Στο Βέλγιο βρέθηκαν μαθητές και εκπαιδευτικοί του Γενικού Λυκείου Γόννων, συμμετέχοντας μαζί με σχολεία από την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Πολωνία και την Ελλάδα στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ229 με τίτλο «Εκπαιδεύοντας τους Δημοκρατικούς Πολίτες του Αύριο».
Οι μαθητές, συνοδευόμενοι από τις εκπαιδευτικούς του σχολείου Γκανάτσιου Αικατερίνη και Ντρογκούλη Βάγια επισκέφθηκαν στις Βρυξέλλες το Ευρωκοινοβούλιο, το μόνο θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εκλέγεται άμεσα από τους πολίτες, ξεναγήθηκαν στους χώρους του και ενημερώθηκαν για το έργο των ευρωβουλευτών, τον τρόπο λήψης αποφάσεων και τη διαδικασία ένταξης μιας χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Επισκέφθηκαν επίσης το Experience Europe, μια νέα μόνιμη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (European Commission), όπου είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για το έργο και τις δραστηριότητές της και να βελτιώσουν τις γνώσεις τους γύρω από την Ευρωπαϊκή Ένωση συμμετέχοντας σε διαδραστικά παιχνίδια.
Στον ίδιο χώρο, οι μαθητές όλων των σχολείων παρουσίασαν εργασίες που είχαν ετοιμάσει σχετικά με τις πλευρές της καθημερινής ζωής των πολιτών που επηρεάζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον ρόλο των πολιτικών κομμάτων αλλά και της τέχνης σε μια δημοκρατία καθώς και τους τρόπους επηρεασμού των ψηφοφόρων σε απολυταρχικά και δημοκρατικά καθεστώτα.
Οι συμμετέχοντες είχαν επίσης την ευκαιρία να επισκεφθούν το House of European History, όπου, μέσα από τα ποικίλα εκθέματα και την καθοδήγηση ενός έμπειρου διπλωμάτη, παρακολούθησαν την κοινή ιστορική πορεία των λαών της Ευρώπης, τα γεγονότα που τους ένωσαν αλλά και εκείνα που τους διαίρεσαν και προβληματίστηκαν σχετικά με τις διαφορετικές οπτικές με τις οποίες ερμηνεύουμε τα ιστορικά γεγονότα.
Ο επόμενος σταθμός των μαθητών ήταν το Parlamentarium, το κέντρο επισκεπτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπου με διαδραστικά μέσα γνώρισαν τον τρόπο με τον οποίο παίρνονται οι αποφάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τις δυσκολίες και τις αντιθέσεις που προκύπτουν ανάμεσα σε χώρες με αντικρουόμενα συμφέροντα και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν τα κράτη-μέλη για να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές προκλήσεις.
Στην πόλη των Βρυξελλών, οι συμμετέχοντες επισκέφθηκαν την Grand Place με τα κτίρια των μεσαιωνικών επαγγελματικών συντεχνιών, τον Καθεδρικό Ναό της πόλης, το νεοκλασικό Χρηματιστήριο, το μικρό μπρούτζινο άγαλμα Μάννεκεν Πις που την ημέρα εκείνη ήταν ντυμένο με τα ρούχα της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τιμήν της ημέρας της Ευρώπης, το ναό του Αγίου Νικολάου, προστάτη των εμπόρων της πόλης, που στο ισόγειό του φιλοξενεί εμπορικά καταστήματα, την πολυτελή εμπορική στοά Galleries Royales Saint Hubert του 18ου αιώνα και ενημερώθηκαν για την επίδραση που άσκησε το εμπόριο στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας της σύγχρονης Ευρώπης.
Τις επόμενες ημέρες μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το μουσείο και τον χώρο της μάχης του Βατερλό και γνώρισαν μέσα από τα εκθέματα και μια 4D παρουσίαση τα γεγονότα της ήττας του Ναπολέοντα από τον στρατιωτικό συνασπισμό των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών δυνάμεων το 1815, που άλλαξε την πορεία της Ευρώπης.
Η μεσαιωνική Μπριζ, με τα γραφικά κτίρια, τα κανάλια και το σημαντικό εμπορικό παρελθόν από τον 12ο μέχρι τον 15ο αιώνα ήταν ο επόμενος σταθμός της περιήγησής μας. Η πορεία της πόλης, που ήταν κέντρο παραγωγής και εμπορίας υφασμάτων, πολυσύχναστο λιμάνι για εξωτικά αγαθά και τόπος εμφάνισης πρωτοποριακών εμπορικών και τραπεζικών συναλλαγών, αντανακλά την πορεία του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Το Atomium, η αναπαράσταση ενός ατόμου σιδήρου κατά 165 δισεκατομμύρια φορές, που κατασκευάστηκε για τη Διεθνή Έκθεση των Βρυξελλών, το 1958, ήταν ένα ακόμη από τα αξιοθέατα που επισκεφθήκαμε.
Ακολούθησε περίπατος και ξενάγηση στο Βασιλικό Πάρκο με το Βασιλικό Ανάκτορο και στο Πάρκο της Πεντηκονταετίας με την εντυπωσιακή αψίδα που δημιουργήθηκε για τους εορτασμούς των 50 χρόνων ανεξαρτησίας του Βελγίου, το 1880.
Στο Λουξεμβούργο έγινε η τελική σύνθεση του e-book με θέμα «Η επίδραση της κλασικής αρχιτεκτονικής σε κτίρια που συνδέονται με τη δημοκρατία» καθώς και η τελική αξιολόγηση του προγράμματος Erasmus+ από τους εκπαιδευτικούς των πέντε σχολείων που συμμετείχαν σε αυτό.
Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν την τρίτη έδρα του Ευρωκοινοβουλίου στο Λουξεμβούργο, το παλάτι του Μεγάλου Δούκα και την έδρα του Κοινοβουλίου της χώρας. Γνώρισαν τις ιδιαιτερότητες της χώρας, που παρά τη μικρή της έκταση έχει αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα επιτεύγματα της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή και παρουσιάζει υψηλότατο βιοτικό επίπεδο.
Επισκέφθηκαν ακόμη την πόλη Σέγκεν, όπου υπογράφηκαν η συνθήκη και η σύμβαση Σέγκεν, που επιτρέπουν την ελεύθερη διέλευση ανθρώπων και μεταφορά αγαθών ανάμεσα στα εσωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η επίσκεψη αυτή στις δύο χώρες που βρίσκονται στην καρδιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να έρθουν σε επαφή με τη γνώση όχι μέσα από τις τυπικές εκπαιδευτικές μεθόδους αλλά μέσα από μια άτυπη διαδικασία, που ενθαρρύνει την αυτονομία και τη δημιουργικότητα. Νέες φιλίες δημιουργήθηκαν και δόθηκε η δυνατότητα για μια διαφορετική ματιά σε νοοτροπίες και ιδέες. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες κάλυψαν τους στόχους του προγράμματος «Εκπαιδεύοντας τους Δημοκρατικούς Πολίτες του Αύριο», πρόσφεραν νέα ερεθίσματα, έδωσαν την ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων και βέβαια έθεσαν νέα ερωτήματα, όπως έχει χρέος να κάνει κάθε εκπαιδευτική διαδικασία.