«Γεφύρι της Αρτας» έχει καταντήσει η διπλή σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Το έργο, που θα επιτρέψει τη μείωση του ταξιδιού κάτω από τις τέσσερις ώρες, όλο και ωθείται προς το μέλλον, παρά τις περί αντιθέτου διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας και του ΟΣΕ.
«Τον Ιούνιο (σ.σ.: του 2018) θα έχουμε επιτέλους το Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε διπλή γραμμή ηλεκτροδοτούμενη. Θα μπορούμε να κάνουμε τρεις ώρες και 20 λεπτά από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη», είχε δηλώσει περιχαρής στους δημοσιογράφους ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, εγκαινιάζοντας στις 6 Γενάρη 2018 το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στη διαδρομή Τιθορέα - Λιανοκλάδι.
Λίγους μήνες αργότερα, το ορόσημο μετατέθηκε για το φθινόπωρο. «Είναι πολύ σημαντικό, ότι επιτέλους το φθινόπωρο ολοκληρώνεται η διπλή σιδηροδρομική ηλεκτροκίνητη γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης και θα μπορούμε και στις επιβατικές μεταφορές να έχουμε ένα ταξίδι 3 ώρες και 20 λεπτά», θα πει στις 28 Ιουνίου ο υπουργός, μιλώντας στην εκδήλωση εγκαινίων έναρξης λειτουργίας σιδηροδρομικής δραστηριότητας της Rail Cargo Logistics Goldair.
Μάλιστα δύο μέρες αργότερα, στους δυσπιστούντες δημοσιογράφους, που ζητούσαν περισσότερες πληροφορίες, ο κ. Σπίρτζης απάντησε λέγοντας «να πείτε της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να φέρει τα τρένα για να καλύψει τα δρομολόγια». Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έφερε τα τρένα, αλλά τα επέστρεψε στην Ιταλία, καθώς η γραμμή δεν ήταν ακόμη έτοιμη. Ετσι, ορθώς ο αρμόδιος υπουργός, πριν από λίγες ημέρες, κατά τη συζήτηση της κύρωσης σύμβασης παραχώρησης του Θριασίου Πεδίου, απέφυγε να τοποθετηθεί με βεβαιότητα για το ορόσημο της ηλεκτροδότησης της γραμμής Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
«Συνεχίζουμε την προσπάθεια με την παράδοση, τους επόμενους μήνες, των ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών Αθήνας - Θεσσαλονίκης και Θεσσαλονίκης - Ειδομένης», είπε χαρακτηριστικά.
Παράγοντες κοντά στο έργο εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί –τουλάχιστον–πριν από τον ερχόμενο Μάρτιο. «Ο ΟΣΕ είναι ένας οργανισμός που ήταν αναποτελεσματικός στις εποχές που χρηματοδοτείτο με δισεκατομμύρια ευρώ και είχε χιλιάδες εργαζομένους και περιμένετε να είναι σήμερα συνεπής;», παρατηρούσε ειδικός στη σιδηροδρομική αγορά.
Εκτίμησε μάλιστα ότι είναι μόνον ευχής έργον η ηλεκτροδότηση της γραμμής να ολοκληρωθεί μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2019. Αν αυτό συμβεί, τότε ο χρόνος μετάβασης σιδηροδρομικώς από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη θα μειωθεί στις πέντε ώρες, αντί 6 ωρών που είναι σήμερα. Υπό προϋποθέσεις, τα ίδια δρομολόγια θα μπορούσαν να γίνουν και σε λιγότερο από τέσσερις ώρες.
Οι προϋποθέσεις αυτές είναι να ολοκληρωθεί η σηματοδότηση της γραμμής και φυσικά οι συρμοί των τρένων να εφοδιαστούν με το σύστημα European Traffic Control System (ΕTCS). Με την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και του συστήματος ETCS, οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι χρόνοι μετάβασης στη Θεσσαλονίκη μπορεί να πλησιάσουν τις 4 ώρες και πιθανόν να πέσουν και κάτω από αυτό το όριο. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν μπορεί να μειωθούν κάτω από 3,5 ώρες, όπως υπόσχεται ο υπουργός.
Πρωτίστως, είναι η χάραξη της γραμμής που δεν το επιτρέπει. Παρά τα δισεκατομμύρια που ξοδεύτηκαν, μόνον ορισμένα σημεία της γραμμής επιτρέπουν ταχύτητες άνω των 160 χλμ. την ώρα και μέχρι 200 χλμ. Αλλά ακόμη και αυτές οι χαμηλές ταχύτητες είναι επικίνδυνες για την επίτευξή τους σε μια αφύλακτη γραμμή, την οποία διέρχονται άνθρωποι και ζώα. Χαρακτηριστικό είναι ότι πριν από λίγες ημέρες συρμός τρένων σταμάτησε σε τούνελ, καθώς στο εσωτερικό του βρέθηκαν έξι μετανάστες.
Το κακό με τους Ιταλούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ότι, δυστυχώς, όταν απέκτησαν την εταιρεία, δεν ζήτησαν δεσμεύσεις για τον χρόνο ολοκλήρωσης των έργων από την πλευρά του ΟΣΕ. Ετσι, παρά την έντονη φημολογία, δεν μπορεί να διεκδικήσει αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις που σημειώνονται από την κρατική επιχείρηση.
Bαγγέλης Μανδραβέλης (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)