Μία όαση απασχόλησης νέων στα πρότυπα της αντίστοιχης που λειτουργεί εδώ και αρκετά χρόνια στην Αλσατία της Γαλλίας, προτείνει ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός για την Αβερώφειο Γεωργική Σχολή. Το συγκεκριμένο master plan, έχει ήδη κατατεθεί στα αρμόδια υπουργεία και προβλέπει όλα τα στάδια αξιοποίησης των εγκαταστάσεων της Σχολής, από τη μεθοδολογία, τη χρηματοδότηση μέχρι και τους φορείς υλοποίησης του σχεδίου. Η κατάθεση του σχεδίου έγινε στα πλαίσια της πρόθεσης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να παραχωρήσει την έκταση στους τοπικούς φορείς.

Σε δηλώσεις του ο κ. Κώστας Αγοραστός ανέφερε τα εξής: «Στόχος μας είναι να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, αλλά και ένα σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή. Η Αβερώφειος Γεωργική Σχολή μπορεί να εξελιχθεί σε μια όαση επιχειρηματικότητας που θα αγγίζει όχι μόνο τον πρωτογενή τομέα, αλλά όλους τους παραγωγικούς τομείς, με επίκεντρο τους νέους και τους ανέργους. Η δράση μπορεί να έχει φορείς χρηματοδότησης το ΕΣΠΑ, τα Προγράμματα Κοινωνικής Οικονομίας τα οποία πρόκειται να τρέξουν σύντομα από το αρμόδιο Υπουργείο, δίνοντας την προστιθέμενη αξία στην Θεσσαλία. Αυτό το εγχείρημα μπορεί να προχωρήσει με την συνένωση δυνάμεων γιατί είναι υπόθεση όλων. Υπουργείων, Περιφέρειας, Δήμου, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Επιμελητήρια, ΕΛΓΟ Δήμητρα κ.α.

Το σχέδιο έχει ως εξής:

ΟΑΣΕΙΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΝΕΩΝ

1.Αναγκαιότητα

Παρατηρείται αδυναμία τόσο των φορέων της Πολιτείας, όσο και των ιδιωτικών φορέων που ενεπλάκησαν σε δράσεις απασχόλησης να προβάλλουν βιώσιμες καλές πρακτικές, δοκιμασμένες εμπειρίες και έξυπνη τεχνογνωσία από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μ’ άλλα λόγια η Ελλάδα ούτε αντέγραψε ούτε αφομοίωσε καινοτομίες, λειτουργίες και δομές που σε άλλες χώρες έχουν οχυρωθεί θεσμικά από τη δεκαετία του 1960.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το θεσμικό πλαίσιο για τον Αγροτουρισμό, η εμπέδωση και η διάδοση της Κοινωνικής Οικονομίας, η τουριστική, μυθολογική και παραγωγική ανάδειξη του Πλούτου της ελληνικής Φύσης.  

Είναι πράγματι δυσάρεστο το γεγονός ότι η χώρα μας δεν έχει ακόμη συνειδητοποιήσει ότι η ήπια επιχειρηματικότητα και οι δίκαιες αμοιβές για επιβίωση είναι τα πιο ισχυρά εργαλεία για να ανασάνουν νέοι, επιστήμονες ή ανειδίκευτοι άνεργοι.

Στην Εκπαίδευση όλων των βαθμίδων δεν έχει προβληθεί η λεγόμενη διεπιστημονικότητα, η σύγχρονη αντίληψη για την επαγγελματική πρόοδο κάθε νέου πτυχιούχου ή μη. Αντί να προωθείται η έξυπνη συνεργασία διαφορετικών επιστημονικών ειδικοτήτων για την παραγωγή νέων προϊόντων, καλλιεργείται στους νέους ανθρώπους η απελπισία κι ο πανικός του μοναχικού δρόμου, η στείρα λογική πως ‘λογιστής εσπούδασες, λογιστής θε να πεθάνεις’. Στρατιές ανέργων μένουν αβοήθητες, μετέωρες, τυφλές απέναντι στις εξελίξεις. Διάλογος ανάμεσα στις επιστημονικές ειδικότητες, τα επιμελητήρια και τους άλλους επαγγελματικούς φορείς δεν υπάρχει.  

Οι διεθνείς τάσεις επιβάλλουν πλέον μια επαγγελματική ζωή, στην οποία η Γνώση εμπλουτίζεται καθημερινά, οι εργοδότες αλλάζουν, το Χόμπι συνεισφέρει εισόδημα, η υπαρκτή κι η επερχόμενη αστάθεια στις εργασιακές σχέσεις αναπληρώνεται με τρόπο δημιουργικό με τη διαρκή προσαρμογή στις νέες συνθήκες. Όποιες κι αν είναι αυτές.

Πιστεύουμε ότι υπάρχει έξοδος από τον Λαβύρινθο της Κρίσης και της Παρακμής;  

2. Παρουσίαση της Ιδέας

Σε έκταση περίπου 20 στρεμμάτων γης με στοιχειώδεις κτιριακές υποδομές, μπορούμε να συνδυάσουμε εκπαιδευτικές, καλλιτεχνικές, τουριστικές και παραγωγικές δραστηριότητες.

Η καλή πρακτική υπάρχει εδώ και 45 χρόνια! Δόθηκε στην Αλσατία, κοντά στα σύνορα Γαλλίας - Γερμανίας, από φοιτητές της Ιστορίας και της Αρχαιολογίας. Το 1971…. (σχετικό link http://www.ecomusee.alsace/fr/)

Οι φοιτητές Ιστορίας και Αρχαιολογίας είχαν ένα όραμα, να διασώσουν τα τεκμήρια της Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς του τόπου τους. Η μία μετά την άλλη, δεκάδες επιστημονικές ειδικότητες καθώς και ανειδίκευτοι νέοι όλης της χώρας συνεργάστηκαν και τελικά το 1984 ο Ζακ Λανγκ, ο φιλέλληνας Υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας, εγκαινίαζε το Οικολογικό Μουσείο, ανάμεσα στις πόλεις Μιλούζ και Κολμάρ. Σε έναν άχρωμο, επίπεδο κάμπο. Με 19 κτίσματα που εκπροσωπούσαν διακριτές μορφές οικοδομείν.

Το αλσατικό παράδειγμα είναι προς εξαγωγή στην περίμετρο των περιφερειακών μας πόλεων, εκεί που ο Μύθος και το Παραμύθι συναντούν το έργο πρωτοπόρων δημιουργών. Με ποιον τρόπο μπορούμε μέσα σε 20 στρέμματα να συνδυάσουμε εκπαιδευτικές, καλλιτεχνικές, τουριστικές και παραγωγικές δραστηριότητες;

Οι δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν είναι οι ακόλουθες:

           Παραγωγή Κτηνοτροφικών και Γεωργικών προϊόντων.

Γεωπόνοι – Κτηνίατροι – Τεχνολόγοι Τροφίμων - Αγρότες | Βιολογικά προϊόντα και τοπικές ποικιλίες υγιεινή εκτροφή όλων των οικόσιτων ζώων, αγροτικές υποδομές: νερόμυλοι, αρδευτικά έργα, εργαλεία άλλων εποχών.

ΣΤΟΧΟΣ: Απασχόληση νέων αγροτών και κτηνοτρόφων, προβολή τοπικών (γυναικείων και μη) συνεταιρισμών, εναλλακτικών καλλιεργειών (π.χ. βότανα) και αγροτικών μεταποιητικών επιχειρήσεων που καινοτομούν.  

           Κατασκευές

Αρχιτέκτονες – Πολιτικοί Μηχανικοί – Ιστορικοί – Συλλέκτες Φωτογραφιών | Ανέγερση κτισμάτων -είτε σε πραγματικό μέγεθος είτε σαν μινιατούρες- που θα αντιπροσωπεύουν την εξέλιξη της Αρχιτεκτονικής ανά τους αιώνες. Από τη λάσπη και τ’ άχυρα για τα καλύβια, μέχρι τα πετρόκτιστα με τα σενάζια τους και τα σαχνισιά τους.  

ΣΤΟΧΟΣ: Εκπαίδευση νέων οικοδόμων στις παραδοσιακές τεχνικές, προβολή ενεργειακών λύσεων για τα κτίρια, ανάδειξη πρακτικών σεβασμού του περιβάλλοντος.

           Παραγωγή ειδών Λαϊκής Τέχνης

Χειροτέχνες – Αγγειοπλάστες – Παραγωγοί Λαϊκής Τέχνης |  Στο μοντέλο της Αλσατίας κάθε κτίσμα φιλοξενεί διαφορετικά παραδοσιακά επαγγέλματα (αργαλειοί, κεραμικά, ξυλουργεία).

ΣΤΟΧΟΣ: Ανάδειξη δημιουργών, με παράλληλη βελτίωση των υλικών και των πρακτικών marketing, μέσα και έξω από τη χώρα [e-commerce].   

           Τουρισμός

Τουριστικοί πράκτορες – Τοπικοί παράγοντες – Εστιάτορες - Ζαχαροπλάστες -Πληροφορικοί | Η λειτουργία μιας «Όασης» δεν σημαίνει ότι αποτελεί η ίδια τουριστικό προορισμό. Είναι σίγουρα κάτι περισσότερο από τουριστικό κέντρο πληροφόρησης και προωθεί τους τουρίστες εκεί που ήδη υπάρχουν τουριστικές υποδομές, αξιοθέατα και περιοχές φυσικού κάλλους. Στο εστιατόριο της υπάρχουν τα καλύτερα εδέσματα της περιοχής.

ΣΤΟΧΟΣ: Η διαρκής όχληση για βελτίωση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή, μέσα από τον υγιή συναγωνισμό και τη δημιουργία ενιαίων χώρων προβολής στο διαδίκτυο. Επίσης, η απασχόληση νέων ανθρώπων της Πληροφορικής [Animation, Internet, Social Media].

           Τέχνες

Ηθοποιοί – Μουσικοί – Εικαστικοί δημιουργοί – Καλλιτεχνικά συγκροτήματα | Με τη δημιουργία ενός ετήσιου - εποχιακού κύκλου εκδηλώσεων στο χώρο της «Όασης» ενισχύεται η κοινωνική συνοχή και οι πολιτιστικές δράσεις στην ευρύτερη περιοχή.  

ΣΤΟΧΟΣ: Αναβίωση εθίμων και παραδόσεων με έναν σύγχρονο τρόπο, ανάδειξη βυζαντινής μουσικής, ενιαία διαδικτυακή προβολή δημιουργών, θιάσων και χορωδιών.     

           Εκπαίδευση

Παιδαγωγοί – Νηπιαγωγοί – Ενεργειακοί Μηχανικοί – Αρχαιολόγοι – Ιστορικοί | Αναφέρονται μόνον ενδεικτικά οι κύριες ειδικότητες που μπορούν να δημιουργήσουν εκπαιδευτικά εργαλεία για μαθητές και νέους ανθρώπους. Όλες οι Επιστήμες έχουν τη θέση τους στην «Όαση».

ΣΤΟΧΟΣ: Η αρμονική σύζευξη της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με όλα τα δεδομένα των ανθρωπογενών παρεμβάσεων στη Φύση από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας: από τα δένδρα των Θεών του Ολύμπου μέχρι τα φωτοβολταϊκά και τις ανεμογεννήτριες.  

3. Mission Possible

Με την επωνυμία «Mission Possible» (ένα μήνυμα που είναι ελκυστικό στους νέους) θα καλέσουμε με ανοιχτή πρόσκληση νέους άνεργους τους οποίους αφού θα αξιολογήσουμε, θα τους τοποθετήσουμε σε κάθε μια από τις παραπάνω δραστηριότητες. Στην «Όαση» ο κάθε νέος, θα λαμβάνει την δική του «αποστολή» όπου σε συνεργασία με τους Μέντορες – Εκπαιδευτές θα αναλαμβάνει μια θέση εργασίας για διάρκεια 6 μηνών. Μέσα σε αυτή τη περίοδο, θα αμείβεται μέσα από το πρόγραμμα, θα εκπαιδεύεται στην συγκεκριμένη θέση εργασίας, καθώς επίσης θα μαθαίνει να συνεργάζεται. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η βελτίωση της Αυτοπεποίθησης του καθώς και η δημιουργία ομάδων συνεργασίας για την ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών με άλλους νέους.

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες που ολοκληρώνουν την «αποστολή» τους με επιτυχία, θα έχουν πρόσβαση σε μια θέση απασχόλησης ή σε επιδοτούμενο πρόγραμμα δημιουργίας επιχείρησης.

Οι θέσεις εκπαίδευσης στην κάθε «Όαση», θα είναι συγκεκριμένες ανά εκπαιδευτική περίοδο.                                                                                               

3. Μεθοδολογία

Προτείνουμε λοιπόν την εφαρμογή ενός πιλοτικού ολοκληρωμένου προγράμματος που θα περιλαμβάνει δράσεις υποστήριξης και δράσεις επαγγελματικής κατάρτισης (on the job training).

Το έργο θα  περιλαμβάνει ένα πλέγμα δράσεων που αφορούν στον εντοπισμό, την κατάλληλη προετοιμασία, δράσεις επαγγελματικής κατάρτισης (on the job training) και ολοκληρωμένη συμβουλευτική υποστήριξη νέων 18 έως 24 ετών, που θα επιθυμούν να εργαστούν η να δημιουργήσουν επιχείρηση στους προαναφερόμενους τομείς. Τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων θα πριμοδοτούν τους νέους με προσόντα, σπουδές και προϋπηρεσία στα αντίστοιχα αντικείμενα. Με τον τρόπο αυτό θα προσπαθήσουμε, μέσω του προγράμματος,  να πετύχουμε υψηλότερη απορρόφηση των ωφελούμενων στην αγορά εργασίας. Η πρόσκληση θα αφορά σε συγκεκριμένα επαγγέλματα και ειδικότητες.

Ειδικότερα θα ακολουθηθούν τα παρακάτω βήματα:

α) Οι δράσεις ψυχοκοινωνικής υποστήριξης με βασικό άξονα τη συμβουλευτική, θα αποτελούν δράσεις, οι οποίες θα ενδυναμώσουν σημαντικά τους  ωφελούμενους, στην προσπάθεια τους για κοινωνική και επαγγελματική ένταξη. Οι συνοδευτικές υποστηρικτικές υπηρεσίες θα ενισχύσουν την κοινωνική επαγγελματική ένταξη δουλεύοντας και ενδυναμώνοντας σημεία όπως:

·                                 Συμβουλευτική Προσανατολισμού

Στόχος θα είναι να δουν οι ωφελούμενοι τον εαυτό τους από πολλές διαφορετικές πλευρές.

·                                 Κοιτάζοντας Μέσα  

(για να εξετάσουν ποιοι είναι)

·                                 Κοιτάζοντας Έξω  

(για να εξετάσουν τι μπορούν να κάνουν – τις επαγγελματικές ή/και εκπαιδευτικές τους επιλογές)

·                                 Κοιτάζοντας Γύρω  

(για να εξετάσουν πώς θα πάρουν  αποτελεσματικές αποφάσεις για την καριέρα τους).

 

 

 

·                                 Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας

Στόχος θα είναι να δουν οι ωφελούμενοι να δημιουργήσουν το προσωπικό τους προφίλ με στοιχεία της προσωπικότητας τους (αυτοεκτίμηση, εργασιακές αξίες, τρόπος λήψης απόφασης, ικανότητες, ενδιαφέροντα κ.ο.κ.) μέσα από δομημένες συνεντεύξεις και τη χρήση εργαλείων συμβουλευτικής. Με την ολοκλήρωση της Συμβουλευτικής θα γνωρίζουν την διαδρομή τους για να οδηγηθούν στην απασχόληση ως:

·                                 Στέλεχος επιχείρησης ή

·                                 Αυτοαπασχολούμενος

·                                 Mission Possible!!!

Στη συνέχεια ο  κάθε ωφελούμενος, θα λαμβάνει την δική του «αποστολή» όπου σε συνεργασία με τους Μέντορες εκπαιδευτές, θα αναλαμβάνει να υλοποιήσει μια σειρά ενεργειών προκειμένου με το πέρας της όλης διαδικασίας να μπορεί να οδηγηθεί σε  μια θέση εργασίας. Μέσα σε αυτή τη περίοδο, θα εκπαιδεύεται, θα λαμβάνει υπηρεσίες συμβουλευτικής και θα κάνει ομαδικές δράσεις, καθώς επίσης θα μαθαίνει να συνεργάζεται με ομάδες. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η βελτίωση της αυτοπεποίθησης του καθώς και η δημιουργία του προσωπικού του «φάκελου επαγγελματικών προσόντων» με καταγεγραμμένες βήμα-βήμα όλες τις ενέργειες και εμπειρίες του για τον δρόμο προς την απασχόληση, την αγορά εργασίας.  

Οι δράσεις αυτές θα συμπληρώνουν τις διαδικασίες κατάρτισης, αναδεικνύοντας και αξιοποιώντας ατομικές διαφορές και ιδιαιτερότητες και ενισχύοντας το πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας ανάμεσα στους  ωφελούμενους, προτείνοντας νέες μορφές συμπεριφοράς και δημιουργίας σχέσεων. Με τον τρόπο αυτό, κατάρτιση και συνοδευτικές υπηρεσίες θα θέτουν τη βάση για πιο δημιουργική και  λειτουργική αντιμετώπιση της δύσκολης διαδικασίας της κοινωνικής ένταξης μετά ολοκλήρωση του προγράμματος

β) Η κατάρτιση  με την μέθοδο on the job training είναι σημαντικό εφόδιο, ειδικά στις νεότερες ηλικίες, όπου η εργασιακή εμπειρία είναι συνήθως περιορισμένη. Η αναγνωρισμένη κατάρτιση αποτελεί παράγοντα κινητοποίησης για την  συστηματοποίησή της, αφού αποτελεί και η ίδια μία εκπαιδευτική διαδικασία η οποία ανοίγει ορίζοντες δίνει καινούριες ιδέες, επιλογές και ευκαιρίες.  Ακόμα, ενισχύει την αυτοπεποίθηση των ωφελούμενων στην προσπάθειά τους να ενταχθούν στην αγορά εργασίας. Εργασιακοί μέντορες θα τους επιβλέπουν, θα τους καθοδηγούν και θα τους υποκινούν, προκειμένου να ολοκληρώσουν το συγκεκριμένο έργο που θα έχει αναλάβει η κάθε ομάδα ωφελούμενων.

γ) Στη συνέχεια, οι ωφελούμενοι που ολοκληρώνουν την «αποστολή» τους με επιτυχία, θα έχουν πρόσβαση σε μια θέση απασχόλησης ή σε μια θερμοκοιτίδα επιχειρήσεων, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν και να υποστηριχθούν για την δημιουργία της επιχείρησής τους.  Θα θεωρείται ότι ο ωφελούμενος ολοκλήρωσε επιτυχημένη «αποστολή», όταν συγκεντρώνει βαθμολογία μεγαλύτερη από 70%.

3. φορείς υλοποίησης

Στο πρόγραμμα θα έχουν την δυνατότητα να υποβάλλουν προτάσεις συμπράξεις φορέων που θα συμμετέχουν ΟΤΑ, Πανεπιστήμια, Πάροχοι Κατάρτισης, Θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων.