Τις καθυστερήσεις στο ΕΣΠΑ, που κρατάνε καθηλωμένη την αγορά καυτηριάζουν με ερώτησή τους στον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη, οι βουλευτές Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κκ. Χρήστος Κέλλας και Μάξιμος Χαρακόπουλος. Οι Λαρισαίοι βουλευτές με αφορμή την κοινή ερώτηση που συνυπογράφουν με άλλους συναδέλφους τους για το πλαίσιο διαχείρισης του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και τις σημαντικές καθυστερήσεις που παρατηρούνται σε αυτό σε δήλωσή τους τονίζουν τα εξής:

«Εδώ και τέσσερις μήνες, η αγορά έχει στεγνώσει, ο ιδιωτικός τομέας βαδίζει ασθμαίνοντας και η επιχειρηματικότητα ζει τις χειρότερες μέρες της. Το πλέον παραγωγικό κομμάτι της χώρας, αναμένει το ΕΣΠΑ ως μάνα εξ ουρανού, για να μπορέσει να κινηθεί η πραγματική οικονομία και αντ’ αυτού το μόνο που βλέπουμε είναι καθυστερήσεις άνευ λόγου και αιτίας από μια Κυβέρνηση που αδιαφορεί πλήρως για κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα και ιδιωτική πρωτοβουλία». 

Στην ερώτηση αναφέρουν ότι «το Δεκέμβρη του 2014 εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση τα Επιχειρησιακά Προγράμματα της χρηματοδοτικής περιόδου 2014-2020 συνολικού προϋπολογισμού 19 δισ. ευρώ, με την προσδοκία να ενισχύσουν την πορεία ανάκαμψης και ανάπτυξης της χώρας, να αντιστρέψουν το κλίμα εντός και εκτός των συνόρων, αλλά και να διαμορφώσουν ένα νέο χάρτη παραγωγής και προόδου.  Στόχος της προσπάθειας της ελληνικής κυβέρνηση ήταν με το νέο ΕΣΠΑ να γίνει ένα νέο ξεκίνημα, με αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων και αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, ενίσχυση του αναπτυξιακού δυναμικού και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Με την έγκαιρη έγκριση διασφαλίστηκε η προώθηση υψηλής ποιότητας προγραμμάτων που δίνουν έμφαση στην επίτευξη των στόχων της Πολιτικής Συνοχής και της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και κατ’ επέκταση στην ανάπτυξη και τη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας. 

Ταυτόχρονα, ψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο ο  εφαρμοστικός  νόμος για τη διαχείριση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ (4314/2014), δίνοντας το μήνυμα ότι η χώρα μας είναι έτοιμη να υποδεχθεί και να αξιοποιήσει τους πόρους της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014 -2020. 

Βασική επιλογή του νόμου αποτέλεσε η ανάθεση του σχεδιασμού, συντονισμού, διαχείρισης και ελέγχου υλοποίησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων σε υπηρεσίες με επιλεγμένο, έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό. 

Για το λόγο αυτό, έχουν συμπεριληφθεί ρυθμίσεις όσον αφορά στη στελέχωση των ειδικών υπηρεσιών ΕΣΠΑ, με σκοπό τη διασφάλιση του υψηλού επιπέδου και της αναγκαίας εξειδίκευσης των στελεχών που εργάζονται σε αυτές. Κύρια στοιχεία των ρυθμίσεων αυτών αποτελούν η περιγραφή ενιαίου και αξιοκρατικού συστήματος επιλογής, τοποθέτησης, εξέλιξης, εκπαίδευσης, ανταμοιβής και διοίκησης του ανθρωπίνου δυναμικού  των δομών ΕΣΠΑ, η εξασφάλιση ανεξαρτησίας του προσωπικού στη βάση περιγεγραμμένων διαδικασιών και η απλοποίηση των διοικητικών πράξεων που απαιτούνται για στελέχωση όλων των δομών του ΕΣΠΑ, οι οποίες, όντας εκτός των οργανωτικών δομών των Υπουργείων και των Περιφερειών, θα στελεχώνονται με ευθύνη της ΜΟΔ ΑΕ στην βάση μηχανισμού εγκεκριμένου από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με την παλαιά δομή των Υπουργείων ή Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας, Τουρισμού με βάση την υφιστάμενη.

Σήμερα, τέσσερις μήνες και πλέον από την ψήφιση του Νόμου, δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές διοικητικές πράξεις από το καθ’ ύλην αρμόδιο και τα συναρμόδια Υπουργεία που αφορούν στις νέα δομές των Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης και των Επιτελικών Δομών –πρόκειται για διαδικασίες που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί εδώ κι έναν μήνα (Άρθρο 58, Ν4314/2014), ενώ δεν έχει γίνει και κανένα βήμα στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης του πλαισίου αξιολόγησης (Άρθρο 39, Ν4314/2014), την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης και της στελέχωσης αυτών των Υπηρεσιών βάσει της αξιολόγησης των στελεχών. Αντί αυτού, χρονίζουν εκκρεμότητες συγχώνευσης/κατάργησης  υπηρεσιών, παρατηρούνται καθυστερήσεις καθώς τίθενται θέματα νομιμότητας  υπογραφών των διοικήσεων συγχωνευόμενων υπηρεσιών, ενώ –σε μία δημόσια διοίκηση περιορισμού του αριθμού των Υπουργείων– αυξάνονται συνεχώς οι προτάσεις για σύσταση Επιτελικών Δομών, με αβέβαιες διαδικασίες επιλογής και πρόκρισης στελεχών στις θέσεις ευθύνης. Η ελπίδα για ανακατανομή του προσωπικού και αξιοποίηση μέσα από ένα αξιοκρατικό μοντέλο επιλογής ατονεί, ταυτόχρονα με την αδράνεια του Υπουργείου να εκπονήσει σχετικό σχέδιο».

Κατόπιν τούτων οι ερωτώντες βουλευτές θέτουν τέσσερα ερωτήματα στον αρμόδιο υπουργό:

1. Αν θα προχωρήσει με την έγκριση των σχετικών διοικητικών πράξεων για τις νέες δομές των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων ή προτίθεται να αλλάξει το μοντέλο διαχείρισης;

2. Γιατί πολλαπλασιάζονται συνεχώς οι προτάσεις για νέες Επιτελικές Δομές ανά τομέα αρμοδιότητας των Υπουργείων αντί ανά Υπουργείο όπως προβλέπεται από το Νόμο 4314/2014; Μήπως αυτό υποκρύπτει επιθυμίες τοποθετήσεων σε θέσεις ευθύνης, αλλά και συμμετοχή στους πόρους Τεχνικής Βοήθειας από τα διάφορα κέντρα άσκησης εξουσίας;

3. Γιατί καθυστερεί η διαμόρφωση του πλαισίου αξιολόγησης του προσωπικού και η έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, δεδομένου ότι αυτές οι διαδικασίες πρέπει να ολοκληρωθούν εντός του 2015 για την εύρυθμη αλλά και ανανεωμένη υλοποίηση του ΕΣΠΑ 2014-2020;

4. Πώς θα στελεχωθούν οι νέες –που δεν προέρχονται από μετονομασία υφιστάμενων υπηρεσιών- Επιτελικές Δομές;