Να τσακίσουμε και να διαλύσουμε τον εγωισμό μας και τον κακό μας εαυτό ώστε να βρει χώρο ο Χριστός να μπει μέσα στην καρδιά μας ήταν το μήνυμα που έστειλε από τη Λάρισα, ο επιχώριος μητροπολίτης, Ιερώνυμος.
“Αυτό είναι το πρόταγμα όλης αυτής της περιόδου που ξεκινά από σήμερα με το άνοιγμα του Τριωδίου”, τόνισε ο κ. Ιερώνυμος αμέσως μετά από την τέλεση της θείας λειτουργίας και πρόσθεσε πως “ξεκινά ένας εντονότερος πνευματικός αγώνας και ένας εντονότερος πνευματικός πόλεμος με το διάβολο όπου καλούμαστε να νικήσουμε τον εαυτό μας. Να τον «χτυπήσουμε» για να μετανοήσει και να κατανοήσει για το ποιοί πραγματικά είμαστε. Να δούμε που πραγματικά υστερούμε και τι πρέπει να διορθώσουμε”.
Θέλοντας να δώσει το πραγματικό νόημα αυτής της περιόδου, ο μητροπολίτης Λαρίσης ανέφερε πως “η Σαρακοστή μας δίνεται για να ενσκήψουμε στον εαυτό μας. Να κλείσουμε το στόμα και να ανοίξουμε το στόμα της ψυχής. Να κοιτάξουμε τον εαυτό μας και όχι τους άλλους.
Να ασχοληθούμε λίγο με το δοκάρι που βρίσκεται στο δικό μας μάτι και να αφήσουμε το καρφάκι που βρίσκεται στον οφθαλμό του αδερφού μας. Αυτή η περίοδος πρέπει να είναι ξεχωριστή για τον καθένα ώστε να μπορέσει να ανασυγκροτηθεί και να βάλει γερά θεμέλια πνευματικού αγώνα για να μπορέσει να φτάσει στο μεγαλείο και στη χαρά της ανάστασης”.
Στηλιτεύοντας την προσπάθεια του σύγχρονου ανθρώπου που ψάχνει διάφορες δικαιολογίες στα λάθη των άλλων για να αυτονομηθεί, ο κ. Ιερώνυμος σημείωσε πως “με τον τρόπο αυτό φεύγει από τα θεμέλιά του. Φεύγει από αυτά τα οποία τον κρατούν όχι δέσμιο αλλά φορέα και συνεχιστή μιας παράδοσης και ενός τρόπου ζωής. Αμφισβητεί το Θεό και την Εκκλησία.
Αμφισβητεί τους γονείς του, την οικογένειά του και την ίδια του την πατρίδα”, διευκρινίζοντας παράλληλα πως πολλές φορές “η δημόσια διοίκηση μπορεί να δίνει αφορμές και να μας στενοχωρεί δίνοντας κακά παραδείγματα, όμως και εμείς φτάνουμε στο σημείο να προσβάλλουμε την πατρίδα μας, να προδίδουμε το έθνος μας και να απορρίπτουμε τον ελληνισμό μας και όλα αυτά με τα οποία έχουμε γαλουχηθεί, επειδή οι εκάστοτε κυβερνώντες μπορεί να κάνουν λάθη”.
Παίρνοντας αφορμή από την ευαγγελική περικοπή και συγκεκριμένα από τη στάση του Φαρισαίου, ο οποίος νόμιζε ότι είναι αυτοδικαιωμένος και προσκυνούσε το ίδιο του το είδωλο, ο μητροπολίτης Λαρίσης επεσήμανε πως “είναι τάση στην εποχή μας να υψώνουμε το δάχτυλο να δείχνουμε τον άλλον και αυτό να το θεωρούμε σωστό.
Πολλές φορές στην Εκκλησία το θεωρούμε και ορθόδοξο. Ακόμη βλέπουμε μια σειρά ιστολογίων και εντύπων που όλα μαζί προσπαθούν να μας πείσουν ότι είναι ορθόδοξος τύπος. Δεν κάνουν όμως τίποτα άλλο από το να βρίζουν πατριάρχες, αρχιεπισκόπους, μητροπολίτες, μέχρι και τον τελευταίο μοναχό”, ξεκαθαρίζοντας συγχρόνως πως αυτός ο φαρισαϊσμός που υπάρχει στις ψυχές όλων αυτών που ασχολούνται ερασιτεχνικά με την Εκκλησία και όχι ουσιαστικά “δεν τους διαποτίζει το εκκλησιαστικό ήθος και φρόνημα και δεν ξέρουν ότι πρέπει να ταπεινωθούν για να χαρακτηριστούν του Χριστού”.
Από τον ιερό ναό του αγίου Γεωργίου, ο κ. Ιερώνυμος αναφερόμενος στη στάση του Τελώνη, τόνισε πως “είχε επίγνωση του βάρους των αμαρτιών του και δεν τον ενδιέφερε τι έκαναν οι άλλοι αλλά κοίταζε το δικό του πρόβλημα”, διευκρινίζοντας ταυτόχρονα πως αν δεν αισθανθούμε και εμείς την προσωπική μας αμαρτωλότητα ως ένα πόνο τον οποίο πρέπει να μας πάρει ο Θεός και τον οποίο πρέπει να αγωνιστούμε για να πετάξουμε από πάνω μας, “τότε ποτέ δεν θα απεξαρτηθούμε από αυτή την αμαρτία η οποία μπορεί και μας υποδουλώνει αφού εμείς της δίνουμε έδαφος να αναπτύσσεται με τον εγωισμό μας”.
Επιδιώκοντας να περιγράψει με ποιον τρόπο ο άνθρωπος μπορεί σήμερα να έρθει πιο κοντά στο Θεό, ο μητροπολίτης Λαρίσης υπογράμμισε πως “τον άνθρωπο δεν τον σώζουν ούτε οι αυτονομήσεις, ούτε το μυαλό του, ούτε τα οποιαδήποτε σχήματα που πολλές φορές εμείς οι άνθρωποι δημιουργούμε μέσα από συλλόγους και κόμματα τα οποία πολλές φόρες επαγγέλλονται τη σωτηρία μας”, συμπληρώνοντας παράλληλα πως η σωτηρία βρίσκεται στην Εκκλησία και η ουσιαστική σχέση με το Θεό οικοδομείται στην προσευχή της Εκκλησίας.
“Στον τρόπο δηλαδή που η Εκκλησία διδάσκει να κάνουμε προσευχή και η αγιότητα με τη θέωση καλλιεργούνται με τα μυστήρια που έρχονται κατά παραχώρηση σε αυτόν που ξέρει να σκύβει και να προσκυνά το μεγαλείο του Θεού και να το αποδέχεται”.
Ο κ. Ιερώνυμος κατέληξε με την προτροπή η φετινή περίοδος του Τριωδίου να μην είναι σαν όλες τις άλλες που περάσαμε, αλλά να είναι μια περίοδος με γεμάτη πνευματική προσπάθεια γιατί, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε “μόνο τότε θα μπορέσουμε να φτάσουμε στο Πάσχα με αναστημένες τις καρδιές μας και να συναντήσουμε το Χριστό”.
Aναστάσιος Βόπης (orthodoxia.info)