Σε ένα τρίπτυχο σημαντικών ζητημάτων για τη δημόσια εκπαίδευση, εστίασε από το βήμα της Βουλής ο Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κ. Βασίλης Κόκκαλης.

Ο κ. Κόκκαλης τόνισε την ανάγκη περισσότερων προσλήψεων στην προσχολική εκπαίδευση, στην παροχή κινήτρων για εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε δυσπρόσιτες περιοχές αλλά και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν ΑμεΑ εκπαιδευτικοί ή εκπαιδευτικοί που έχουν στις οικογένειές τους άτομα με αναπηρία.

Αναλυτικότερα η ομιλία του κ. Κόκκαλη: «Να συγχαρώ όλους τους επιτυχόντες και τους γονείς τους, αλλά και αυτούς που δεν πέτυχαν για τον αγώνα τον οποίο έδωσαν με το μήνυμα ότι ο αγώνας συνεχίζεται. Να μου επιτραπεί να αναφερθώ στην κινητήρια δύναμη της εκπαίδευσης που δεν είναι άλλη από τους εκπαιδευτικούς.

Το πρώτο θέμα έχει να κάνει με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία.

Το δεύτερο θέμα έχει να κάνει με την τροποποίηση του προεδρικού διατάγματος για τους εκπαιδευτικούς που έχουν παιδιά ή είναι οι ίδιοι άτομα με ειδικές ανάγκες. Το τρίτο έχει να κάνει με την κάλυψη των οργανικών θέσεων, οργανικές θέσεις οι οποίες πρέπει επειγόντως να καλυφθούν και για τους δασκάλους αλλά και για τον κλάδο της μουσικής.

Επιτρέψτε μου να αναφερθώ στους νηπιαγωγούς, ένας κλάδος ο οποίος δυστυχώς έχει πάρα πολλά προβλήματα. Η σημασία δε των νηπιαγωγών είναι πάρα πολύ σημαντική, ίσως από τους πλέον σημαντικούς. Ο κλάδος ΠΕ60 και ΠΕ61 είναι αυτός με τις περισσότερες πραγματικές οργανικές θέσεις. Διότι η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση δεν εφαρμόστηκε. Η σχετική υπηρεσιακή μεταβολή που αντιστοιχεί σε χιλιάδες νέες οργανικές θέσεις μετά την καθολική εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης η οποία έλαβε χώρα στις 2 Μαρτίου του 2018, τα οργανικά κενά έχουν εκτοξευθεί στην κυριολεξία, αλλά δεν έχει γίνει ποτέ η σύσταση τους. Οι διορισμοί είχαν ως αποτέλεσμα την κάλυψη μόνο συγκεκριμένων κενών. Είναι καλό να αναφερθούμε λίγο από τότε που καθιερώθηκε η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση πότε και πώς καλύφθηκαν αυτά τα οργανικά κενά για τους νηπιαγωγούς.

Ενδεικτικά για τη γενική αγωγή: Το 2017-2018, πριν την έναρξη της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, η πρόσληψη των αναπληρωτών ήταν στους χίλιους τετρακόσιους τέσσερις. Οι μόνιμοι διορισμοί μηδέν. Το 2018-2019, οι αναπληρωτές ήταν χίλιοι εξακόσιοι τριάντα πέντε, επαναλαμβάνω αμέσως μετά την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, μόνιμοι διορισμοί μηδέν. Το 2019-2020, πρόσληψη αναπληρωτών δύο χιλιάδες διακόσιοι ογδόντα, μόνιμοι διορισμοί διακόσιοι ογδόντα εννιά. Το 2019 ήταν οι πρώτοι μόνιμοι διορισμοί. Το 2020-2021, οι αναπληρωτές ανήλθαν στον αριθμό δύο χιλιάδες οκτακόσιοι ογδόντα έξι. Οι μόνιμοι διορισμοί χίλιοι πεντακόσιοι. Το 2021-2022, οι μόνιμοι διορισμοί ήταν εκατόν πενήντα πέντε.

Παρατηρούμε μια σταδιακή αύξηση των κενών στους νηπιαγωγούς, διότι δεν έχει εφαρμοστεί σε όλους τους νομούς η δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Μάλιστα δε η πανελλαδική καθολική εφαρμογή της ξεκίνησε το 2020. Επιπλέον, υπάρχουν πάρα πολλά κενά στα ολοήμερα τμήματα.

Σήμερα, αυτό που ζητάνε οι νηπιαγωγοί είναι η κάλυψη δύο χιλιάδων οργανικών κενών. Είναι επιτακτική η ανάγκη να προχωρήσουμε στη δημιουργία οργανικών θέσεων στην προσχολική εκπαίδευση, καθότι η εξασφάλιση μόνιμης και σταθερής εργασίας θα προσφέρει πολλαπλά οφέλη στους μαθητές μας και αυτό είναι το σημαντικό και οφείλει το Υπουργείο Παιδείας να το δει. Όφελος, σταθερότητα και συνέχεια στην εκπαίδευση. Οι μόνιμοι νηπιαγωγοί μπορούν να αναπτύξουν μακροχρόνιες σχέσεις με τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Πρώιμη ανίχνευση και έγκαιρη παρέμβαση με περισσότερους μόνιμους νηπιαγωγούς. Καθίσταται δυνατή η έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών.

Ενίσχυση της επαγγελματικής ικανοποίησης, αύξηση της ποιότητας της διδασκαλίας. Η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί το θεμέλιο της ανάπτυξης των παιδιών και της μελλοντικής μας κοινωνίας και οφείλει η Κυβέρνηση άμεσα να προχωρήσει στην κάλυψη όσο γίνεται περισσότερων κενών στις οργανικές θέσεις για τους και τις νηπιαγωγούς μας.

Δεύτερο θέμα, η τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία που έχει να κάνει με τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι σε δυσπρόσιτες περιοχές. Νομίζω ότι οι συνθήκες οι οικονομικές που επικρατούν στη χώρα μας, το δυσβάσταχτο κόστος ζωής, για δύο νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς καθιστά αναγκαία και επιτακτική την αποδοχή της τροπολογίας την οποία έχουμε καταθέσει. Είναι το λιγότερο το οποίο οφείλετε να κάνετε σε αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι πραγματικά με μεγάλη δυσκολία τα βγάζουν πέρα γι’ αυτούς αλλά και για τις οικογένειές τους.

Το τρίτο θέμα έχει να κάνει με τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Πρόσφατα κατέθεσα και μια ερώτηση και αναμένουμε και την απάντηση για την ανάγκη να αναμορφωθεί το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τις μεταθέσεις και αποσπάσεις εκπαιδευτικών με αναπηρίες και εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία. Πρέπει να γίνει η διεύρυνση των παθήσεων -παθήσεις οι οποίες αποδεικνύονται με έγγραφα και έχουν αποδειχθεί πλέον και τελεσίδικα- στο ΠΔ50 του 1996. Ενδεικτικά ο Συνήγορος του Πολίτη στην έκθεση του 2022 έχει πει ότι αποτυπώνονται δέκα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και καταγράφονται προβλήματα αναφορικά με αυτά.

Στην έκθεση αυτή γίνεται ειδική αναφορά που έχει απασχολήσει τη νομοθεσία από το έτος 2012 και αφορά στις παθήσεις των εκπαιδευτικών που επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεσή τους, καταλήγοντας -ο Συνήγορος του Πολίτη- στην προτροπή προς το Υπουργείο Παιδείας για νομοθετική παρέμβαση, με σκοπό τη διεύρυνση του καταλόγου των παθήσεων των εκπαιδευτικών και πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή των συζύγων τους που επιτρέπουν την κατά προτεραιότητα μετάθεση ή τοποθέτηση ή εξαίρεση από τον χαρακτηρισμό τους ως υπεράριθμων. Νομίζω οφείλετε και πρέπει να το κάνετε». Κατέληξε ο κ. Κόκκαλης.