«Δραματικές» προειδοποιήσεις για ένα πιθανό δυστύχημα είχαν απευθύνει εργαζόμενοι στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Προειδοποιήσεις που επιβεβαιώθηκαν με τον πιο τραγικό τρόπο τη νύχτα της 1η Μαρτίου.
Όπως γράφει η Καθημερινή, ο Χρ. Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ΕΤCS (European Train Control System) της ΕΡΓΟΣΕ, παραιτήθηκε τον Απρίλιο του 2022 καταγγέλλοντας καθυστερήσεις και κακοδιαχείριση συμβάσεων για έργα που αφορούν τη σηματοδότηση και την ασφάλεια των γραμμών.
Μάλιστα εξέφρασε και τους φόβους του για την ασφαλή κυκλοφορία των τρένων σε ορισμένα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα.
Στην επιστολή του είχε επισημάνει πως εξαιτίας της μη τήρησης των συμβάσεων στο τμήμα Οινόη - Τιθορέα «θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200 χλμ./ώρα, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμη και θραύσης αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».
Η εφημερίδα απαριθμεί δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις για την τραγωδία στα Τέμπη
– Υπήρχε βλάβη στο δίκτυο στην περιοχή εκείνη;
– Υπήρξε βλάβη στο ύψος του Παλαιοφαρσάλου και για αυτόν τον λόγο σημειώθηκε καθυστέρηση 48 λεπτών στο δρομολόγιο. Ωστόσο, μηχανοδηγοί που μίλησαν στην «Κ» αναφέρουν ότι μετά τη Λάρισα λειτουργούσαν και οι δύο γραμμές, και η άνοδος και η κάθοδος, και θα έπρεπε ο σταθμάρχης να επαναφέρει την επιβατική αμαξοστοιχία στο ρεύμα ανόδου.
– Γιατί τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή;
– Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, λόγω της προϋπάρχουσας βλάβης μπήκε το επιβατικό τρένο στο ρεύμα καθόδου και παρέμεινε εκεί, ενώ θα έπρεπε να το επαναφέρουν στο ρεύμα ανόδου μετά τη Λάρισα. Κατά μια άλλη εκδοχή, ο σταθμάρχης είχε γυρίσει το «κλειδί» με το οποίο μετακινούνται οι ράγες για να πραγματοποιήσει ελιγμό τοπική αμαξοστοιχία και δεν επανέφερε.
– Πόση ώρα τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή με κατεύθυνση το ένα προς το άλλο;
– Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Γιάννης Ντίτσας, επί 12 λεπτά περίπου τα δύο τρένα στα Τέμπη κινούνταν στην ίδια ράγα χωρίς να υπάρχει ούτε σύστημα προειδοποίησης ούτε σύστημα αποφυγής σύγκρουσης.
– Πώς επικοινωνούν οι μηχανοδηγοί; Υπάρχει πρόβλημα επικοινωνίας όταν το τρένο βρίσκεται σε τούνελ;
– Η επικοινωνία γίνεται και με ραδιοτηλέφωνα, τα οποία δεν δουλεύουν πάντα σε όλα τα τούνελ.
– Υπάρχει μαύρο κουτί στα τρένα;
– Δεν υπάρχει ακριβώς μαύρο κουτί όπως στα αεροπλάνα. Καταγράφονται όμως στοιχεία για την κίνηση του τρένου, την ταχύτητά του, το πού σταμάτησε.
– Διαθέτει η Hellenic Train σύστημα παρακολούθησης των τρένων;
– Εκπρόσωπος της εταιρείας λέει στην «Κ» ότι δεν λειτουργεί το σύστημα ETCS, το οποίο παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τη θέση των συρμών στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
– Υπάρχει σύστημα τηλεδιοίκησης;
– Οχι για το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου. Εξαίρεση, το τμήμα Πλατύ - Προμαχώνας (περίπου 190 χλμ.) που λειτουργεί εδώ και μερικούς μήνες. Σε αντίθεση με το τμήμα Τιθορέα - Δομοκός, που ενώ έχει τοποθετηθεί, δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
– Πόσοι επιβάτες βρίσκονταν στο τρένο;
– Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας, «το τρένο IC 62 αναχώρησε από την Αθήνα με 431 επιβάτες, στον σταθμό της Λάρισας αποβιβάστηκαν 81 άτομα και η αμαξοστοιχία συνέχισε την πορεία της με περίπου 350 επιβάτες».
– Τα εισιτήρια των επιβατών εκδίδονται ονομαστικά;
– Μόνο αν κλείνονται ηλεκτρονικά. Τα εισιτήρια που εκδίδονται στο γκισέ δεν είναι ονομαστικά, κάτι που κάνει τη διαδικασία της ταυτοποίησης αλλά και τον ακριβή υπολογισμό του αριθμού των επιβαινόντων πιο δύσκολο.
– Tι εμπειρία διέθετε ο σταθμάρχης;
– Είχε μόλις προ μηνών τοποθετηθεί στη θέση σταθμάρχη παρακολουθώντας σύντομο πρόγραμμα εκπαίδευσης, καθώς στο παρελθόν εργαζόταν σε άλλα πόστα του οργανισμού.
Επί 12 λεπτά περίπου τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια ράγα χωρίς να υπάρχει ούτε σύστημα προειδοποίησης ούτε σύστημα αποφυγής σύγκρουσης.
Λ.Ε.kosmoslarissa.gr