To θέμα της υπογειοποίησης των σιδηροδρομικών γραμμών που περνούν μέσα από τον αστικό ιστό απασχόλησε το 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλίας που πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα, στις 15-16 Μαρτίου. Στο πάνελ με θέμα τις υποδομές μίλησε για το θέμα τόσο ο Γενικός Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών, κ. Θάνος Βούρδας, όσο και ο Δήμαρχος Λαρισαίων κ. Καλογιάννης.
Αυτό που φαίνεται να κερδίζει τελικά έδαφος και λόγω κόστους αλλά και λόγω τεχνικών δυσκολιών είναι η πιθανή υπεργειοποίηση των γραμμών που έχει πολλά περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το κόστος σε σχέση με ένα υπόγειο έργο είναι σαφώς μικρότερο καθώς όπως σημειώθηκε λόγω της ύπαρξης μιας τάφρου σε ένα σημείο θα πρέπει το έργο να φτάσει 17 μέτρα κάτω από τη γη, δεν θα χρειαστουν απαλλοτριώσεις ή καταλήψεις ακινήτων, δεν θα επηρεαστεί η γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης και βέβαια επιτρέπει την ελεύθερη διέλευση κάτω από τις υπεργειοποιημένες γραμμές οχημάτων και πολιτών.
"Μία αλήθεια είναι πως η πόλη βρήκε τον σιδηρόδρομο και όχι ο σιδηρόδρομος την πόλη", είπε ξεκινώντας την ομιλία του ο κ.Βούρδας ο οποίος αποκάλυψε παράλληλα πως η ΕΡΓΟΣΕ έχει ξεκινήσει την εκπόνηση ειδικής μελέτης σκοπιμότητας για τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση της Λάρισας, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής διέλευσης μέσα από την πόλη.
Η μελέτη που θα εκπονηθεί με πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς διασφαλίστηκαν σχετικοί πόροι, θα επικεντρώνεται στην εξέταση ρεαλιστικών λύσεων που αφ’ ενός θα μειώνουν την όχληση των κατοίκων, όπως για παράδειγμα θα είναι λύσεις που θα μετακινούν τον Εμπορευματικό Σταθμό εκτός του πυκνοδομημένου αστικού ιστού και αφ’ ετέρου θα εξασφαλίζουν καλύτερες συνθήκες σιδηροδρομικής και οδικής κυκλοφορίας στην πόλη, όπως για παράδειγμα θα συμβεί εάν υλοποιηθεί η βύθιση ή η υπερύψωση της σιδηροδρομικής γραμμής όπου απαιτείται.
Η μελέτη στα συμπεράσματά της: Θα παρουσιάσει όλες τις δυνατές χαράξεις/ μηκοτομές της σιδηροδρομικής γραμμής μέσα από τη Λάρισα, θα υπολογίσει για κάθε λύση όλα τα σχετικά κόστη και τις αντίστοιχες ωφέλειες, θα προτείνει ρεαλιστικούς τρόπους χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, η μελέτη θα ανατεθεί εντός του Απριλίου 2019 και θα ολοκληρωθεί εντός του φθινοπώρου του 2019, η δημοπράτηση θα πραγματοποιηθεί το 2020 με στόχο μέχρι το 2023 η Λάρισα να αποκτήσει τις κατάλληλες σιδηροδρομικές υποδομές που θα εξασφαλίζουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την πόλη.
Πάντως ο κ. Βούρδας ξεκαθάρισε πως σε κάθε περίπτωση, όποια λύση πρόκειται να υλοποιηθεί θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν τόσο τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας όσο και τους περιορισμούς, που προκύπτουν λόγω της ανάγκης συνεχούς λειτουργίας των σιδηροδρομικών γραμμών, της αδιάλειπτης, δηλαδή, ύπαρξης δρομολογίων και των γενικότερων ελληνικών και ευρωπαϊκών απαιτήσεων λαμβάνοντας υπόψη ότι η εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του βασικού Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Άξονα, κοινώς η γραμμή δεν μπορεί να σταματήσει.
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Λαρισαίων εξέφρασε την ικανοποίησή του, υπογραμμίζοντας ότι «οι ανακοινώσεις αυτές είναι αποτέλεσμα συσκέψεων και διεκδικήσεων της τελευταίας διετίας».
Παράλληλα τέθηκε και το θέμα της αξιοποίησης του περιβάλλοντος χώρους του Σιδηροδρομικού Σταθμού (που ανήκει στον ΟΣΕ) που θα πρέπει να σημειώσουμε ότι συγκαταλέγεται ανάμεσα στους 5 σημαντικότερους επιβατικούς σταθμούς της χώρας. Επίσης όπως ανακοίνωσε ο Π.Θεοχάρης Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, ξεκινά εργολαβία για την τοποθέτηση νέου περιφράγματος εκατέρωθεν των γραμμών για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια τρένων και πεζών.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com