Tην ισότιμη πρόσβαση των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο μαθητών στη ζωή και στην εκπαιδευτική διαδικασία από απόσταση ζητούν από τους υπουργούς Παιδείας – Θρησκευμάτων και Μετανάστευσης – Ασύλου βουλευτές του ΚΚΕ (μεταξύ αυτών και ο Γιώργος Λαμπρούλης.
Στην ερώτηση τους αναφέρουν τα εξής:
Οι συνθήκες της επιδημίας του κορονοϊού φέρνουν στο φως, ακόμη πιο έντονα, την ανισοτιμία στην πρόσβαση των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο μαθητών στη ζωή και στην εκπαιδευτική διαδικασία από απόσταση. Οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν διαχρονικά από τις κυβερνήσεις αφήνουν, σε μεγάλο βαθμό, τους πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο μαθητές αβοήθητους και ευάλωτους στους κινδύνους, όπως φαίνεται στις μέρες μας.
Η διασφάλιση της υγείας τους, σωματικής και ψυχικής, είναι το πρωτεύον ζήτημα, ειδικά για τα ασυνόδευτα παιδιά.
Επιπλέον, πρέπει να συνυπολογιστούν οι απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης σε «κέντρα φιλοξενίας», hot spots, ακόμα και κλειστά κέντρα-φυλακές και κάποιες άλλες δομές, με αποκλεισμό πολλών παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας από οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ συχνά η επικοινωνία των σχολείων με τους μαθητές γίνεται μέσω των ΜΚΟ.
Ταυτόχρονα, υπάρχουν προσφυγικές οικογένειες που βιώνουν, τώρα, πρόσθετες τραγικές συνθήκες.
Σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες μαθητές είναι τεράστιες. Είναι τραγελαφικό να επαίρεται η κυβέρνηση της ΝΔ πως έγινε μετάφραση των όρων πρόσβασης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την ίδια ώρα τα προσφυγόπουλα να συναντούν εκπαιδευτικές διαδικασίες και υλικό γλωσσικά απροσπέλαστα γι’ αυτά.
Τα προσφυγόπουλα δε διαθέτουν υπολογιστή, σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τους υπόλοιπους συμμαθητές τους και η όποια επαφή τους με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση γίνεται κύρια μέσω κινητών τηλεφώνων.
Για κάποιους μαθητές, υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα, αφού δε διαθέτουν ούτε τηλέφωνο ή αλλάζουν συνέχεια αριθμό, γιατί τους «παρέχονται» κάποια δωρεάν προγράμματα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα πολλά σχολεία να μην μπορούν καν να επικοινωνήσουν μαζί τους.
Τέλος, η σίτιση στα σχολεία, όπου αυτή υπήρχε, έχει διακοπεί (λόγω αναστολής της εκπαιδευτικής λειτουργίας) και δεν έχει διασφαλιστεί η συνέχειά της για όλους τους πρόσφυγες μαθητές.
Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων με μεγάλο αριθμό προσφύγων μαθητών καταβάλλουν πολλαπλάσια προσπάθεια, χωρίς να έχουν την απαραίτητη στήριξη από το κράτος. Δεν υπάρχει κατάλληλο και προσαρμοσμένο εκπαιδευτικό υλικό για πρόσφυγες στην εξ αποστάσεως διδασκαλία. Εξάλλου, αυτό είναι ζητούμενο και στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία.
Η έλλειψη μεταφραστών επιδεινώνει το πρόβλημα στην επικοινωνία με ηλεκτρονικά μέσα ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και το μαθητή (τόσο στη σύγχρονη όσο και στην ασύγχρονη). Επίσης, δεν έχει ληφθεί κάποια ειδική μέριμνα για τη μετάφραση εκπομπών της εκπαιδευτικής τηλεόρασης.
Ο μεγάλος αριθμός μαθητών, που προβλέπεται ανά τμήμα, η μη κατοχύρωση – στον προσδιορισμό των οργανικών θέσεων – των πραγματικών αναγκών σε τάξεις υποδοχής, τμήματα προετοιμασίας κλπ., συχνά μετατρέπει τη σύγχρονη ηλεκτρονική επικοινωνία σε ανυπέρβλητο πρόβλημα.
Το γεγονός ότι δεν έχει προσληφθεί ο αναγκαίος αριθμός μόνιμων ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, σε αυτές τις συνθήκες, κάνει πιο δύσκολη την υποστήριξη των εκπαιδευτικών προς τους μαθητές τους.
Τέλος, είναι φανερό πως τα σχολεία με μεγάλο αριθμό προσφύγων μαθητών χρειάζονται πολλαπλάσια στήριξη σε διοικητικό προσωπικό και τεχνική υποδομή με πρόσβαση σε κατάλληλες υπηρεσίες (πχ. ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες).
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί, τι μέτρα θα λάβουν για τους πρόσφυγες μαθητές ώστε:
• Να διασφαλιστεί η υγεία και οι υγιεινές συνθήκες διαβίωσής τους, σε συνθήκες πανδημίας, με κρατική ευθύνη.
• Κανένα παιδί να μη ζει φυλακισμένο, εγκαταλελειμμένο ή στερημένο των δικαιωμάτων που αντιστοιχούν στους ανηλίκους.
• Να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των ανήλικων προσφύγων και αιτούντων άσυλο στη δημόσια εκπαίδευση
• Να εξασφαλιστούν όλα τα τεχνικά μέσα και οι προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη πρόσβασή τους στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
• Να διαμορφωθεί, με κεντρική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό που θα είναι εύκολα προσβάσιμο.
• Να γίνει υποτιτλισμός σε εκπομπές της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, στις βασικές γλώσσες που μιλούν, ώστε να μπορέσουν να αξιοποιηθούν κατάλληλα.
• Να βοηθηθούν, με πρόσληψη μόνιμων μεταφραστών, οι εκπαιδευτικοί των σχολείων, ώστε να υπερκεραστούν τα γλωσσικά εμπόδια.
• Να προσληφθούν μόνιμοι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί.
• Να στηριχθούν με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας παιδαγωγικά, επιστημονικά και εργασιακά οι εκπαιδευτικοί.
• Να μειωθεί ο προβλεπόμενος αριθμός μαθητών ανά τμήμα και να προσμετρηθούν οι πάγιες ανάγκες (π.χ. σε τάξεις υποδοχής) στις οργανικές θέσεις.
• Να διασφαλιστεί η συνέχεια στη σίτιση.
• Να χορηγηθούν επιπλέον κονδύλια και τεχνολογικός εξοπλισμός στα σχολεία με μεγάλο αριθμό προσφύγων μαθητών, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες τους και να υποστηριχθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
• Να διασφαλιστούν οι εκπαιδευτικοί από τις αυθαίρετες παρεμβάσεις των ΜΚΟ στη λειτουργία του σχολείου.