«Η κυβέρνηση δεν κρύβει ότι θέλει να πάει την παιδεία στη δεκαετία του ’80. Ο πρωθυπουργός, προκληθείς από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αναρωτήθηκε τι κακό είχαμε τη δεκαετία του ’80, όταν τότε γιγαντώθηκαν όλες οι παθογένειες, με πρώτο το λαϊκισμό και στην παιδεία, που οδήγησαν στην κρίση». Τα παραπάνω τόνισε μεταξύ άλλων ο υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λαρίσης, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, κατά την ομιλία του στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής στην επί της Αρχής του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας: «Ελληνικό ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας και άλλες διατάξεις».
Ο κ. Χαρακόπουλος κάλεσε την κυβέρνηση να απαντήσει αν υπηρετούν την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας:
• η υποβάθμιση του ολοήμερου σχολείου;
• η κατάργηση των Προτύπων;
• η οιονεί κρατικοποίηση των ιδιωτικών σχολείων;
• η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων;
• η επαναφορά των αιώνιων φοιτητών;
• η εκλογή των Διευθυντών Σχολείων από τους υφισταμένους τους;
• ο ‘‘κορσές’’ που μπαίνει στα μεταπτυχιακά;
Σχετικά με τα κενά στα σχολεία το στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης είπε πως όλοι γνωρίζουν «τις αλχημείες για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικών», αναφέροντας ενδεικτικά:
• Την μείωση των ωρών διδασκαλίας από 35 σε 30 στα δημοτικά.
• Το “κούρεμα” των ωρών από 35 σε 32 στα Γυμνάσια.
• Την επαναφορά των Τρίτων Αναθέσεων διδασκαλίας.
Για την κατάργηση των εξετάσεων στο Γυμνάσιο κάλεσε το υπουργείο Παιδείας να απαντήσει:
• Με ποια λογική, πέραν της μείωσης των ωρών διδασκαλίας, εξαίρεσε τα Αρχαία από τις εξετάσεις;
• Πώς επέλεξε τη Φυσική και εξαίρεσε τη Χημεία και τη Βιολογία από τις εξετάσεις;
• Πώς όσοι δεν περνούν τα μαθήματα, θα δίνουν εξετάσεις τον Ιούνιο κι όχι Σεπτέμβριο, δηλαδή, όσα δεν έμαθαν σε ένα χρόνο θα τα μάθουν σε 5 ή 10 μέρες;
Για το σχέδιο νόμου για την ίδρυση του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας ο τομεάρχης παιδείας της ΝΔ επεσήμανε:
• Η οργάνωση κι η λειτουργία του Ιδρύματος χαρακτηρίζεται από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.
• Ακατανόητη είναι η πρόβλεψη ένστασης του υπουργού Παιδείας στις επιλογές προσώπων που τα πανεπιστήμια προτείνουν για τη Γενική Συνέλευση ή το Επιστημονικό Συμβούλιο.
• Για άλλη μια φορά καλούμαστε να ψηφίσουμε ένα σχέδιο νόμου με το οποίο συστήνεται ένα ίδρυμα για το κόστος ίδρυσης και λειτουργίας του οποίου υπάρχει απόλυτο σκότος.
• Στη νέα δομή ο υπουργός “έχει το μαχαίρι και το πεπόνι”. Μέχρι τη συγκρότηση των οργάνων του Ελ.Ιδ.Ε.Κ. μπορεί “να λύνει και να δένει”, να προσλαμβάνει το αναγκαίο προσωπικό και να αποφασίζει ακόμη και για τις προκηρύξεις προγραμμάτων. Αλλά και μετά, ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος είναι ο απόλυτος άρχων των προσλήψεων, χωρίς καν την έγκριση από το Επιστημονικό Συμβούλιο.
• Τέλος δεν υπάρχει καμία ουσιαστική εμπλοκή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Εμείς πιστεύουμε ότι η έρευνα πρέπει να συνδέεται με την πραγματική οικονομία. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η συμμετοχή της επιχειρηματικότητας στην έρευνα. Το νομοσχέδιο αυτό, δυστυχώς, δεν ενθαρρύνει αυτή την προοπτική».
Ομιλία του υπεύθυνου του Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας βουλευτή Λαρίσης κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων επί της Αρχής του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας: «Ελληνικό ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας και άλλες διατάξεις»
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για την παιδεία χθες ήταν εξόχως αποκαλυπτική για τις συνέπειες των ιδεοληπτικών εμμονών της κυβέρνησης στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας.
Η κυβέρνηση δεν κρύβει ότι θέλει να πάει την παιδεία στη δεκαετία του ’80. Μάλιστα, ο πρωθυπουργός, προκληθείς από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αναρωτήθηκε τι κακό είχαμε τη δεκαετία του ’80, όταν τότε γιγαντώθηκαν όλες οι παθογένειες, με πρώτο το λαϊκισμό και στην παιδεία, που οδήγησαν στην κρίση.
Ομολογώ ότι μου έκανε εντύπωση η προτροπή του κ. Τσίπρα να μιλήσουμε για την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας.
Αλήθεια, υπηρετεί την ποιότητα η υποβάθμιση του ολοήμερου σχολείου;
Υπηρετεί την ποιότητα η κατάργηση των Προτύπων;
Υπηρετεί την ποιότητα η οιονεί κρατικοποίηση των ιδιωτικών σχολείων;
Υπηρετεί την ποιότητα η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων;
Υπηρετεί την ποιότητα η επαναφορά των αιώνιων φοιτητών;
Υπηρετεί την ποιότητα η εκλογή των Διευθυντών Σχολείων από τους υφισταμένους τους;
Υπηρετεί την ποιότητα ο κορσές που βάζετε στα μεταπτυχιακά;
Κακά τα ψέματα. Δεν σας ενδιαφέρει η ποιότητα της παιδείας αλλά η ισοπέδωση προς τα κάτω. Χαϊδεύετε αυτιά για να γίνετε ευχάριστοι και υπονομεύετε το μέλλον των παιδιών και της χώρας.
Βεβαίως ο πρωθυπουργός ήταν πιο προσγειωμένος σε σχέση με τον υπουργό του, τον κ. Φίλη, για τη λειτουργία των σχολείων.Ο υπουργός πανηγυρίζει ότι όλα λειτουργούν καλώς για πρώτη φορά εδώ και 30 χρόνια. Ο κ. Τσίπρας μας είπε ότι επιστρέψαμε στην κανονικότητα μετά από 7 χρόνια.
Επειδή μας ακούν και εκπαιδευτικοί και γονείς ξέρουν ότι τα βιβλία με εξαίρεση το 2011, τη χρονιά της κ. Διαμαντοπούλου,ήταν από την πρώτη μέρα στα σχολεία.
Όσο για τα κενά, αν μέτρο σύγκρισης είναι η περσινή χρονιά του κ.Μπαλτά τότε μπράβο σας. Πράγματι δεν είχαμε τα εκατοντάδες κλειστά σχολεία. Όμως όλοι γνωρίζουν τις αλχημείες για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικών. Αναφέρω ενδεικτικά:
• Την μείωση των ωρών διδασκαλίαςαπό 35 σε 30 στα δημοτικά.
• Το κούρεμα των ωρών από 35 σε 32 στα Γυμνάσια.
• Την επαναφορά των Τρίτων Αναθέσεων διδασκαλίας.Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ανάθεση της διδασκαλίας των μαθηματικών σε βιολόγο, όταν όπως με ενημερώνουν, στο πανεπιστήμιο δεν διδάσκονται ούτε άλγεβρα, ούτε γεωμετρία.
Ήδη, ο Συνήγορος του Πολίτη σας καλεί να ανακαλέσετε την απόφασής σας να διδάσκουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δάσκαλοι κι όχι καθηγητές Φυσικής Αγωγής.
Υπερασπιστήκατε τις αλλαγές στο Γυμνάσιο και την κατάργηση των εξετάσεων.
Αλήθεια, με ποια λογική εξαιρείτε τα Αρχαία από τις εξετάσεις, πέραν της μείωσης των ωρών διδασκαλίας;Πώς επιλέξατε τη Φυσική και εξαιρέσατε τη Χημεία και τη Βιολογία από τις εξετάσεις;Δεν μπορεί να πειραματίζεσθε στου κασίδη το κεφάλι.
Επιπλέον, όσοιδεν περνούν τα μαθήματα, με 5 ή 10 μέρες ενισχυτικής διδασκαλίας θα δίνουν εξετάσεις τον Ιούνιο κι όχι Σεπτέμβριο.
Όσα, δηλαδή, δεν έμαθαν σε ένα χρόνο θα τα μάθουν σε 5 ή 10 μέρες;
Άκουσα επίσης μια χαριτωμένη προσέγγιση για το πρόβλημα των αιώνιων φοιτητών. Μας είπε ο πρωθυπουργός ότι θα αντιμετωπιστείαν αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ που σήμερα είπε είναι σύστημα «ρουλέτα».
Μα το πρώτο για το οποίο δέχθηκε κριτική η πρόταση Λιάκου και χαρακτηρίστηκε ακριβώς σύστημα «ρουλέτα» ήταν ο συντελεστής βαρύτητας για την είσοδο στα ΑΕΙ ανάλογα με το αν κάποιος δηλώνειμία, δύο ή περισσότερες σχολές στο μηχανογραφικό.
Κρατώ όμως, την για πρώτη φορά, έστω έμμεση αναγνώριση από μέρους σας του προβλήματος των αιώνιων φοιτητών.
Λυπάμαι, βεβαίως, που με ευθύνη σας κινδυνεύει να χαθεί και αυτή η ευκαιρία της Συνταγματικής Αναθεώρησης για την αλλαγή του Άρθρου 16. Η Ελλάδα θα παραμείνει λόγω των ιδεοληψιών σας η μόνη χώρα με κρατικό μονοπώλιο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σεαιμορραγία σε φοιτητές αλλά και πολύτιμους πόρους.
Έρχομαι τώρα στο σχέδιο νόμου για την ίδρυση του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας.
Η εισηγήτριά μας σας εξέθεσε με στέρεα επιχειρηματολογία τις αντιρρήσεις και τις ενστάσεις μας για το νομοσχέδιο που χαρακτηρίζεται από προχειρότητα.
Ιδρύεται ένας ακόμη φορέας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με σκοπό την ενίσχυση με προγράμματα του ερευνητικού ιστού της χώρας. Ωστόσο, οι σκοποί και οι αρμοδιότητες ου συμπίπτουν απόλυτα με εκείνες της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας.
Επιτρέψτε μου να εστιάσω σε τρεις παρατηρήσεις:
1) Η οργάνωση κι η λειτουργία του Ιδρύματος χαρακτηρίζεται από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, όπως η Γενική Συνέλευση, η οποία δεν έχει ουσιαστικό λόγο ύπαρξης, καθώς απλώς υλοποιεί δράσεις. Από τη στιγμή, όμως, που τη θεσπίζεται, εύστοχα ο συνάδελφος κ. Μπούρας έθεσε το ζήτημα της εξαίρεσης από τη Γενική Συνέλευση των ΤΕΙ. Αναμένουμε τη νομοτεχνική βελτίωση που υποσχεθήκατε.
Όπως, ακατανόητη είναι η πρόβλεψη ένστασης του υπουργού Παιδείας στις επιλογές προσώπων που τα πανεπιστήμια προτείνουν για τη Γενική Συνέλευση ή το Επιστημονικό Συμβούλιο. Άλλη μια οσμή καθεστωτικής αντίληψης.
2) Για άλλη μια φορά καλούμαστε να ψηφίσουμε ένα σχέδιο νόμου με το οποίο συστήνεται ένα ίδρυμα για το κόστος ίδρυσης και λειτουργίας του οποίου υπάρχει απόλυτο σκότος. Και μάλιστα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης! Σύμφωνα με την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους οι δαπάνες δεν είναι δυνατόν να προσδιορισθούν.
3) Και πιο σημαντικό. Κύριε υπουργέ πιστεύω ότι είστε άνθρωπος καλών προθέσεων, όμως “η γυναίκα του καίσαρα δεν πρέπει να είναι μόνο τίμια, αλλά και να φαίνεται”. Δημιουργείτε μια νέα δομή στην οποία ο υπουργός έχει το μαχαίρι και το πεπόνι. Μέχρι τη συγκρότηση των οργάνων του Ελ.Ιδ.Ε.Κ. μπορεί να λύνει και να δένει, να προσλαμβάνει το αναγκαίο προσωπικό και να αποφασίζει ακόμη και για τις προκηρύξεις προγραμμάτων.
Αλλά και μετά, ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος είναι ο απόλυτος άρχων των προσλήψεων, χωρίς καν την έγκριση από το Επιστημονικό Συμβούλιο. Οι διαδικασίες αυτές ουδεμία σχέση έχουν με διαφάνεια και αξιοκρατία.
Τέλος δεν υπάρχει καμία ουσιαστική εμπλοκή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Εμείς πιστεύουμε ότι η έρευνα πρέπει να συνδέεται με την πραγματική οικονομία. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η συμμετοχή της επιχειρηματικότητας στην έρευνα. Το νομοσχέδιο αυτό, δυστυχώς, δεν ενθαρρύνει αυτή την προοπτική».