Το σύστημα πέδησης απέχει πολύ από μια σύγχρονη ιδέα. Υπάρχει εδώ και πάνω από 100 χρόνια. Ωστόσο, η αξιοπιστία και η ασφάλειά του δεν έχουν καθόλου ξεπεραστεί- αντίθετα, νέες ιδέες εφαρμόζονται καθημερινά.

Το σύστημα πέδησης έχει σχεδιαστεί για να μεταβάλλει την ταχύτητα ενός οχήματος με ελεγχόμενο τρόπο, να το σταματά και να το συγκρατεί στη θέση του για μεγάλο χρονικό διάστημα χρησιμοποιώντας τη δύναμη πέδησης μεταξύ του τροχού και του δρόμου. Η δύναμη πέδησης μπορεί να παράγεται από το φρένο των τροχών, τον κινητήρα του οχήματος (το λεγόμενο φρένο κινητήρα), έναν υδραυλικό ή ηλεκτρικό επιβραδυντή στο κιβώτιο ταχυτήτων.

Εικόνα των εξαρτημάτων του συστήματος πέδησης από την ιστοσελίδα antallaktikaexartimata.gr

Για την εκπλήρωση αυτών των λειτουργιών, το όχημα είναι εξοπλισμένο με τα ακόλουθα συστήματα πέδησης: φρένα λειτουργίας, φρένα οπισθοπορείας και φρένα στάθμευσης.

Το σύστημα πέδησης λειτουργίας παρέχει ελεγχόμενη επιβράδυνση και ακινητοποίηση του οχήματος.

Το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης χρησιμοποιείται εάν το σύστημα πέδησης λειτουργίας αποτύχει και παρουσιάσει δυσλειτουργία. Εκτελεί την ίδια λειτουργία με το σύστημα πέδησης λειτουργίας. 

Το σύστημα πέδησης στάθμευσης έχει σχεδιαστεί για να κρατά το αυτοκίνητο ακίνητο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Το σύστημα πέδησης είναι το σημαντικότερο μέσο ενεργητικής ασφάλειας. Διάφορες συσκευές και συστήματα χρησιμοποιούνται στα επιβατικά αυτοκίνητα και σε ορισμένα φορτηγά για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της πέδησης και της σταθερότητας της πέδησης: σύστημα ενισχυτή πέδησης, σύστημα αντιμπλοκαρίσματος πέδησης, ενισχυτής πέδησης έκτακτης ανάγκης κ.λπ.

Σχεδιασμός συστήματος πέδησης

Το σύστημα πέδησης συνδυάζει τον μηχανισμό πέδησης και τον ενεργοποιητή πέδησης. Ο μηχανισμός πέδησης παράγει τη ροπή πέδησης που απαιτείται για την επιβράδυνση και το σταμάτημα του οχήματος. Ο ενεργοποιητής φρένων ελέγχει τα φρένα. Οι ακόλουθοι τύποι ενεργοποιητών πέδησης χρησιμοποιούνται στα συστήματα πέδησης οχημάτων: μηχανικοί, υδραυλικοί, πνευματικοί, ηλεκτρικοί και συνδυασμένοι.

Αρχή λειτουργίας του συστήματος πέδησης

Όταν πατάτε το πεντάλ του φρένου, το φορτίο μεταδίδεται στη μονάδα υποβοήθησης, η οποία προσθέτει πίεση στον κύριο κύλινδρο φρένων. Το έμβολο του κύριου κυλίνδρου φρένων αντλεί υγρό μέσω των σωληνώσεων στους κυλίνδρους των τροχών. Αυτό αυξάνει την πίεση του υγρού στον ενεργοποιητή φρένων.

Περαιτέρω πίεση στο πεντάλ αυξάνει την πίεση του υγρού και ενεργοποιεί τα φρένα με αποτέλεσμα οι τροχοί να περιστρέφονται πιο αργά και οι δυνάμεις πέδησης να συσσωρεύονται στο σημείο επαφής των ελαστικών με το οδόστρωμα.

Σημεία και συμπτώματα ελαττωματικού συστήματος πέδησης

1. Το πεντάλ είναι μαλακό ή το πεντάλ είναι "χαμηλό".

2. Το πεντάλ του φρένου είναι πολύ σκληρό.

3. Το πεντάλ είναι μαλακό. Αυτό οφείλεται συχνά στην είσοδο αέρα στο σύστημα πέδησης.

Το συμπέρασμα είναι ότι εάν υπάρχει κάποιο από τα σημάδια και τα συμπτώματα ενός ελαττωματικού συστήματος πέδησης, δεν πρέπει να το αναβάλλετε. Τα φρένα πρέπει να ελεγχθούν και να επισκευαστούν αμέσως. Δεν μπορεί κάθε οδηγός να προσδιορίσει την αιτία της δυσλειτουργίας των φρένων, αλλά το γεγονός ότι το πεντάλ του φρένου άρχισε να συμπεριφέρεται διαφορετικά μπορεί κάθε οδηγός.