Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής, κ. Παναγιώτη Σκουρλέτη, κατέθεσε μαζί με άλλους συναδέλφους του – με πρώτο υπογράφοντα τον βουλευτή Ν. Τρικάλων, κ. Κώστα Σκρέκα – ο βουλευτής ΝΔ του Ν. Λάρισας, κ.Χρήστος Κέλλας, με θέμα την “Περιβαλλοντική Αδειοδότηση Υδροηλεκτρικού Έργου Φράγματος Μεσοχώρας”.
«Το 2014 η Κυβέρνηση της ΝΔ, παρακάμπτοντας γραφειοκρατικές κωλυσιεργίες και τοπικιστικές αντιδράσεις, προχώρησε για πρώτη φορά σε μια πλήρη σειρά Σχεδίων Διαχείρισης Υδάτων, επανακκινώντας ουσιαστικά τις διαδικασίες λειτουργίας της Μεσοχώρας, ώστε να ολοκληρωθεί επιτέλους ένα έργο παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Δυστυχώς ο ερχομός της Πρώτης Φοράς Αριστεράς Κυβέρνησης και οι ιδεοληψίες της συντριπτικής πλειοψηφίας των στελεχών της, έχει κλειδώσει στα συρτάρια των Υπουργείων, την εκπόνηση αυτού του μακρόπνοου σχεδίου, όπως και τόσων άλλων σχεδίων που θα άλλαζαν τον ενεργειακό χάρτη της χώρας», ήταν οι χαρακτηριστικές δηλώσεις του Λαρισαίου πολιτικού.
Αναλυτικά η ερώτηση των βουλευτών:
Για πολλούς μήνες η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κρατάει αδικαιολόγητη στάση αναμονής και ολιγωρεί στο ζήτημα της ενεργοποίησης και ολοκλήρωσης του σημαντικότερου Υδροηλεκτρικού Έργου της χώρας των τελευταίων δεκαετιών, του φράγματος της Μεσοχώρας.
Τα έργα της Μεσοχώρας άρχισαν να κατασκευάζονται το 1985 και το μεγαλύτερο μέρος τους είχε ουσιαστικά ολοκληρωθεί από το 2001. Όμως, επειδή η κατασκευή του ταμιευτήρα Μεσοχώρας είχε συνδεθεί αρχικά με τα έργα εκτροπής Αχελώου, το έργο βρέθηκε στο στόχαστρο τοπικιστικών και άλλων αντιθέσεων με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος. Τελικά, με αποφάσεις της πολιτείας και με πιο πρόσφατη αυτή που εκδόθηκε από το ΣτΕ, το έργο διαχωρίστηκε ουσιαστικά και τυπικά από την «εκτροπή Αχελώου» και άνοιξε ο δρόμος για την λειτουργία του.
Η χώρα, για πρώτη φορά με πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης του Α. Σαμαρά ολοκλήρωσε και απέκτησε μέσα στο 2014, μια πλήρη σειρά Σχεδίων Διαχείρισης Υδάτων όλων των Υδατικών Διαμερισμάτων της χώρας, που αποτελούσαν προϋπόθεση για την επανεκκίνηση των διαδικασιών λειτουργίας της Μεσοχώρας. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της Μεσοχώρας, σε συνέχεια σχετικών εντολών της τότε Κυβέρνησης προς τη Δ.Ε.Η., υποβλήθηκε το Νοέμβριο του 2014.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παρέλαβε το φάκελο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, και παρότι, ένα χρόνο και πλέον μετά, οι αρμόδιες Υπηρεσίες συνέταξαν το σχέδιο της Απόφασης Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων, ο αρμόδιος Υπουργός κ. Σκουρλέτης δεν την έχει υπογράψει ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες λειτουργίας του έργου.
Σε πρόσφατη κοινή ανακοίνωση του ΤΕΕ Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας, του ΤΕΕ Μαγνησίας και της Εταιρείας Θεσσαλικών Μελετών σημειώνεται πως « Σύμφωνα με τη Διοίκηση της ΔΕΗ, η επένδυση για τα παραπάνω έργα ανέρχεται στο ποσό των 511 εκ. ευρώ, ποσό που διπλασιάζεται εάν ληφθούν υπόψη αφενός οι απώλειες ενέργειας από όλα αυτά τα χρόνια και αφετέρου το κόστος εξυπηρέτησης των δανείων για την κατασκευή».
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
α. Γιατί καθυστερεί ο Υπουργός την Υπογραφή της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και ποιες είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση και λειτουργία του Υδροηλεκτρικού Έργου Μεσοχώρας;
β. Ποια η στάση του Υπουργού κατά την εκδίκαση στο ΣτΕ (24/2/16) της προσφυγής εναντίον της Απόφασης του Υπουργείου του για τα Σχέδια Διαχείρισης Υδάτων;
γ. Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης για την ένταξη στο ενεργειακό σύστημα νέων ΥΗ έργων και ιδιαίτερα αυτά τα οποία είναι ολοκληρωμένα ή βρίσκονται υπό κατασκευή;
δ. Με ποιόν τρόπο σκέπτεται η κυβέρνηση να περιορίσει το σημαντικό όγκο εισαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας;