Οι περίπου 100.000 συµπολίτες µας που γεννήθηκαν το 1997 µπορούν να ψηφίσουν στις βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015, καθώς υπάρχουν εναλλακτικές νοµικές διέξοδοι, σηµειώνει ο Συνήγορος του Πολίτη σε επείγουσα επιστολή του προς τον υπουργό Εσωτερικών. Η ανεξάρτητη αρχή προτείνει είτε την έκδοση Πράξης Νοµοθετικού Περιεχοµένου είτε την έκδοση εγκυκλίου του υπουργείου Εσωτερικών προς τις Εφορευτικές Επιτροπές σύµφωνα µε την οποία οι εν λόγω εκλογείς θα ψηφίσουν µε απλή επίδειξη πιστοποιητικού εγγραφής σε δηµοτολόγιο. Η επίλυση του προβλήµατος αυτού είναι αναγκαία για λόγους στοιχειώδους εντιµότητας του κράτους απέναντι στους νέους εκλογείς, τονίζει ο Συνήγορος.
Αποκλειστική αιτία του κινδύνου να µην ψηφίσουν όσοι γεννήθηκαν το 1997 είναι µια κραυγαλέα νοµοθετική ανακολουθία: ενώ κατ’ αρχήν όλοι οι έλληνες πολίτες αποκτούν δικαίωµα ψήφου την 1η Ιανουαρίου του έτους εντός του οποίου συµπληρώνουν την ηλικία των δεκαοκτώ, η εγγραφή κάθε νέας γενεάς εκλογέων στους οικείους καταλόγους διενεργείται «αυτεπάγγελτα από 1ης µέχρι τέλους Φεβρουαρίου», σαν να µην υπήρχε ποτέ περίπτωση διενέργειας εκλογών κατά τους µήνες Ιανουάριο ή Φεβρουάριο. Υπό το καθεστώς αυτό, οι αρµόδιοι δήµοι βρίσκονται σε απόλυτη νοµική αδυναµία να εγγράψουν εγκαίρως, εν όψει των προσεχών εκλογών, όσους ήδη από 1 Ιανουαρίου 2015 απέκτησαν εκλογικό δικαίωµα.
Ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει δύο εναλλακτικές λύσεις και παραθέτει τα αντίστοιχα πλεονεκτήµατα και µειονεκτήµατα:
• είτε να τροποποιηθεί µε Πράξη Νοµοθετικού Περιεχοµένου το άρθρο 10 § 1 π.δ. 26/2012, προκειµένου να επιτραπεί πέραν πάσης αµφισβητήσεως η επίµαχη εγγραφή ακόµη και κατά µήνα Ιανουάριο,
• είτε να παραγγελθεί µε ρητή και σαφή εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών προς τις Εφορευτικές Επιτροπές η εφαρµογή, ειδικά για τους δεκαοκταετείς, της επικουρικής διαδικασίας του άρθρου 8 § 4-5 π.δ. 26/2012, σύµφωνα µε το οποίο οι παραλειφθέντες εκλογείς ψηφίζουν µε απλή επίδειξη πιστοποιητικού εγγραφής σε δηµοτολόγιο.
Πλεονέκτηµα της πρώτης λύσης είναι ότι οι νέοι εκλογείς θα εµφανισθούν εγγεγραµµένοι σε επίσηµο (γενικό ή ειδικό) εκλογικό κατάλογο και µειονέκτηµά της το ενδεχόµενο τεχνικών προβληµάτων τα οποία θα µπορούσαν να παρακωλύσουν τη συµπλήρωση των γενικών καταλόγων (ή την εξ αρχής σύνταξη ειδικών) σε τόσο ασφυκτικά χρονικά περιθώρια. Πλεονέκτηµα της δεύτερης λύσης είναι η απλότητάτης, καθώς θα ενταχθεί σε µια διαδικασία ήδη γνωστή και συνηθέστατη. Μειονέκτηµάτης είναι ότι καθώς η εκτέλεσή της επαφίεται στις εφορευτικές επιτροπές, κάποιες θαµπορούσαν να διστάσουν ή να εγείρουν ερµηνευτικές αντιρρήσεις. Εποµένως, γιατην ασφαλή εφαρµογή αυτής της λύσης θα απαιτηθεί ρητή και σαφής εγκύκλιος τουυπουργείου προς τις εφορευτικές επιτροπές. Για την απλούστευση της διαδικασίας,θα µπορούσε ενδεχοµένως να προβλεφθεί µόνον ένα εκλογικό τµήµα ανά δηµοτικόδιαµέρισµα όπου θα ψηφίζουν οι εκλογείς αυτής της κατηγορίας.