«Όταν έφτασαν επιτέλους στην πλατεία είχε ήδη πέσει σκοτάδι. Δεν έβλεπαν παρά μόνο το παλάτι, ένα δίπατο μέγαρο πίσω από τα ψηλά δέντρα. Αναθάρρησαν, εκεί θα τους βάλουν να κοιμηθούν; Αλλά πλησιάζοντας διέκριναν άλλες κατασκευές, ξύλινα παραπήγματα στη σειρά, σα να στήριζε το ένα το άλλο, σα να έσπρωχνε το ένα το άλλο...»
«Είναι ένα καλό ξεκίνημα για μια ιστορία εγκατάστασης προσφύγων το 1924 στη Λάρισα; Μήπως να ζωγράφιζα; Μήπως να έγραφα για τους σημερινούς πρόσφυγες; Γιατί ξαναζούμε τα ίδια;» Είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα απασχολήσουν τους μαθητές που συμμετέχουν στον διαγωνισμό «Τα Αρχεία διηγούνται ιστορίες και ζωγραφίζουν».
Μία σύγχρονη δημιουργική ματιά στην τοπική ιστορία βασισμένη στα αρχειακά τεκμήρια των ΓΑΚ Λάρισας και του Αρχειοφυλακείου Αγιάς θα είναι το αποτέλεσμα του τέταρτου μαθητικού διαγωνισμού.
Ζητούμε από τους μαθητές να αφηγηθούν λογοτεχνικά ή εικαστικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους σχετικά με τις καταστάσεις που περιγράφονται στα τεκμήρια αλλά και τις πληροφορίες και την ενημέρωση που λαμβάνουν για τα τρέχοντα γεγονότα. Σαράντα επτά τεκμήρια που μπορούνε να βρούνε στη σελίδα της υπηρεσίας στο facebook, ακόμη και αν δεν είναι χρήστες της εφαρμογής, θα αποτελέσουν την έμπνευση για τις φετινές δημιουργίες. Είναι συγκεντρωμένα στο άλμπουμ «Τεκμήρια 4ου διαγωνισμού», και αντιπροσωπεύουν το υλικό που φυλάσσεται στη Λάρισα και την Αγιά.
Ειδικά φέτος, έχουν τη δυνατότητα να εντοπίσουν υλικό και στην «Ψηφιακή Πύλη Αρχείων για το 1922» https://archives1922.gak.gr/ η οποία χαρτογραφεί τις διαθέσιμες αρχειακές πηγές που καταγράφουν τη Μικρασιατική Καταστροφή και την αποκατάσταση των προσφύγων.
Επιλέγοντας τους Αρχειακούς Φορείς «Γενικά Αρχεία του Κράτους – Τμήμα Λάρισας» και «Γενικά Αρχεία του Κράτους – Αρχειοφυλακείο Αγιάς» θα περιηγηθούν στα αρχεία των συλλογών μας που αναφέρονται σε αυτή την ταραγμένη περίοδο.
Η πρόσκληση του διαγωνισμού και οι οδηγίες συμμετοχής βρίσκονται στα σχολεία, και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ζητήσουν διευκρινίσεις στο mail@gak.lar.sch.gr και στο 2410 281425.
Περιμένουμε με χαρά να ανακαλύψουμε την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική ματιά των μαθητών.