Ξεκινά μέσα στις επόμενες ημέρες από την Περιφέρεια Θεσσαλίας η ριζική αναμόρφωση του τμήματος της λεωφόρου Καραμανλή από την οδό Βόλου (Άγιο Γεώργιο) μέχρι την οδό Αγιάς (110 Π.Μ.).

Ο  Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός υπέγραψε σήμερα  την σύμβαση κατασκευής του έργου συνολικού προϋπολογισμού 7,4 εκατ. ευρώ που υλοποιείται με πόρους του ΕΣΠΑ / Π.Ε.Π. Θεσσαλίας 2014-2020.

Με το έργο αυτό πρόκειται να κατασκευαστούν 1,3 χλμ αρτηρίας με νησίδα και δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, 3 κυκλικοί κόμβοι, παράπλευρο δίκτυο, ηλεκτροφωτισμός, νησίδες πρασίνου κ.α. Δικαιούχος και φορέας υλοποίησης του έργου είναι η Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Σε δηλώσεις του ο κ. Κ. Αγοραστός σημείωσε τα εξής: «Ξεκινά το βόρειο τμήμα της λεωφόρου Καραμανλή το οποίο είναι και το πιο δύσκολο. Ως Περιφέρεια Θεσσαλίας έχουμε κατασκευάσει το πρώτο κομμάτι και σήμερα ξεκινά το νέο κομμάτι από την οδό Βόλου μέχρι την Αγιάς, δηλαδή από τον Άγιο Γεώργιο μέχρι την 110 Πτέρυγα Μάχης. Είναι ένα έργο χρήσιμο περιβαλλοντικά, κυκλοφοριακά, κοινωνικά, αλλά και ένα έργο ανθρώπινης ασφάλειας.

Δεν είναι ένα έργο μόνο της Λάρισας αλλά και της Θεσσαλίας γιατί διέρχονται από το σημείο αυτό χιλιάδες αυτοκίνητα καθημερινά. Πρόκειται να κατασκευαστούν τρεις κυκλικοί κόμβοι, στη συμβολή της Παλαιάς Εθνικής με τις οδούς Βόλου, Αγιάς και Ερέτριας. Πρόκειται όχι μόνο για ένα έργο ασφάλειας, αλλά και συνολικής αναβάθμισης της περιοχής.

Έτσι η Περιφέρεια κατασκευάζει ακόμα ένα τμήμα αυτοκινητοδρόμου εντός του αστικού ιστού βάζοντας τέλος στις επικίνδυνες διαβάσεις. Είναι ένα έργο ουσίας που ρίχνει χρήμα στην τοπική οικονομία και δημιουργεί θέσεις εργασίας».
Παράλληλα ο Περιφερειάρχης κάλεσε τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας να βοηθήσουν με γρήγορες επεμβάσεις εκεί που θα χρειαστεί. Παράλληλα ζήτησε την κατανόηση από τους οδηγούς και τη συμμόρφωση τους στις υποδείξεις τις τροχαίας ώστε να μπορούν να εκτελούνται τα έργα παράλληλα με την διεξαγωγή της κυκλοφορίας.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και αφορά στην κατασκευή του οδικού τμήματος της Λεωφόρου Καραμανλή (Παλαιά Εθνική Οδός Αθήνας –Θεσσαλονίκης) από τον ισόπεδο κόμβο (Ι/Κ) με την Οδό Βόλου (Χ.Θ. 7+115) έως τον ισόπεδο κόμβο (Ι/Κ) με την Οδό Αγιάς (Χ.Θ. 8+110), με την ταυτόχρονη κατασκευή τριών (3) κυκλικών κόμβων, καθώς και του αντίστοιχου παράπλευρου δικτύου.

Το συνολικό μήκος της αρτηρίας ανέρχεται σε 1,3χλμ., συμπεριλαμβανομένου των προσαρμογών της στην υφιστάμενη οδό αρχή και τέλους. Η αρτηρία πρόκειται να έχει σε όλο το μήκος της δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,25 μ. η καθεμία. Οι κατευθύνσεις είναι διαχωρισμένες στο τμήμα από Ι/Κ Βόλου έως και Ι/Κ Ερέτριας με κεντρική νησίδα πρασίνου πλάτους 2,60μ., ενώ στο τμήμα από Ι/Κ Ερέτριας έως Ι/Κ Αγιάς η κεντρική νησίδα αντικαθίσταται από αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας.
Παρόντες κατά την υπογραφή της σύμβασης ήταν ακόμη η προισταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας κ. Σταυρούλα Καρρά και ο εκπρόσωπος της κατασκευάστριας εταιρίας κ. Ζυγογιάννης.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Στο φυσικό αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας περιλαμβάνονται πέραν της αρτηρίας:
•    Η  βελτίωση – ανακατασκευή του ισόπεδου κόμβου της Λεωφόρου Καραμανλή  με την οδό Βόλου με τη διαμόρφωση κυκλικού κόμβου και την κατάργηση του υφιστάμενου σηματοδοτούμενου.
•    Η αναμόρφωση της Οδού Βόλου από την συμβολή της με την Λ. Καραμανλή μέχρι και τις γραμμές του ΟΣΕ, με την κατασκευή δύο λωρίδων κυκλοφορίας εισόδου της οδού  προς την πόλη της Λάρισας καθώς και την διαμόρφωση δύο λωρίδων προσέγγισης στην κυκλική πλατεία.
•    Η κατασκευή ισόπεδου κυκλικού κόμβου στην διασταύρωση της Λεωφόρου Καραμανλή με την Οδό Ερέτριας (Χ.Θ. 7+609).
•    Η κατασκευή, εκατέρωθεν της οδού, από τον Ι.Κ. Βόλου έως και τον Ι.Κ Ερέτριας, παράπλευρων οδών μονής κατεύθυνσης .
•    Η κατασκευή πεζοδρομίων  πλάτους από 1,50- 2,00μ. στο σύνολο του έργου.
•    Η βελτίωση – προσαρμογή  του υφιστάμενου παράπλευρου δικτύου, από τον Ι.Κ Ερέτριας έως και τον Ι.Κ. Αγιάς,  η κατασκευή οδού ήπιας κυκλοφορίας για την αποκατάσταση της πρόσβασης των παρακείμενων ιδιοκτησιών στο ΟΤ1146, η σύνδεση των παράπλευρων οδών με τις οδούς Καλλονής και Γαβριηλίδου καθώς και η σύνδεση των τελευταίων με την αρτηρία.
•    Η κατασκευή οδών ήπιας κυκλοφορίας στις περιοχές διαμόρφωσης των κυκλικών κόμβων για την αποκατάσταση της πρόσβασης των παρόδιων ιδιοκτησιών από την διακοπή του παράπλευρου οδικού δικτύου στα τμήματα αυτά.
•    Η Βελτίωση – ανακατασκευή του ισόπεδου κόμβου της Λεωφόρου Καραμανλή  με την οδό Αγιάς με τη διαμόρφωση κυκλικού κόμβου και την κατάργηση του υφιστάμενου σηματοδοτούμενου., περί τη Χ.Θ. 8+110 της αρτηρίας.
•    Η δημιουργία ενός δικτύου κίνησης πεζών, στο σύνολο του έργου, που οριοθετείται με την κατασκευή σε κατάλληλα σημεία διαβάσεων πεζών με πρόβλεψη για ΑΜΕΑ και σηματοδότηση των πεζοδιαβάσεων της κεντρικής αρτηρίας.
•    Για την εξυπηρέτηση των αστικών συγκοινωνιών έχουν προβλεφθεί στάσεις λεωφορείων, σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους σε εσοχές (ανά 400-500μ.) Οι στάσεις αυτές έχουν πλάτος 2,50 μ. και μήκος 24,00μ. ενώ για την ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση των λεωφορείων έχουν προβλεφθεί tapper εισόδου – εξόδου μήκους 17,00 και 15,00 αντίστοιχα.
•    Η τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων  και Συστημάτων Ασφάλισης Οχημάτων (ΣΑΟ)  στα πεζοδρόμια και την κεντρική νησίδα.
•    Η αντικατάσταση των αρμών συστολο-διαστολής της γέφυρας του ΟΣΕ στην αρχή του έργου (ΧΘ: 6+850).
Η αρτηρία έχει σε όλο της το μήκος, δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,50μ η καθεμία. Οι κατευθύνσεις είναι διαχωρισμένες με κεντρική νησίδα πρασίνου πλάτους 2,60μ  ενώ στο τμήμα της αρτηρίας  παράλληλα με την οδό Καλλονής  με  αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας. Η προθεσμία περαίωσης του έργου είναι τριάντα (30) μήνες.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
    Η υπάρχουσα οδός, παρουσιάζει πολύ υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους (συμβατικά και βαρέα οχήματα) και διέρχεται από κατοικημένη περιοχή της πόλης της Λάρισας.
    Ο ιδιαίτερα αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος που παρατηρείται στο εν λόγω οδικό τμήμα σε συνδυασμό με τα ελλιπή τεχνικά χαρακτηριστικά της διατομής, όπως μικρό πλάτος οδού (μία λωρίδα ανά κατεύθυνση), απουσία διαχωρισμού των αντίθετων κινήσεων και έλλειψη παράπλευρου δικτύου για τον διαχωρισμό των διερχόμενων οχημάτων επί της Π.Ε.Ο  και της τοπικής κυκλοφορίας, αλλά σύνδεσης των ιδιοκτησιών με την οδό,  σε συνδυασμό με την ελλιπή οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, του κακού  οδοφωτισμού αλλά και την απουσία πεζοδιαβάσεων, το καθιστούν ιδιαίτερα επικίνδυνο από την άποψη της οδικής ασφάλειας.  
    Στην περιοχή έχουν αναπτυχθεί πολλές παρόδιες ιδιοκτησίες οι οποίες συνδέονται απευθείας με την Λεωφόρο Καραμανλή λόγω έλλειψης παράπλευρου δικτύου  και οι προσβάσεις στις παρόδιες χρήσεις γης (super market, εκκλησία, ποικίλες εγκαταστάσεις) γίνονται ανεξέλεγκτα,  βάζοντας την ζωή των πεζών και των διερχόμενων σε κίνδυνο.
    Στο εν λόγω οδικό τμήμα έχουν κατά καιρούς σημειωθεί αρκετά τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα.
Με την κατασκευή του υπόψη έργου επιτυγχάνεται:
•    με την κατάργηση των σηματοδοτούμενων κόμβων Ι/Κ Βόλου και Αγιάς και τη διαμόρφωση  -κατασκευή των κυκλικών πλατειών (Roundabout) επιτυγχάνονται, χωρίς καθυστερήσεις, οι διαμπερείς κινήσεις επί της παλιάς Εθνικής Οδού καθώς και η ασφαλής και άνετη εγκάρσια κίνηση οχημάτων και πεζών και υπάρχει δυνατότητα αναστροφής .
•    με την αναμόρφωση της οδού Βόλου επιτυγχάνεται η βελτίωση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού για την παραλαβή του μεγάλου φόρτου που αυτή παρουσιάζει εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ασφαλή και άνετη διέλευση τόσο των οχημάτων όσο και των πεζών. Η διαπλάτυνση της οδού Βόλου έως τις σιδηροδρομικές γραμμές και η δημιουργία δύο λωρίδων κυκλοφορίας στο ρεύμα εισόδου της πόλης θεωρείται απαραίτητη για την καλύτερη λειτουργία του κυκλικού κόμβου αφού επιτυγχάνεται σε σημαντικό βαθμό απεμπλοκή του κυκλικού κόμβου από τη διέλευση του τρένου.
•    με την κατασκευή νέου ισόπεδου κυκλικού κόμβου στην διασταύρωση της Λεωφόρου Καραμανλή με την Οδό Ερέτριας (Χ.Θ. 7+609), για την εξυπηρέτηση των συνοικιών Αγίου Γεωργίου και Αγίων Σαράντα επιτυγχάνεται η ασφαλής σύνδεση αυτών με τον Περιφερειακό Δακτύλιο της Λάρισας,  αλλά και η αποφόρτιση των υφιστάμενων Ι/Κ Βόλου και Αγιάς.
•    με την κατασκευή, εκατέρωθεν της οδού, από τον Ι.Κ. Βόλου έως και τον Ι.Κ Ερέτριας, παράπλευρων οδών μονής κατεύθυνσης εξασφαλίζεται η άνετη και ομαλή επικοινωνία και εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών και περιοχών. Οι οδοί του σχεδίου πόλης συνδέονται στις παράπλευρες οδούς που στη συνέχεια συμβάλλουν στην αρτηρία και στους κυκλικούς κόμβους. Βελτιώνεται έτσι σημαντικά η οδική ασφάλεια, αφού οι παράπλευροι οδοί συνδέονται στην αρτηρία μέσω λωρίδων (taper) εισόδου και εξόδου, ενώ μέσω των κυκλικών κόμβων εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη ανακατεύθυνση όπως και η δυνατότητα αναστροφής.
•    με την δημιουργία του δικτύου κίνησης πεζών, στο σύνολο του έργου, εξασφαλίζεται καλύτερη εξυπηρέτηση των πεζών, ανεμπόδιστη κίνησή τους και αποφυγή περιπορείας ή και ανεξέλεγκτης και επικίνδυνης εγκάρσιας διάβασης της αρτηρίας και των παράπλευρων οδών. Το δίκτυο πεζών οροθετείται  με την κατασκευή σε κατάλληλα σημεία διαβάσεων πεζών με πρόβλεψη για ΑΜΕΑ και σηματοδότηση των πεζοδιαβάσεων της κεντρικής αρτηρίας.
•    με την κατασκευή  στάσεων λεωφορείων επιτυγχάνεται η καλύτερη εξυπηρέτηση των αστικών συγκοινωνιών και κατ’ επέκταση η ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
•    με την τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων και Συστημάτων Ασφάλισης Οχημάτων (ΣΑΟ)  στα πεζοδρόμια και την κεντρική νησίδα εξασφαλίζεται η ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών  στο σύνολο του έργου.