Ο Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας, σε ανακοίνωσή του,υποστηρίζει ότι ο σκοπός του ΕΟΠΥΥ εκ του ιδρυτικού του νόμου, δεν είναι η δημιουργία πλεονασμάτων, αλλά η πραγμάτωση των σκοπών κοινωνικής περίθαλψης προς τους ασφαλισμένους.
Στη σχετική ανακοίνωση "ο Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας ενημερώνει γιατρούς και ασφαλισμένους ότι, όπως προκύπτει από την 2η τροποποίηση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για το οικονομικό έτος 2018, ο Οργανισμός έχει πλεόνασμα προς διάθεση από χρήσεις προηγούμενων ετών κατά την 31-12-2017 το ποσό των 534.419.319,28 εκατομ. Ευρώ!!!
Το πλεόνασμα αυτό έχει δημιουργηθεί από τις εισφορές των ασφαλισμένων και την υποχρηματοδότηση των κωδικών των ιδιωτών γιατρών, αλλά και των υπολοίπων παρόχων (Ιδιωτικές Κλινικές και ΚΑ-Α, Διαγνωστικά, Φυσιοθεραπείες, Ειδική Αγωγή, Φάρμακο κ.ά.), εξαιτίας του clawback και του rebate.
Δεδομένου όμως ότι, ο σκοπός του ΕΟΠΥΥ εκ του ιδρυτικού του νόμου, δεν είναι η δημιουργία πλεονασμάτων, αλλά η πραγμάτωση των σκοπών κοινωνικής περίθαλψης προς τους ασφαλισμένους, προς τους οποίους πρέπει να επιστρέψει μέσω των παρόχων υγείας το όποιο πλεόνασμα, θα πρέπει κατά την εκτίμησή μας:
1. Να επανεξετασθεί η εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback και rebate), που ενώ θεσπίστηκε αρχικά για το χρονικό διάστημα από 1-1-2013 – 31-12-2015, τροποποιήθηκε και επεκτάθηκε από 1-1-2016 – 31-12-2018.
Ο συγκεκριμένος μηχανισμός «προσωρινής ισχύος», θεσμοθετήθηκε σε μια περίοδο που η χώρα μας βρίσκονταν σε ακραία δημοσιονομική προσαρμογή, λόγω εκτροχιασμού του χρέους και των ελλειμμάτων, ενώ οι υποχρεώσεις του ΕΟΠΥΥ προς τους ιδιώτες παρόχους στηρίζονταν στις υποβολές αυτών, χωρίς να είναι εκκαθαρισμένες οριστικά (όπως γίνεται σήμερα), παραβιάζοντας ταυτόχρονα ευθέως σειρά συνταγματικών διατάξεων και αρχών, ενώ δεν εμφανίζει κανένα απολύτως στοιχείο ανταποδοτικότητας, αποτελεί δε στην πραγματικότητα έναν επιπρόσθετο φόρο.
Όμως, οι υψηλές ασφαλιστικές εισφορές των αυτοαπασχολούμενων γιατρών και των εργαστηρίων, μαζί με την άγρια φορολογία και το clawback, σε συνδυασμό με την πολύμηνη καθυστέρηση στην εξόφληση των οφειλών του ΕΟΠΥΥ αφενός και την υποχρέωσή τους να εξοφλούν τους προμηθευτές τους χωρίς μάλιστα να μπορούν να δανειστούν στο σημερινό δημοσιονομικό περιβάλλον αφετέρου, καθιστούν όχι μόνο ζημιογόνα και συνακόλουθα απαγορευτική την λειτουργία των ιατρείων και εργαστηρίων, καθώς και την παροχή υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ, αλλά τους εξαναγκάζουν ουσιαστικά σε παύση των δραστηριοτήτων τους και μετανάστευση.
Γι’ αυτό επιβάλλεται άμεσα, όχι μόνον η μείωση του clawback σε ποσοστό 30% κατ’ έτος, όπως θα έπρεπε να έχει γίνει μέχρι τώρα, αλλά τουναντίον η πλήρης κατάργησή του, η δε αντιμετώπιση της άσκοπης χρήσης των ιδιωτών παρόχων και η εξοικονόμηση δαπανών στο χώρο της υγείας να γίνει με ηπιότερα μέσα.
2. Επιχειρείται σήμερα η οργάνωση της ΠΦΥ μέσω ΤΟΜΥ και συμβεβλημένων οικογενειακών γιατρών με τον ΕΟΠΥΥ (σε λίγο θα ακολουθήσει και η πρόσκληση για τις άλλες ειδικότητες) και η ανταπόκριση των γιατρών είναι αισθητά χαμηλή!
Απ’ τη μια μεριά έχουμε έναν πλεονασματικό ΕΟΠΥΥ και απ’ την άλλη «πετάνε ένα ξεροκόμματο» στους γιατρούς και τους καλούν να στελεχώσουν το καταδικασμένο εκ των προτέρων σε αποτυχία εγχείρημά τους!!!
Όμως, όπως έχουμε ξαναγράψει, για τις λειτουργικές δαπάνες του ο ΕΟΠΥΥ ξοδεύει 176 εκ. ευρώ, ενώ για τις επισκέψεις όλων των γιατρών και ειδικοτήτων της χώρας, μόνο 90 εκατ. Ευρώ!!!
3. Η ελάφρυνση της συμμετοχής των ασφαλισμένων στη φαρμακευτική δαπάνη (να κατεβεί τουλάχιστον στο 10%) είναι σήμερα επιτακτική, όσο ποτέ άλλοτε. Χρόνιοι ασθενείς μειώνουν κατά βούληση τόσο τον αριθμό των φαρμάκων, όσο και την δοσολογία, με αποτέλεσμα να απορυθμίζονται, κι αυτό ο Οργανισμός το πληρώνει πολλαπλάσια κατά την νοσηλεία τους στις δευτεροβάθμιες δομές.
4. Η αύξηση του κοινωνικού ρόλου του ΕΟΠΥΥ είναι πλέον μονόδρομος, καλύπτοντας όλο και περισσότερες δαπάνες, ιδιαίτερα σε ομάδες με ειδικές ανάγκες".