Στη νέα γενιά των έργων που χρειάζεται η χώρα για να αλλάξει η εικόνα της και να αναζωογονηθεί η αγορά, έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, κατά την εισήγησή του στο 2ο Ευρωπαϊκού Forum Ανάπτυξης που πραγματοποιείται, σήμερα Κυριακή, στη Λάρισα.

Όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών από τις βασικές στρατηγικές επιλογές είναι ότι επενδύουμε στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη, η οποία προσθέτει στο σύνολο της χώρας.

“Προωθούμε σημαντικά έργα υποδομής σε όλη τη χώρα. Ο υδροκεφαλισμός της χώρας μας, οι περιφερειακές ανισότητες και τα ανομοιόμορφα αναπτυξιακά αποτελέσματα, είναι από τις σημαντικότερες παθογένειες που πρέπει να αντιμετωπίσουμε”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κώστας Καραμανλής.

Μάλιστα δεν παρέλειψε να ρίξει τα βέλη του και στην προηγούμενη κυβέρνηση, επισημαίνοντας ότι σε αντίθεση με τον λαϊκισμό του ΣΥΡΙΖΑ, το περιτύλιγμα χωρίς περιεχόμενο, στην επικοινωνιακή προβολή χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα για τον πολίτη, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν βασίζεται σε αυτές τις αρχές.

“Δεν είναι αυτή η πολιτική σχολή του Κωνσταντίνου Καραμανλή”, τόνισε ο Κώστας Καραμανλής.

“Η δική μας σχολή βασίζεται στους χαμηλούς τόνους και την υπευθυνότητα. Υλοποιείται στην πράξη με σχέδιο και συστηματική προσπάθεια που καμιά φορά μπορεί να φαίνεται ότι αργεί, αλλά τελικά αποδίδει καρπούς.

Και μόνο αυτή η υπεύθυνη σχολή πολιτικής έχει τα εχέγγυα να δημιουργήσει στην πράξη ανάπτυξη για τη χώρα και καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πολίτες.

Αυτή την πολιτική εφαρμόζουμε. Και είμαστε αποφασισμένοι να μην αφήσουμε απλώς τον καιρό να περάσει με πυροτεχνήματα, όπως έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά όταν ολοκληρώσουμε τη θητεία μας να έχουμε αφήσει πίσω μας έργο χειροπιαστό"

Όσον αφορά τον κρίσιμο στόχο της ανάπτυξης, ο Κώστας Καραμανλής είπε πως “είμαστε έτοιμοι να τον υπηρετήσουμε διότι τα μεγάλα έργα δεν τα αντιμετωπίζουμε ως εργαλεία υφαρπαγής ψήφων, ούτε εντυπωσιασμού και λαϊκισμού, αλλά ως εργαλεία ανάπτυξης”.

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στα έργα της Θεσσαλίας, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, λειτουργεί πάντα με μία αρχή: Αυτή της διαφάνειας, αλλά και της τεκμηριωμένης σχέσης κόστους-οφέλους.

Aχελώος

Μιλώντας για το μείζον θέμα του Αχελώου ο υπουργός τόνισε τα εξής:

"Προφανώς το πρώτο και μεγάλο θέμα που σας απασχολεί –και δικαίως, γιατί είναι πολύ σοβαρό- είναι το θέμα του Αχελώου. Ξέρετε ότι απασχολεί σοβαρά και την κυβέρνησή μας. Πριν λίγες μέρες, μάλιστα, έγινε και μια ευρεία σύσκεψη στην οποία μετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι Υπουργοί –γιατί δεν είναι θέμα μόνον ενός Υπουργείου.

Το ζήτημα δεν είναι απλό. Οφείλω να σας πω ότι μελετάμε όλες τις απόψεις και επανεξετάζουμε πολλές πτυχές του έργου. Άλλωστε, οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας δημιουργούν συγκεκριμένο πλαίσιο και συγκεκριμένα περιθώρια για το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να γίνει.

Γενικότερα μιλώντας, πολλά μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση, αλλά εκείνο που δεν έχει κανένα νόημα είναι να προχωρήσει αγνοώντας το ΣτΕ ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Εδώ, λοιπόν, έχουμε μπροστά μας κάποια συγκεκριμένα δεδομένα. Το πρώτο είναι ότι η Θεσσαλία αντιμετωπίζει ένα σοβαρότατο και επείγον υδατικό και οικολογικό πρόβλημα, εξαιτίας της υπεραντλήσεως μη ανανεούμενων υπόγειων υδάτινων αποθεμάτων.

Δεν μπορούμε να ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον και να το αγνοούμε αυτό, ούτε να συζητάμε για βιώσιμη ανάπτυξη και να μην λύνουμε ένα τέτοιο πρόβλημα.

Το άλλο δεδομένο, για το οποίο δεν έχω ακούσει πειστικό αντίλογο, είναι ότι το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί με την ήπια μεταφορά από τον Αχελώο ποσότητας νερού μικρότερης από το 10% των υδάτων του ποταμού που ούτως ή άλλως χύνονται στη θάλασσα.

Και το τρίτο και αναμφισβήτητο δεδομένο είναι ότι  για το σύνολο των έργων του Αχελώου μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί πάνω από 650 εκατομμύρια ευρώ – τα οποία θα πάνε οριστικά χαμένα αν εγκαταλειφθεί πλήρως το έργο.

Συγκεκριμένα, 352 για το φράγμα της Συκιάς που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα και άλλα 300 για το φράγμα της Μεσοχώρας, της ΔΕΗ, που έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.

Υπάρχει όμως και ένα δεδομένο ακόμα: Ότι το νέο σχέδιο διαχείρισης των υδάτων της λεκάνης απορροής Αχελώου που εγκρίθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ στο τέλος του 2017, προβλέπει μηδενική μεταφορά υδάτων προς τη Θεσσαλία. Μηδέν...

Αυτό που πρέπει να γίνει, συνεπώς, είναι  να εξετασθεί και διερευνηθεί η δυνατότητα τροποποίησης του υφιστάμενου σχεδιασμού του φράγματος Συκιάς,  λαμβάνοντας υπόψη τις μελέτες για μία ήπια μερική μεταφορά υδάτων από τον Αχελώο.

Στην πράξη, αυτό που κάνουμε σήμερα, είναι ότι έχουμε δρομολογήσει τις εργασίες συντήρησης των ημιτελών έργων του Αχελώου και συγκεκριμένα του καθαρισμού των σηράγγων εκτροπής του φράγματος Συκιάς, της επισκευής της επένδυσής τους και των επεμβάσεων στην είσοδο – έξοδο της σήραγγας. Για τις εργασίες αυτές έχει δοθεί Περιβαλλοντική Απαλλαγή.

Είμαστε σε διαδικασία ελέγχου των Τευχών Δημοπράτησης, ώστε γύρω στο τέλος Μαρτίου να δημοπρατηθεί το έργο, που είναι απαραίτητο για την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής και την προστασία των υφισταμένων κατασκευών.

Πάντως βιώσιμη ανάπτυξη θα πει ότι πρέπει να λύσουμε το υδατικό πρόβλημα της Θεσσαλίας, χωρίς φυσικά να δημιουργήσουμε πρόβλημα αλλού.

Να προχωρήσει επιτέλους η παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας κι η εξασφάλιση «στρατηγικού αποθέματος» νερού, αλλά και, συνολικά, να διασφαλιστεί το θετικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο.

Το βέβαιο είναι ότι το θέμα πρέπει να λυθεί μια και καλή. Με σύνεση, σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Και όταν έρθει στη Βουλή, θα πρέπει να τοποθετηθούμε όλοι μας –και όλα τα κόμματα- χωρίς «ναι μεν αλλά» και χωρίς υστεροβουλίες. Με μόνο κριτήριο το καλό του τόπου."