Στον ιερό ναό του αγίου Ιωάννη Κυνηγού της οδού Βουλιαγμένης μίλησε χθες το πρωί ο μητροπολίτης Λαρίσης κ. Ιερώνυμος.
Ο κ. Ιερώνυμος, αμέσως μετά από την τέλεση της θείας λειτουργίας, παίρνοντας αφορμή από την ευαγγελική περικοπή και συγκεκριμένα από τον τρόπο που αυτή προβάλλει και αναδεικνύει τον ευαγγελιστή Ιωάννη ως τον προστάτη της Θεοτόκου σημείωσε πως “ο Χριστός τη στιγμή του υπέρτατου μαρτυρίου και του πόνου σκέφτεται την μητέρα του και την αναθέτει στον αγαπημένο του μαθητή αφού δεν θα μπορούσε να βρει καταλληλότερο”, διευκρινίζοντας συγχρόνως πως η Εκκλησία τονίζει την παρθενία του Ιωάννη για να δείξει ότι ακόμη και σε επίπεδο λογισμών ήταν καθαρός από αισχρές σκέψεις αφού δεν τον είχε αγγίξει ούτε πονηρός λογισμός. “Αυτός είναι και ο λόγος που ο Χριστός του εμπιστεύεται την Παναγία αφού θα μπορούσε να την εμπιστευθεί και στον οποιοδήποτε άλλο μαθητή του. Ο Ιωάννης όμως διέσωζε σε υπέρτατο βαθμό την αίσθηση αυτής της ιερότητας”.
Θέλοντας να αναφερθεί σε αυτή την παρθενία που τόσο φημολογείται και επαινείται από την Εκκλησία, ο μητροπολίτης Λαρίσης ανέφερε πως αυτό συμβαίνει γιατί είναι ένας αγώνας ουσιαστικός και δυναμικός. “Δεν είναι όμως για όλους αλλά ούτε και για κάποιους εκλεκτούς. Η Εκκλησία απαγορεύει να λέμε τέτοια και να κάνουμε διακρίσεις μεταξύ εγγάμων και αγάμων. Μάλιστα με τους ιερούς κανόνες απειλεί ακόμη και με αυστηρές κυρώσεις σε οποιονδήποτε τολμήσει να κάνει τέτοια πράγματα και να πει ότι το ένα είναι ανώτερο από το άλλο. Ο σκοπός της Εκκλησίας είναι να πείσει τον άνθρωπο ότι ο καθένας έχει το δρόμο του και πρέπει να τον βαδίσει με συνέπεια και αυτή διεκδικεί από όλους”.
Επιδιώκοντας να απαντήσει στο γιατί ο Χριστός φροντίζει την Παναγία μέσα στον υπέρτατο πόνο του, ο κ. Ιερώνυμος επεσήμανε πως με τον τρόπο αυτό θέλει να υπογραμμίσει την προστασία της ζωής προκειμένου να μας δίνεται η δυνατότητα να έχουμε ζωή. “Πολλοί λένε για αιώνια ζωή ο Χριστός όμως μίλησε για ενιαία ζωή αφού και αυτή εδώ η πρόσκαιρη ζωή είναι ένα πρόκριμα για την αιώνια.
Ο τρόπος με τον οποίο στεκόμαστε έναντι του γεγονότος της ζωής και ο τρόπος με τον οποίο αγωνιζόμαστε υπέρ της ζωής, κρίνει τη θέση μας στον παράδεισο και την ικανότητά μας να διεκδικούμε την αιώνια ζωή. Αν περιφρονούμε την επίγεια ζωή τότε δεν μας αξίζει ούτε η αιώνια. Για αυτό και η Εκκλησία εξαρχής είπε ότι όσοι άνθρωποι πορεύονται αντίθετα στη ζωή αυτή δεν μπορούν να θεωρηθούν ούτε άνθρωποι του Θεού και να τιμηθούν από την Εκκλησία αλλά ούτε να διεκδικήσουν την αιώνια ζωή”.
Επιχειρώντας να δώσει ορισμένα τέτοια παραδείγματα, ο μητροπολίτης Λαρίσης σημείωσε πως όσοι αυτοκτονούν δεν κηδεύονται. “Η Εκκλησία με τον τρόπο αυτό θέλει να δείξει την απαξία της και την κάθετη διαφωνία της. Σέβεται την επιλογή αλλά και αυτή έχει το κανονικό της δίκαιο και τις συνέπειές της. Έτσι δεν κηδεύει αυτόν που αυτοκτονεί αλλά διαμαρτύρεται και για τις αμβλώσεις αφού και αυτό το θεωρεί φόνο, ιδίως όταν είναι αναιτιολόγητος και δεν υπάρχει ιατρικός λόγος”.
Παράλληλα, ο κ. Ιερώνυμος συμπλήρωσε πως έχουμε πολλές περιπτώσεις που η Εκκλησία αρθρώνει λόγο υπέρ της επίγειας ζωής και αυτό το κάνει γιατί σέβεται αυτό που ακούγεται στο σημερινό Ευαγγέλιο, “όπου ο Χριστός προστατεύει τη ζωή της μητέρας του παρόλο που ο ίδιος είναι στο Σταυρό και χύνει το αίμα του. Με αυτό θέλει να μας δείξει ότι δεν νοιάζεται μόνο γενικά και αόριστα αλλά συγκεκριμένα και ειδικά για την περίπτωση του καθενός και επιφυλάσσει αυτή τη φροντίδα στη μητέρα του γιατί ακριβώς θέλει να δείξει, ότι η θεία προστασία είναι διαρκής ειδικά για τους ανθρώπους του Θεού”.
Αναφερόμενος στην εξέλιξη της ιατρικής και της επιστήμης, ο μητροπολίτης Λαρίσης τόνισε πως δεν είναι τυχαίο ότι όλα αυτά αναπτύχθηκαν όπου κυριαρχούσε ο χριστιανισμός αφού εκεί έβρισκαν καταφύγιο. “Γενικά οτιδήποτε έχει να κάνει με την προστασία της ανθρώπινης ζωής είναι θέλημα της Εκκλησίας και για αυτό η ίδια το αποδέχεται, το προστατεύει και το αγκαλιάζει. Πολλές φορές μάλιστα το κριτήριο για να αναλογιστούμε αν κάτι επιστημονικό είναι καλό ή όχι, είναι το τι προσφέρει στην ανθρώπινη ζωή. Βέβαια τα ανθρώπινα δημιουργήματα δεν είναι τέλεια αφού έχουν και μειονεκτήματα. Εκεί πάλι έρχεται ο επιστημονικός λόγος και η Θεολογία να κρίνουν τι αξίζει και τι δεν αξίζει, τι μπορεί να προχωρήσει και τι όχι”.
Επανερχόμενος στο θέμα του εμβολιασμού μετά και από τα τελευταία γεγονότα που συνέβησαν στη Λάρισα, ο μητροπολίτης του Θεσσαλικού κάμπου για ακόμη μια φόρα υπενθύμισε πως η Εκκλησία συνιστά τον εμβολιασμό αλλά δεν δέχεται την υποχρεωτικότητα. “Αυτό είναι απόφαση της Συνόδου και είναι θέμα υπακοής στην Εκκλησία. Η Εκκλησία έτσι αντιγράφει αυτό που έκανε ο Χριστός από το ύψος του Σταυρού μεριμνώντας για τη μητέρα του, δίνοντας στον Ιωάννη τη φροντίδα της κοιτάζοντας και αναθέτοντάς του την προστασία της ζωής. Η Εκκλησία λοιπόν καταφάσκει στην προστασία της ζωής και σε αυτό πρέπει να σταθούμε και εμείς σήμερα”.
Ο κ. Ιερώνυμος έκλεισε με την προτροπή “να αναλογιστoύμε και εμείς το πόσo προστατεύουμε την ίδια μας τη ζωή αλλά και τη ζωή των διπλανών μας και τι κάνουμε τελικά, ώστε και σε αυτό το τμήμα της διδασκαλίας της Εκκλησίας, να είμαστε συνεπείς για να αξίζουμε τον τίτλο του χριστιανού”, κατέληξε ο Σεβασμιώτατος.
Αναστάσιος Βόπης (orthodoxia.info)