Για «εργασιακή εκμετάλλευση των εργαζομένων με γνώμονα τις απευθείας αναθέσεις» κάνει λόγο ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Βασίλης Κόκκαλης σε ερώτηση που κατέθεσε στον υπουργό Υγείας κ. Βασίλη Κικίλια, με αφορμή τις εξελίξεις με τους συμβασιούχους της 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας Θεσσαλίας και την εμπλοκή ιδιωτών σε θέσεις που κάλυπταν οι ίδιοι.
Ο κ. Κόκκαλης ρωτά τον κ. Κικίλια αν προτίθεται να αποκαταστήσει την παράταση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου των ανωτέρω εργαζομένων, με την διενέργεια διαγωνισμών για πρόσληψη συμβασιούχων ορισμένου χρόνου, σύμφωνα με το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο και ποιες προϋποθέσεις δικαιολογούν, ένα χρόνο μετά την εμφάνιση της πανδημίας, την μη διενέργεια διαγωνιστικών προσλήψεων και την προσφυγή σε απευθείας αναθέσεις σε ιδιωτικές εταιρίες για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, απολύμανσης και φύλαξης των κτιρίων που υπάγονται στην αρμοδιότητά τους, κατά παρέκκλιση κάθε σχετικής διάταξης της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων.
Αναλυτικά η ερώτηση: «Η πραγματικότητα του covid – 19, έφερε τους εργαζομένους απέναντι σε μια νέα εργασιακή πραγματικότητα, η οποία επέφερε μεταβολές και καταπάτηση θεμελιωδών εργασιακών δικαιωμάτων, τόσο στον ιδιωτικό, όσο και στον δημόσιο τομέα.
Ειδικά δε στο επίπεδο των δημοσίων συμβάσεων, η επίκληση του άμεσου κινδύνου του COVID-19, έδωσε την δυνατότητα,, να πραγματοποιούνται οι προμήθειες δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών, κατά παρέκκλιση από τους εθνικούς κανόνες διενέργειας δημόσιων διαγωνισμών και πρόσληψης προσωπικού στο δημόσιο, στα ΝΠΔΔ, στους ΟΤΑ και στους εποπτευόμενους φορείς αυτών.
Επίσης έδωσε την δυνατότητα διαδοχικών παρατάσεων των ενεργών συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε πολλούς τομείς, μεταξύ των οποίων στους τομείς των υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας.
Μάλιστα, ο νομοθέτης στο άρθρο 180 του ν. 4764/2020, μολονότι υποκρύπτεται αληθής σχέση αορίστου χρόνου, φρόντισε να ορίσει, ότι η παράταση των συμβάσεων γίνεται κατά παρέκκλιση των άρθρων 5, 6 και 7 του π.δ. 164/2004 (Α`134) και δεν μεταβάλλει τον χαρακτήρα της σχέσης εργασίας, βάσει της οποίας προσλήφθηκαν οι απασχολούμενοι στις θέσεις αυτές.
Κι αυτή η παρέκκλιση ήταν ανεκτή κοινωνικά και συνταγματικά κατά τον χρόνο εμφάνισης της πανδημίας, πλέον όμως, με την παρέλευση ενός και πλέον έτους, θεωρείται μη ανεκτή η παρέκκλιση από τους κανόνες δημοσίων διαγωνισμών για την προμήθεια και παροχή υπηρεσιών.
Ειδικά δε, στον ευαίσθητο και κρίσιμο για την αντιμετώπιση της πανδημίας νευραλγικό τομέα των υπηρεσιών καθαριότητας, φύλαξης και απολύμανσης των κτιρίων, θα έπρεπε, ένα χρόνο μετά, να έχουν πραγματοποιηθεί προσλήψεις διά της πλήρωσης νέων οργανικών θέσεων, αφού αποδεδειγμένα οι εργαζόμενοι αυτοί καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, εντούτοις, ακολουθήθηκε η οδός των πρόσκαιρων και επισφαλών για τους εργαζομένους παρατάσεων των ορισμένου χρόνου συμβάσεων τους.
Και όχι μόνο δεν προέβη η Κυβέρνηση σε κάλυψη των θέσεων αυτών με την σύσταση οργανικών θέσεων, γεγονός που θα ανταποκρινόταν πλήρως στην φύση των υπηρεσιών, όχι μόνο κράτησε τους εργαζομένους σε ομηρεία και ανασφάλεια, αλλά πρόσφατα νομοθετήθηκε η δυνατότητα στον τομέα υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας, της απευθείας αναθέσεως σε ιδιωτικές εταιρίες.
Αυτό μαρτυρά το υπόμνημα των συμβασιούχων εργαζόμενων στις υπηρεσίες καθαριότητας και φύλαξης στα κέντρα υγείας και ΤΟΜΥ της 5ης Υγειονομικής περιφέρειας Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, οι οποίοι υπέγραψαν εξάμηνη παράταση που λήγει στις 30/6/2021 και ενώ θεωρητικά δόθηκε η δυνατότητα να ανανεωθούν όλες συμβάσεις μέχρι 31/12/2021, εντούτοις, αυτή την περίοδο εμφανίζονται στα κέντρα υγείας και ΤΟΜΥ ιδιωτικές εταιρείες, αναλαμβάνοντας καθήκοντα ίδια με τα δικά τους.
Ερωτάται ο κύριος υπουργός: Προτίθεται να αποκαταστήσει την παράταση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου των ανωτέρω εργαζομένων, με την διενέργεια διαγωνισμών για πρόσληψη συμβασιούχων ορισμένου χρόνου, σύμφωνα με το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο και ποιες προϋποθέσεις δικαιολογούν, ένα χρόνο μετά την εμφάνιση της πανδημίας, την μη διενέργεια διαγωνιστικών προσλήψεων και την προσφυγή σε απευθείας αναθέσεις σε ιδιωτικές εταιρίες για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, απολύμανσης και φύλαξης των κτιρίων που υπάγονται στην αρμοδιότητά τους, κατά παρέκκλιση κάθε σχετικής διάταξης της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων;»