Στον πανηγυρίζοντα ιερό ναό του αγίου Θωμά στην Λάρισα χοροστάτησε χθες το πρωί Κυριακή του Θωμά ο οικείος μητροπολίτης κ. Ιερώνυμος.
Ο κ. Ιερώνυμος, που τέλεσε την θεία λειτουργία τηρουμένων όλων των υγειονομικών μέτρων, παίρνοντας αφορμή από την ψηλάφηση του αποστόλου Θωμά στις πληγές του Κυρίου ανέφερε πως “μετά από αυτήν την ομολογία θα περίμενε κανείς τον Χριστό να επαινέσει τον Θωμά για αυτό που μόλις είπε. Ο Χριστός όμως αυτό που έκανε είναι να υποτιμήσει λίγο την πίστη του Θωμά σαν να μην την ήθελε”, ξεκαθαρίζοντας συγχρόνως πως “είναι τρισευτυχισμένοι, πιο ανώτεροι και σε πιο καλύτερη μοίρα αυτοί οι οποίοι πιστεύουν χωρίς να χρειάζεται να δουν γιατί η αγάπη τους έτσι τους υπαγορεύει”.
Θέλοντας να αναφερθεί στο ποιοι πραγματικά ήταν οι πρώτοι που χωρίς να δουν τον Χριστό πίστεψαν στην ανάστασή του, ο μητροπολίτης Λαρίσης σημείωσε πως ήταν οι γραμματείς και οι φαρισαίοι. “Αυτοί αντέδρασαν όπως αντέδρασαν οστεομάχοι για να καλύψουν το γεγονός. Οι γραμματείς και οι φαρισαίοι είχαν μια πίστη εγκεφαλική. Παραδέχονταν δηλαδή γεγονότα και με βάση αυτή τη λογική αντιμετώπιζαν τα πράγματα θυμικά κατά τα όσα είχαν μέσα στην καρδιά τους όπου όμως δεν είχαν πίστη. Μπορεί να είχαν γνώση, να είχαν πείσμα και να ήταν τηρητές του νόμου δεν είχαν όμως πίστη και δεν ήταν πιστοί”.
Απαντώντας στο ερώτημα γιατί ο Χριστός αποφεύγει πολλές φορές να κάνει θαύματα, ο κ. Ιερώνυμος τόνισε πως το θαύμα όσο σπουδαίο και καλό να είναι πάντα είναι ένας εξαναγκασμός. “Σε υποχρεώνει να αποδεχθείς πράγματα αφού δεν λειτουργεί η ελεύθερη βούληση και για αυτό αρκετές φορές ο Θεός κρύβεται. Θα ήμασταν αλλιώς υποχρεωμένοι να τον πιστέψουμε θέλοντας και μη ενώ ο θεός θέλει να τον προσεγγίσουμε από αγάπη. Θέλει να τον πιστέψουμε με απλότητα χωρίς ιδιοτέλεια, χωρίς πιέσεις και χωρίς καιρικά ανταλλάγματα”.
Επιδιώκοντας να σκιαγραφήσει τα εξωτερικά χαρακτηριστικά από τα οποία θα πρέπει να διακατέχεται ο άνθρωπος ώστε να μπορεί να καλλιεργεί και να αναπτύσσει την πίστη του, ο μητροπολίτης Λαρίσης επισήμανε πως αυτά είναι τα καλά έργα. “Ο άνθρωπος πρέπει να κάνει το καλό στον πλησίον του. Να συγχωρεί, να προσεύχεται και να είναι πρώτα από όλα άνθρωπος. Αν δεν έχει τέτοια εξωτερικά χαρακτηριστικά δεν μπορεί να οδηγηθεί στην πίστη αφού τα εξωτερικά έργα είναι χρήσιμα για να φτάσουμε στην εσωτερική κατάσταση”.
Παράλληλα, ο κ. Ιερώνυμος συμπλήρωσε πως “ο Χριστός όταν μιλάει περί πίστης δεν εννοεί την εγκεφαλική γνώση. Δεν εννοεί αυτούς που έχουν ένα πτυχίο θεολογίας και ξέρουν ποια είναι η πίστη της εκκλησίας μας εγκεφαλικά αλλά εννοεί όλους αυτούς που έχουν μέσα στην καρδιά τους την πίστη. Εννοεί αυτούς που συσχηματίζονται πίσω από τον Χριστό και του παραδίδονται ολοπρόθυμα. Άρα η έκφραση «μακάριοι οι μη ιδόντες και πιστεύσαντες» αναφέρεται στους πνευματικούς ανθρώπους όλων των αιώνων και όλων των εποχών που κάνουν τον αγώνα τους να ζήσουν στη γη όπως θέλει ο Θεός”.
Αναφερόμενος στις διάφορες δοκιμασίες που καλείται να αντιμετωπίσει ο άνθρωπος στην ζωή του, ο μητροπολίτης Λαρίσης σημείωσε πως αυτές ποικίλλουν ανάλογα με την πνευματική εργασία που έχουμε κάνει μέσα μας αλλά και κατά το θέλημα του Θεού. “Ό,τι όμως και αν μας τύχει οφείλουμε να το αντέχουμε με αξιοπρέπεια και με το κεφάλι ψηλά αφού πάντα γίνεται αυτό που θέλει ο Θεός. Μην ξεγελαστούμε να πιστέψουμε ότι τα κατάφεραν ποτέ μόνοι τους οι άνθρωποι να κάνουν τα δικά τους. Την ιστορία την κυβερνάει ο Θεός και η ανάσταση του Κυρίου είναι το μεγαλύτερο μήνυμα δηλαδή ό,τι και να γίνει οι δικοί του άνθρωποι μαζί του θα συμβασιλεύουν”, κατέληξε ο Σεβασμιώτατος.
Αναστάσιος Βόπης (orthodoxia.info)