Κάποια πρώτα συμπεράσματα για τη στάση των πολιτών σε ότι αφορά στις αλλαγές στις μετακινήσεις που εξελίσσονται στην πόλη, προκύπτουν από την επεξεργασία των απαντήσεων που έδωσαν στο πλαίσιο ψηφιακής διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε το περασμένο διάστημα, μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα.
Στη διαβούλευση (μέσω chatbox) πήραν μέρος 1.447 δημότες. Πρόκειται για ιδιαίτερα υψηλό αριθμό συμμετοχής σε διαβούλευση, ενώ σε αυτή συμμετείχαν άτομα όλων των ηλικιών.
Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες 54% επιλέγουν κυρίως φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μετακίνησης στην καθημερινότητά τους (ποδήλατο, πεζοί, πατίνι). Σχεδόν τα 2/3 των κατόχων ποδηλάτου το χρησιμοποιούν εβδομαδιαία ή και καθημερινά.
Επιπλέον, είναι ενθαρρυντικό το στοιχείο ότι το 54% όσων χρησιμοποιούν συνήθως ΙΧ σκέφτονται την υποκατάστασή του με άλλο μέσο, φιλικότερο προς το περιβάλλον.
Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες ζητούν επέκταση του δικτύου των ποδηλατικών διαδρομών, ενώ υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης σε διάφορους τομείς. Παράδειγμα: τα παιδιά και οι νέοι έως 24 ετών, έχουν μεν ποδήλατο αλλά δεν το χρησιμοποιούν στην πλειοψηφία τους για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Ο Ντ. Διαμάντος
Σε σχετική δήλωση του ο αντιδήμαρχος Βιώσιμης Κινητικότητας και Συστημάτων Έξυπνης Πόλης Ντ. Διαμάντος αναφέρεται σε στοιχεία της διαβούλευσης τονίζει τα εξής:
Η ψηφιακή διαβούλευση που πραγματοποιήσαμε έδωσε σημαντικά συμπεράσματα για τη μέχρι τώρα πορεία της στρατηγικού στόχου του ΣΒΑΚ (αλλαγή της κουλτούρας μετακίνησης στη Λάρισα με αύξηση της χρήσης ήπιων μέσων μετακίνησης με επίκεντρο το ποδήλατο και μείωση της χρήσης του ΕΙΧ) σε ένα ευρύ δείγμα απαντήσεων αλλά και αντιπροσωπευτικό χωροταξικά όπου:
Οι συμμετέχοντες χωροταξικά ανήκουν (συνοικίες με ποσοστό >3%) :
· Από Κέντρο > 20,1 %
· Από συνοικίες περί του Κέντρου (Αγ. Νικόλαος, Αγ. 40, Αγ. Κων/νος) > 17,2%
· Από περιφερειακές συνοικίες (Φιλιππούπολη, Νεάπολη, Ν. Πολιτεία, Ιπποκράτης, Αβέρωφ, Νεράιδα) > 30%
· Λοιπές περιφερειακές συνοικίες > 25,7% (με ποσοστό <3%)
· Από περιαστικές περιοχές > 4,3% εκ του οποίου 2,9% είναι συμμετέχοντες από τη Γιάννουλη.
Η διαβούλευση πραγματοποιήθηκε μέσα από την πλατφόρμα της Novoville, που είναι καθημερινά στην υπηρεσία των πολιτών μέσω της οποίας μπορούν να μεταφέρουν προβλήματα της καθημερινότητάς τους και κυρίως να επιλύονται από συντονισμό των συναρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου.
Μία έρευνα που αναδεικνύει περίτρανα ότι, η Λάρισα είναι πλέον στον Ελλαδικό και Διεθνή χάρτη ως πόλη του ποδηλάτου με μία ποδηλατική κουλτούρα που αλλάζει σημαντικά τις μετακινήσεις. Μία πόλη που τα έργα ΣΒΑΚ που έγιναν, γίνονται και είναι προγραμματισμένα να γίνουν από την Αντιδημαρχία Τεχνικών Έργων επιδοκιμάζονται από τη συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών.
Όταν επίσης συντριπτικό ποσοστό (76%) των συμμετεχόντων που διαθέτουν ποδήλατο δηλώνει ότι έχει γνώση όσων προβλέπει ο Κ.Ο.Κ. για το ποδήλατο αυτό αναδεικνύει κάτι σημαντικό για την ποδηλατική κουλτούρα της Λάρισας, ως πόλη του ποδηλάτου! Και τη σημαντική δουλειά στην Εκπαίδευση της κυκλοφοριακής αγωγής που γίνεται από το 2015 και μετά με συστηματική προσπάθεια στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής από την Αντιδημαρχία Παιδείας.
Στα ευρήματα της έρευνας πιστεύω ότι αυτά που σημαντικά ξεχωρίζουν είναι :
- Οι Λαρισαίοι κινούνται σε ποσοστό 52% με Ήπιες μορφές μετακίνησης (πεζός – ποδήλατο) 30,8% με αυτοκίνητο. 7,7% με ΜΜΜ (Λεωφορείο)
- Η συντριπτική πλειοψηφία (86%) με διαβάθμιση αξιολόγησης πολύ ή αρκετά (49%) και λίγο (37%) διαπιστώνει ότι, οι αλλαγές που έχουν γίνει στην πόλη ενισχύουν τις μετακινήσεις με το ποδήλατο.
- Συνέπεια των παρεμβάσεων είναι ότι, από όσους μετακινούνται συνήθως με ΙΧ, περισσότεροι από τους μισούς (54%) σκέφτονται την υποκατάστασή του με άλλο μέσο φιλικότερο προς το περιβάλλον.
- Αναμενόμενη είναι η πλειοψηφική απάντηση (54%) για την απαίτηση δημιουργίας περισσότερων ποδηλατοδρόμων. Όμως, η πρόσφατη “γνωριμία” με τους δρόμους ήπιας κυκλοφορίας αποδίδει ένα σημαντικό ποσοστό (21%) απαίτησης για νέους. Πρέπει να τονίσω ότι, οι “ασφαλείς ποδηλατικές διαδρομές” που συμπεριλαμβάνουν Ποδηλατοδρόμους – Πεζόδρομους – Δρόμους Ήπιας Κυκλοφορίας είναι ο πλέον αποδεκτός και δόκιμος όρος που πρέπει να χρησιμοποιούμε και βάσει αυτού σχεδιάζουμε.
- Η δημιουργία ποδηλατοδρόμων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας επηρέασε συντριπτικά (72%) τις συνήθειες των κατόχων ποδηλάτου σε σχέση με τη χρήση του στην καθημερινότητά τους, με διαβάθμιση αξιολόγησης (πολύ-αρκετά 38% & λίγο 34%).
- Η ανασφάλεια λόγω Κυκλοφοριακής συμπεριφοράς απέναντι στους ποδηλάτες (36%) και, η απαίτηση Ανάπτυξης / βελτίωσης Δικτύου ποδηλατοδρόμων (21%) κυριαρχούν ως λόγοι απωθητικοί για μεγαλύτερη χρήση του ποδηλάτου. Οι ίδιοι λόγοι αποτελούν και τα μεγαλύτερα προβλήματα κατά την καθημερινή χρήση ποδηλάτου. Εδώ θα λάβουμε υπ’ όψιν και ένα 8% συμπολιτών που επισημαίνουν και ζητούν “ασφαλή στάθμευση” (όχι απλά στάθμευση) για τα ποδήλατά τους.
- Οι συμμετέχοντες επιλέγουν το ποδήλατο κυρίως ως μέσο μετακίνησης από/προς την εργασία τους (30%), για λόγους ψυχαγωγίας (28%) και άθλησης (21%).
- Οι λόγοι επιλογής του ποδηλάτου έναντι άλλων μέσων μετακίνησης έχουν να κάνουν κυρίως με την υγεία και την άθληση (30%), καθώς και με τη δυνατότητα να φτάνουν στον προορισμό τους στην ώρα τους (22%) και την ευκολία στάθμευσης (20%).
- Η συντριπτική πλειοψηφία (77%) των πολιτών “που δήλωσαν ότι γνωρίζουν” είναι ικανοποιημένοι με τα έργα υποδομών που δημιουργούν δίκτυο ασφαλών ποδηλατικών διαδρομών στη Λάρισα (με διαφορετική αξιολόγηση πολύ-αρκετά 40% και λίγο 35%, ενώ καθόλου (22%).
-Έρχονται άμεσα τα Κοινόχρηστα Ποδήλατα και στη Λάρισα (70 ηλεκτρικά και 40 συμβατικά) για να ικανοποιήσουν τους περισσότερους από τους μισούς συμμετέχοντες (55%) – και 66% “όσων δήλωσαν ότι γνωρίζουν” – που δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούσαν δωρεάν κοινόχρηστα ποδήλατα για τις μετακινήσεις τους.