποθετηθώ αναλυτικά, γιατί έχουν διορθωθεί κάποια μετά τη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων, η 4/2022, σε θέματα προσωπικών δεδομένων. Διατηρούμε βέβαια σοβαρότατες επιφυλάξεις, αλλά θέλω διευκρινήσεις για τη σκοπιμότητα, ο σκοπός, Ανεξάρτητη Αρχή της Πιστοληπτικής Ικανότητας.
Σκοπός είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος της ασύμμετρης πληροφόρησης μεταξύ φορέων του δημοσίου και ιδιωτικών φορέων, για την πιστοληπτική ικανότητα φυσικών και νομικών προσώπων.
Ποιες οφειλές; Στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Πρώτον, η πρώτη οφειλή, η Α.Α.Δ.Ε., η εφορία. Δεύτερον, ο ΕΦΚΑ. Τα Υπουργεία, είναι πιθανόν να καταλογίζουν πρόστιμα σε πολίτες και σε επιχειρήσεις, αλλά στο τέλος καταλήγουν στην Α.Α.Δ.Ε..
Άρα, πάλι Α.Α.Δ.Ε. Τέταρτον, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα δημοτικά τέλη.
Πριν φτάσω στο τελευταίο, θέλω να ρωτήσω, είναι τόσο δύσκολο για τους ιδιωτικούς φορείς και για το δημόσιο να γνωρίζουν αν κάποιος οφείλει στην Α.Α.Δ.Ε. ή στα ασφαλιστικά ταμεία, με τη χορήγηση μιας ενημερότητας διάρκειας ενός μήνα;
Η τέταρτη κατηγορία, αφορά τις επιχειρήσεις που ασκούν δραστηριότητες κοινής ωφέλειας, στη μετοχική σύνθεση των οποίων συμμετέχει άμεσα ή έμμεσα το δημόσιο. Τι ήθελε, άραγε, να πει εδώ ο νομοθέτης; Τη Δ.Ε.Η..
Βέβαια, στη Δ.Ε.Η. το δημόσιο έχει το 33%. Άρα, είναι και οι οφειλές, η συμπεριφορά φυσικών προσώπων, νομικών σε σχέση με την πληρωμή των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
Επειδή ο νόμος λέει «τα δύο τελευταία χρόνια», θα λαμβάνεται ως περίοδος, εγώ ρωτώ, αυτές οι επιχειρήσεις, αυτοί οι συμπολίτες μας, οι οποίοι καθυστερούσαν και καθυστερούν να πληρώσουν τη ρήτρα αναπροσαρμογής, την οποία εσείς την πήρατε πίσω και δικαστήρια πιθανολόγησαν ότι είναι παράνομη, τους καταδικάζετε να είναι αφερέγγυοι;
Αυτός ο αλγόριθμος, ο μαγικός αλγόριθμος, θα λαμβάνει υπόψη τη συμπεριφορά των φυσικών προσώπων και νομικών προσώπων στις πληρωμές των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος. Θα λαμβάνει υπόψη, όχι το πότε πληρώθηκε. Ακόμα και τη συμπεριφορά στις εισπρακτικές εταιρείες. Όταν λήγει ο λογαριασμός την επόμενη μέρα τηλεφωνεί η εισπρακτική εταιρεία και σημειώνει δίπλα ποιος καταναλωτής είναι αρνητικός. Ο άνθρωπος δεν είχε να πληρώσει το ρεύμα και θα το πληρώσει σε δύο μήνες. Αυτό θα καταχωρείται. Εάν είναι έτσι, καταδικάζετε όλους αυτούς τους συμπολίτες μας, τους επιχειρηματίες να είναι αφερέγγυοι, όχι μόνο έναντι του δημοσίου.
Ξέρετε ποια είναι η μεγαλύτερη ζημιά; Φτιάχνετε μια υπηρεσία, μια Ανεξάρτητη Αρχή για λογαριασμό τρίτων, των ιδιωτών. Διότι, θα έρχεται η τράπεζα και θα λέει ότι αφού δεν έχετε εμπιστοσύνη στον Τειρεσία, κοιτάξτε τι λέει η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Ικανότητας. Καθυστερήσατε το 2021 τρεις μήνες το ρεύμα. Καθυστερήσατε το 2022 ένα μήνα το ρεύμα. Δεν ανταποκριθήκατε στις οχλήσεις τις προφορικές των εισπρακτικών εταιρειών. Διορθώστε με αν κάνω λάθος.
Αυτό φέρνετε σήμερα να ψηφίσουμε. Ποια είναι η ωφέλεια του μικρομεσαίου επιχειρηματία από αυτό το νομοσχέδιο; Σήμερα, ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας περιμένει να έχει πρόσβαση στη ρευστότητα. Αυτή ήταν και τότε η φιλοσοφία. Δεν θέλει ένα νομοσχέδιο τιμωρό, επειδή καθυστέρησε να πληρώσει το ρεύμα.
Αγροτικά φωτοβολταϊκά. Οι επτά στους δέκα αγρότες έχουν καθυστερήσει. Για να υπαχθούν στα αγροτικά φωτοβολταϊκά πρέπει να έχουν λάβει το πιστοποιητικό φερεγγυότητας. Πώς θα το λάβουν; Από τη στιγμή που ήταν αφερέγγυοι στην πληρωμή του ρεύματος;
Ενδεικτικά, δύο άρθρα του νομοσχεδίου που αφορούν την αρχή της πιστοληπτικής ικανότητας. Αναφέρεται στο άρθρο 54, παράγραφος 2, ότι το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής προσφοράς μπορεί να ζητήσει από την Αρχή τη διόρθωση ή συμπλήρωση των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που το αφορούν με αίτηση και να συνοδεύεται με τεκμηρίωση. Ακούστε. Αυτό αντίκειται στο άρθρο 5 του Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων. Η Ανεξάρτητη Αρχή είναι υποχρεωμένη να αποδείξει γιατί δεν είσαι αφερέγγυος. Γιατί ένας πολίτης, μια επιχείρηση δεν είναι αφερέγγυα. Αντιστρέφεται το βάρος απόδειξης και παραβιάζεται ευθέως η Αρχή της Αναλογικότητας.
Εν πάση περιπτώσει, κάποιος βγαίνει το προφίλ του ότι είναι κακοπληρωτής. Τι δικαιώματα έχει; Να κάνει προσφυγή στο Εφετείο. Χρόνος και χρήμα. Προλαβαίνω μια απάντηση, ότι προβλέπεται από τον Κώδικα Διαδικασίας και από το 54, παράγραφος 2. Όχι, πρέπει στο συγκεκριμένο άρθρο, στο 59, να περιγράφεται η διοικητική διαδικασία. Η Αρχή οφείλει να βγάλει αιτιολογημένη απόφαση ότι κάποιος είναι αφερέγγυος, να προσφύγει ενώπιον της Αρχής και αν απορριφθεί μετά στο Εφετείο. Η φιλοσοφία είναι εντελώς λάθος.
Τα δεδομένα οφείλετε να είναι και τα θετικά, όχι μόνο ότι καθυστερεί να πληρώσει το λογαριασμό της ΔΕΗ. Γιατί ουσιαστικά γι’ αυτό γίνεται.
Σας είπα, θέλει μια τράπεζα -να μην κοροϊδευόμαστε- να μάθει αν ο κύριος Παππάς είναι φερέγγυος ή όχι; Του λέει δώσε μου φορολογική ενημερότητα ενός μηνός διάρκεια. Θέλει να μάθει εάν έχει οφειλές στον ΕΦΚΑ; Δώσε μου ενός μηνός ενημερότητα. Άρα, για ποιο λόγο, ποια είναι η φιλοσοφία; Και μάλιστα τα τελευταία δύο χρόνια οι οφειλές.»