Aπό τις αρχές του 2017, ήταν όλα έτοιμα να λειτουργήσουν και δεν θα υπήρχε καμία περίπτωση να είχε συμβεί αυτό που συνέβη στα Τέμπη. Αυτό που έγινε είναι παράλογο, είπε στην ΕΡΤ και στην εκπομπή «Συνδέσεις» ο Γρηγόρης Λάμπρου τεχνικός διευθυντής της εταιρείας AES, ο άνθρωπος ο οποίος έχει σχεδιάσει το σύστημα τηλεδιοίκησης όχι μόνο για το σιδηρόδρομο αλλά και για όλα τα μέσα μεταφοράς.
«Μου ανέθεσαν στις αρχές του 2015 αυτό το έργο σχεδιασμού και ανάπτυξης του συστήματος τηλεδιοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ για το τμήμα το οποίο εξελίσσεται από την Αθήνα μέχρι τη Λάρισα και από εκεί μέχρι το Πλατύ, όπου συνδέεται με το δεύτερο κομμάτι το οποίο πηγαίνει υπό το έλεγχο της Θεσσαλονίκης μέχρι τον Προμαχώνα.
Μέχρι τότε υπήρχαν κάποια συστήματα με τα οποία οι σταθμάρχες μεταξύ τους επικοινωνούσαν και συνεννοούνταν μεταξύ τους για την κυκλοφορία των συρμών. Υπήρχαν παλιά συστήματα 20 ετών, τα οποία όμως κάνανε τη δουλειά τους και δίνανε την υποστήριξη που χρειαζόταν στους σταθμάρχες, είπε ο κ. Λάμπρου.
Σε μια υποδομή του ΟΣΕ που γνωρίζετε, η οποία είναι αρκετά παλαιά και σε σχετικά άθλια κατάσταση αρχίσαμε να βλέπουμε τα προβλήματα και να υποδεικνύουμε κάποιες αλλαγές που ήταν αναγκαίες μέχρι που στο τέλος του 2016 ολοκληρώσαμε το έργο. Παρουσιάστηκε εν πλήρη λειτουργία τόσο στον εργολάβο που μας ανέθεσε το έργο όσο και στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή στην επιτροπή η οποία παρακολουθούσε το έργο, αλλά δεν εγκαταστάθηκε ποτέ.
Η ΕΡΓΟΣΕ ανέθεσε στην ΤΟΜΗ η οποία ήρθε σε εσάς. Οι δύο εταιρείες χώρισαν το έργο μέχρι το Πλατύ Ημαθίας η μία κι από εκεί μέχρι τον Προμαχώνα, η άλλη, είπε ο στην εκπομπή, ο δημοσιογράφοςΚώστας Ντελέζος, συμπληρώνοντας: Τα δύο κομμάτια θα έπρεπε στη συνέχεια να κουμπώσουν αλλά εάν αποδεικνύονταν ασύμβατα μεταξύ τους, τότε το έργο θα τιναζόταν στον αέρα. Ένας από τους λόγους των καθυστερήσεων ήταν το γεγονός ότι ξηλώθηκαν τα συστήματα αυτά για να τοποθετηθούν καινούργια. Θα έπρεπε η ΕΡΓΟΣΕ να εποπτεύει εάν η σύμβαση εκτελείται σωστά. Εκεί λοιπόν υπήρχε ένα γαϊτανάκι ευθυνών, ένα μπαλάκι ανάμεσα στην ΕΡΓΟΣΕ και στον ΟΣΕ. Η ΕΡΓΟΣΕ λοιπόν είπε ότι τις προδιαγραφές δεν τις έδωσα εγώ τις είχε θέσει ο ΟΣΕ. Και εκεί λοιπόν χάθηκε το έργο.
«Εμείς όχι μονάχα σχεδιάσαμε τα καινούργια συστήματα τα οποία εγκαταστήσαμε σε τέσσερις σταθμούς κοντά στη Λάρισα, αλλά ταυτόχρονα αναπτύξαμε τα πρωτόκολλα επικοινωνίας τα οποία επέτρεπαν στα παλιά συστήματα, τα οποία με τα κατάλληλα ανταλλακτικά τα οποία έχει στις αποθήκες του θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ακόμα 10 – 15 χρόνια.
Εμείς όταν παρουσιάσαμε το έργο στο ΣΚΑ στις Αχαρνές παρουσιάσαμε εν λειτουργία τα υφιστάμενα συστήματα και επιπλέον παρουσιάσαμε την επικοινωνία με τα καινούργια συστήματα τεχνολογίας αιχμής που εγκαταστήσαμε στη Λάρισα, τα οποία ήταν συμβατά το ένα με το άλλο», είπε ο Γρηγόρης Λάμπρου, αναφέροντας:
Οι μελέτες είχαν εγκριθεί από την επιτροπή της ΕΡΓΟΣΕ. Πολιτικά στελέχη δεν υπήρχαν. Γινόταν συνάντηση στο ΣΚΑ Αθηνών, παρουσιάζαμε την πρόοδο, παίρναμε έγκρισηκαι πηγαίναμε πάρα κάτω».
Στο ερώτημα για το διάστημα 2016 έως το 2019 που υποτίθεται ότι πήρε φωτιά το σύστημα τηλεδιοίκησης και έκτοτε δεν ξανά φτιάχτηκε ποτέ, ο κ. Λάμπρου επισημαίνει:.
«Εμείς περιμέναμε και δεν καταλαβαίναμε το λόγο αφού είχαμε ολοκληρώσει το σύστημα στο ΣΚΑ Αθηνών για το κομμάτι του δικτύου που εξαρτάται από την Αθήνα από τον Μάιο του 2016 και ζητούσαμε την άδεια συνεχώς να επέμβουμε σε εκείνο το χώρο τον οποίον επισκέφθηκε και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Αυτός ήταν ο χώρος όπου υπήρχε ένα παλιό διάγραμμα και περιμέναμε την παράδοση αυτού του χώρου για να εγκαταστήσουμε το ίδιο σύστημα που είχαμε εγκαταστήσει και στην Αθήνα. Διότι το software και τα προγράμματα ήταν ήδη ανεπτυγμένα και προσαρμοσμένα για τη Λάρισα.
Το σύστημα τηλεδιοίκησης μεταξύ 2016 και 2019 ήταν παμπάλαιο σύστημα μιμικού διαγράμματος που πήγαινε πίσω γύρω στα 20 – 25 χρόνια, τα οποία λειτουργούσε μερικώς και με τη βοήθεια πολύ αξιόλογων συνεργατών της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά με τίποτε αυτό το σύστημα δεν ήταν ένα σύστημα τηλεδιοίκησης, είπε ο Γρηγόρης Λάμπρου για να επισημάνει:
«Το έργο είχε πιστοποιηθεί από μία εταιρεία η οποία έκανε το safety plan. Δεν είχε παραληφθεί γιατί δεν θέλανε να το παραλάβουν. Ο εργολάβος και η επιτροπή της ΕΡΓΟΣΕ, ήταν ενήμεροι. Αυτό είναι ακατανόητο. Ήδη από τις αρχές του 2017, ήταν όλα έτοιμα να λειτουργήσουν. Γιατί έπρεπε να κολλήσει το έργο γι’ αυτά τα δύο χρόνια; Μπορούσε να επεκταθεί σε όλο το δίκτυο της ΕΡΓΟΣΕ, να συνδεθεί με το σύστημα το οποίο είχε AES και δεν θα υπήρχε καμία περίπτωση να είχε συμβεί αυτό που συνέβη στα Τέμπη. Αυτό που έγινε είναι παράλογο».