Την έγγραφη δέσμευση των Ιταλών της Hellenic Train για τη δρομολόγηση, εντός του 2027, τουλάχιστον 20 καινούργιων τρένων στον σιδηροδρομικό άξονα Αθηνών - Λάρισας- Θεσσαλονίκης, γράφουν τα ΝΕΑ , έθεσαν επί τάπητος η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και η διοίκηση της σιδηροδρομικής εταιρείας στην πρώτη συνάντηση που είχαν χθες το απόγευμα.
Προηγήθηκε, το πρωί, η επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου με τους νέους υπουργούς Χρίστο Δήμα και Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τον υφυπουργό Νίκο Ταχιάο επικαιροποιήθηκαν τα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής (οδικών και σιδηροδρομικών) έως το 2027. Στη σύσκεψη μετείχε και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, που θα επιβλέπει τις παρεμβάσεις στον σιδηρόδρομο.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα 20 καινούργια τρένα, πηγές του υπουργείου ανέφεραν ότι τη σχετική «έγγραφη δέσμευση» επιβεβαίωσε πρόσφατα με τους ιταλούς μετόχους της Hellenic Train ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, στο πλαίσιο υλοποίησης της αρχικής σύμβασης που υπογράφηκε το 2022 ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τη Ferrovie dello Stato Italiane. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δηλώσει πριν από λίγες μέρες ότι θα πιέσει τη Hellenic Train «να φέρει περισσότερα και καλύτερα τρένα στον ταχύτερο δυνατό χρόνο, ώστε έως το 2027 η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη να είναι εντελώς καινούργια».

Στις υποχρεωτικές επενδύσεις της Hellenic Train περιλαμβάνονται η μίσθωση 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων, ύψους 54 εκατ. ευρώ, η μίσθωση 10 καινούργιων ηλεκτροκίνητων τρένων, ύψους 32 εκατ. ευρώ, η απόκτηση και δρομολόγηση 5 ηλεκτροκίνητων τρένων ETR 470, ύψους 47,5 εκατ. ευρώ, και η πλήρης αναβάθμιση 15 μισθωμένων τρένων τύπου Desiro (ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ), ύψους 15 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις για τα 20 καινούργια τρένα θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2027, ενώ η ανακατασκευή των 15 Desiro θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί έως το τέλος του 2029.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα 10 νέα τρένα υδρογόνου και τα 10 καινούργια ηλεκτροκίνητα τρένα, η Hellenic Train προβλέπεται να καταβάλει το 40% της αξίας τους, ενώ οι αμαξοστοιχίες θα περάσουν στην ιδιοκτησία της ΓΑΙΑΟΣΕ. Η τελευταία θα καλύψει το υπόλοιπο 60% της αξίας των τρένων με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Πάντως, η πολυδιαφημισμένη δρομολόγηση των 5 αμαξοστοιχιών ETR 470 (Λευκά και Ασημένια Βέλη) στον άξονα Αθηνών - Λάρισας- Θεσσαλονίκης είχε ήδη άδοξο τέλος. Τα περισσότερα ETR 470, λόγω βλαβών, έχουν ήδη βγει... νοκάουτ και έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία, με πολλά δρομολόγια να εκτελούνται πλέον με ηλεκτράμαξες.

kosmoslarissa.gr (απο το ρεπορτάζ του Κώστα Ντελέζου, στα ΝΕΑ)