Προβλήματα παρατηρούνται κατά τη διάρκεια υποβολής των αιτήσεων για την έκτακτη ενίσχυση που εξήγγειλε η κυβέρνηση, με δικαιούχους να σημειώνουν πως οι αιτήσεις απορρίπτονται ενώ πληρούν τα κριτήρια που έχουν τεθεί από τη σχετική ΚΥΑ, ενώ και δικαιούχοι ΑμεΑ καταγγέλουν σημαντικά ζητήματα σχετικά με την πλατφόρμα και τα προβλεπόμενα.
Το πρόβλημα αφορά κυρίως σε περιπτώσεις δικαιούχων ΑμεΑ, την ώρα που η ΚΥΑ που υπεγράφη αναφέρει πως δικαιούχοι του μερίσματος είναι όσοι λαμβάνουν επιδόματα από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και είναι καταγεγραμμένοι στα μητρώα της ΗΔΙΚΑ στις 30/11/2019.
Σύμφωνα με καταγγελίες ΑμεΑ που έχουν δηλωθεί ως εξαρτώμενα μέλη νοικοκυριού, υποβάλλουν ωστόσο και δική τους ξεχωριστή φορολογική δήλωση, με αποτέλεσμα κατά την αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα το σύστημα να τους «απορρίπτει».
Ανακοίνωση για το ζήτημα εξέδωσε και η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ), επισημαίνοντας ότι «η εξαίρεση των χαμηλοσυνταξιούχων ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, οι οποίοι δεν λαμβάνουν επίδομα από τον ΟΠΕΚΑ, από το κοινωνικό μέρισμα, αποτελεί κατάφορη αδικία και διάκριση, ενάντια σε μια κοινωνική ομάδα που ανήκει στους φτωχότερους των φτωχών».
Παράλληλα, αναφέρουν πως:
«Το κοινωνικό μέρισμα πρέπει να δοθεί σε όλα τα άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις που αποτελούν την πλέον ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού, την κοινωνική ομάδα που έχει χτυπηθεί πιο σκληρά από την οικονομική κρίση, τα άτομα που αντιμετωπίζουν φτώχεια, ανεργία, ανασφάλεια, στίγμα, κοινωνικό αποκλεισμό και ρατσισμό σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
Τονίζουμε για ακόμη μία φορά ότι εάν τεθούν εισοδηματικά κριτήρια, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συνυπολογιστούν σε αυτά τα αναπηρικά επιδόματα, που έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για την κάλυψη των αναγκών που πηγάζουν από την αναπηρία, λαμβάνοντας υπόψη και την ανυπαρξία κρατικών δομών.
Όσοι συνοικούν με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό 67% και άνω να δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα ο καθένας ξεχωριστά, για παράδειγμα αδέρφια, φιλοξενούμενοι κλπ.
Να μην εφαρμοστεί η οριζόντια χρήση των τεκμηρίων, όπως για παράδειγμα να μη προσμετρηθεί στα περιουσιακά κριτήρια το αναπηρικό Ι.Χ. αυτοκίνητο ατόμου με αναπηρία, που αποτελεί το μέσο κίνησής του, τη στιγμή που είναι αδασμολόγητο, καθώς και η πρώτη κατοικία.
Να μην αποκλειστούν οι ανασφάλιστοι με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και οι ανασφάλιστοι γονείς ατόμων με αναπηρία από την παροχή του κοινωνικού μερίσματος, όπως ίσχυε με προηγούμενη ΚΥΑ.
Αποτελεί αδικία να μην συμπεριληφθούν στη ρύθμιση αυτή τα άτομα με αναπηρία που δεν έχουν εργαστεί, γιατί δεν είναι σε θέση να εργαστούν ή διότι δεν υπήρξαν οι απαραίτητες προϋποθέσεις να εργαστούν και δεν έχουν ασφαλιστεί ούτε για μία ημέρα».
Αίτημα διόρθωσης πλατφόρμας υποδοχής αιτήσεων για το κοινωνικό μέρισμα απέστειλε και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.) αναφέροντας πως «κατά τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων στις εγκριθείσες αιτήσεις δίνεται η δυνατότητα ακύρωσης της υποβληθείσας αίτησης.
Στις απορριφθείσες αιτήσεις όμως δεν δίνεται η δυνατότητα επανυποβολής με τυχόν διορθωμένα στοιχεία. Επίσης, δεν αναγράφεται ο λόγος απόρριψης της αίτησης, ώστε να έχει ο πολίτης πλήρη εικόνα της κατάστασης για πιθανή ένσταση. Θεωρούμε πως μια τέτοια λειτουργία είναι απαραίτητη.
Παρακαλούμε για την άμεση ανταπόκριση στο αίτημά μας για δυνατότητα ακύρωσης και επανυποβολής των απορριφθέντων αιτήσεων καθώς και την γνωστοποίηση στον πολίτη της αιτίας απόρριψης της αίτησής του».
Σε διευκρινιστική δήλωση το υπουργείο Οικονομικών σημειώνει πως «για την διευκόλυνση των πολιτών, στο διαδικτυακό τόπο της ΗΔΙΚΑ θα ανοίξει αύριο συμπληρωματική σελίδα δίνοντας τη δυνατότητα υποβολής ενστάσεων.
Όσοι καλύπτονται από τα κριτήρια που έχουν ανακοινωθεί, αλλά για κάποιο λόγο δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν με επιτυχία την αίτησή τους, στα πλαίσια του δημοσιονομικού χώρου που τις τελευταίες ημέρες δημιουργείται, θα λάβουν το επίδομα αυτό το αργότερο στις αρχές του επόμενου έτους».
«Επίσης για την εξυπηρέτηση των πολιτών λειτουργούν ήδη δυο τηλεφωνικά κέντρα, της ΗΔΙΚΑ και της ΑΑΔΕ στα οποία μπορούν να απευθύνονται οι πολίτες για ενημέρωση», καταλήγει το ΥΠΟΙΚ.