Τρεις μηχανικοί της ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) και του ΟΣΕ ασχολούνται χρόνια με την καταγραφή και τη στατιστική αποτίμηση ατυχημάτων στις ράγες.
Δύο διαδοχικά δυστυχήματα στη Λάρισα, τον Οκτώβριο του 2017, από τα οποία έχασαν τη ζωή τους δύο ανήλικοι, αποτέλεσαν τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
«Διαπιστώναμε ότι υπάρχουν πολλά συμβάντα με παιδιά, γεγονός που μας κινητοποίησε έντονα συναισθηματικά», περιγράφει στην «Κ» ο κ. Κώστας Καπετανίδης, ένας εκ των τριών δημιουργών του προγράμματος ενημέρωσης και πρόληψης ατυχημάτων για το σιδηροδρομικό δίκτυο, που απευθύνεται σε παιδιά.
Ειδικά οι τραγωδίες του Οκτωβρίου του 2017, που το ένα παιδί έπαθε ηλεκτροπληξία και το άλλο έπεσε στις γραμμές ακολουθώντας την μπάλα του, ήταν τα περιστατικά που γέννησαν την ανάγκη να «κάνουμε κάτι, αντί απλώς να καταγράφουμε τα ατυχήματα».
Ετσι ξεκίνησαν τον σχεδιασμό ενός προγράμματος ενημέρωσης και πρόληψης το οποίο απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου.
Ενα χρόνο μετά (11/2018) τον σχεδιασμό του, το πρόγραμμα «Ασφαλής συμβίωση μαθητών με το σιδηροδρομικό δίκτυο» έλαβε τη σχετική έγκριση από το υπουργείο Παιδείας και πήρε τον δρόμο για τα σχολεία.
Οι τρεις μηχανικοί (Κώστας Καπετανίδης και Στέφανος Αυδής από τη ΡΑΣ και ο Νίκος Κόνδυλας από τον ΟΣΕ) κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο δρόμος για την πρόληψη των ατυχημάτων περνάει από την εκπαίδευση.
«Αποτελεί μια πραγματικότητα η έλλειψη ενημέρωσης την οποία δυστυχώς δεν παρατηρούμε μόνο στα παιδιά, αλλά ακόμα και σε ενηλίκους», εξηγεί στην «Κ» η κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου, πρόεδρος της ΡΑΣ, η οποία έχει συνδράμει.
«Οι πόροι μας είναι περιορισμένοι αλλά στηρίζουμε την προσπάθεια με ό,τι διαθέτουμε. Στόχος είναι η ένταξή του σε κάποιο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ώστε να μπορέσει να μεγαλώσει», εξηγεί.
Σκοπός είναι η ενημέρωση των μαθητών και του αντίστοιχου εκπαιδευτικού προσωπικού σε θέματα ασφαλούς «συμβίωσης» με τον σιδηρόδρομο και απώτερος στόχος η αποτροπή επανάληψης ατυχημάτων, σοβαρών τραυματισμών και απώλειας ζωής παιδιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πώς όμως τρεις μηχανικοί σχεδίασαν ένα πρόγραμμα που απευθύνεται σε παιδιά;
«Απευθυνθήκαμε στον Διεθνή Οργανισμό Σιδηροδρόμων (UIC) γνωρίζοντας ότι υπάρχουν αντίστοιχα προγράμματα στο εξωτερικό.
Η υπεύθυνη του συγκεκριμένου τομέα του οργανισμού μάς αγκάλιασε, στέλνοντάς μας υλικό, ενώ λίγους μήνες αργότερα κληθήκαμε να παρουσιάσουμε το πρόγραμμα σε ένα διεθνές φόρουμ», εξηγεί ο κ. Καπετανίδης, που σημειώνει ότι η τεχνογνωσία του εξωτερικού ήταν απαραίτητη για την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Οι παρουσιάσεις
Μέσα σε ένα χρόνο (Δεκέμβριος 2018 - Δεκέμβριος 2019) έχουν παρουσιάσει το πρόγραμμα –εθελοντικά– σε 20.000 μαθητές σε 120 σχολεία, κυρίως σε περιοχές που γειτνιάζουν με το σιδηροδρομικό δίκτυο σε Αττική (Αχαρνές, Θρακομακεδόνες, Αγιος Στέφανος, Διόνυσος, Μαρούσι, Αθήνα, Αγιοι Ανάργυροι, Περιστέρι, Πετρούπολη, Αυλώνας, Ωρωπός), Λάρισα (Λάρισα, Φάρσαλα, Τύρναβος κ.α.), Πιερία (Κατερίνη, Λεπτοκαρυά), Αχαΐα (Πάτρα, Ρίο, Βραχναίικα) και Πέλλα (Εδεσσα).
«Συναντήσαμε σε ένα γυμνάσιο φέτος παιδιά που συμμετείχαν στο περυσινό πρόγραμμα στην 6η Δημοτικού και αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι θυμούνταν όλες τις λεπτομέρειες που τους είχαμε παρουσιάσει ένα χρόνο πριν», περιγράφει ο κ. Καπετανίδης.
Η παρουσίαση πραγματοποιείται σε χώρους του σχολείου από τα παραπάνω στελέχη (κατόπιν ειδικής άδειας από το υπ. Παιδείας) με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού.
Διανέμονται ενημερωτικά τετράδια (ειδικά σχεδιασμένα για μαθητές) στα οποία γίνεται αναλυτική αναφορά στους κινδύνους που κρύβει το σιδηροδρομικό δίκτυο. Επειτα, οι μαθητές υποβάλλουν ερωτήσεις.
Πριν από δύο μήνες ξεκίνησε και η παρουσίαση του προγράμματος σε ενηλίκους στη Λάρισα, σε 120 δασκάλους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στόχος είναι η εξεύρεση πόρων για την επέκτασή του.
AΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)