Να αναζητήσουμε την αληθινή πίστη που θα μας συνδέσει με το Χριστό, ήταν το μήνυμα που έστειλε χθες το πρωί από τη Λάρισα ο επιχώριος μητροπολίτης, Ιερώνυμος.
“Οι άνθρωποι πολλές φορές πλησιάζουν τον Χριστό χωρίς να είναι ξεκάθαρο γιατί τον πλησιάζουν”, ανέφερε ο κ. Ιερώνυμος από το ιερό βήμα του αγίου Αθανασίου μετά την τέλεση της θείας λειτουργίας και πρόσθεσε πως “οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν ουσιαστικά ξεκάθαρα πνευματικά κριτήρια.
Δεν είναι ξεκάθαροι απέναντί του ή δεν γνωρίζουν ή δεν ομολογούν ή δεν δέχονται, ότι ο Χριστός είναι ο υιός του Θεού και συνεπώς πορεύονται προς αυτόν με συγκεκριμένη διάθεση, με συγκεκριμένο σεβασμό και με συγκεκριμένο τρόπο”.
Θέλοντας να περιγράψει την έννοια της πραγματικής πίστης, ο μητροπολίτης Λαρίσης σημείωσε πως “σημαίνει νίκη του υπέρλογου, υπέρβαση της λογικής και όχι κατάπτωση στο παράλογο, αφού ο παραλογισμός δεν είναι ευλογημένος.
Παραλογισμός είναι ο καθωσπρεπισμός των ανθρώπων που κάνουν την οχλοβοή και πλησιάζουν το Χριστό χωρίς όμως να έχουν πραγματική πίστη”, διευκρινίζοντας συγχρόνως πως παράλογο είναι και αυτό όπως το καταντήσαμε και εμείς τον τελευταίο καιρό με την ευκαιρία της πανδημίας “που επικαλούμαστε διάφορα προκειμένου να δικαιολογήσουμε τα αδικαιολόγητα και να αποφύγουμε να κάνουμε αυτό που πρέπει τηρώντας τις υγειονομικές διατάξεις και να συμβάλλουμε στην κατάσταση της υπέρβασης αυτής της κρίσης που διερχόμαστε”.
Αναφερόμενος στην αληθινή σημασία του Ευαγγελίου, ο κ. Ιερώνυμος τόνισε πως “δεν είναι απλώς για να διαβάζουμε ένα ωραίο αφήγημα μέσα στη λειτουργία και να ακούμε μια ιστοριούλα”, συμπληρώνοντας ταυτόχρονα πως “είναι για να παίρνουμε αποφάσεις ζωής. Είναι υποθήκες ζωής.
Είναι ό,τι ο Χριστός παρέδωσε στην Εκκλησία του, προκειμένου και εμείς αυτό το θεωρητικό κείμενο ή το παράδειγμα που ακούμε από τον άλλον να το ενσωματώσουμε και στην δική μας ζωή και να το κάνουμε πράξη”.
Παίρνοντας αφορμή από την σημερινή ευαγγελική περικοπή και συγκεκριμένα από την υπερβολική πίστη που υπέδειξε ο τυφλός με την είσοδο του Ιησού στην Ιεριχώ, ο μητροπολίτης Λαρίσης επεσήμανε πως “ο άνθρωπος αυτός ήταν ένας άνθρωπος πίστεως και όχι εκμεταλλευτής. Άντεξε τον πόλεμο των ανθρώπων. Δεν κοίταξε την τσέπη του, δεν κοίταξε το συμφέρον του, άλλα κοίταξε το πνευματικό του συμφέρον και ο Χριστός ανταποκρινόμενος κάνει το θαύμα του και τον διαβεβαιώνει ότι η πίστης του είναι αυτή που τον σώζει”.
Ο κ. Ιερώνυμος μιλώντας συγχρόνως και για την οσία Ξένη, της οποίας η μνήμη τιμάται σήμερα, ανέφερε πως “η ίδια αφοσιώθηκε περισσότερο στον άντρα της μετά τον θάνατό του γιατί ήθελε να σώσει την αθάνατη ψυχή του”, διευκρινίζοντας παράλληλα πως “η γυναίκα αυτή υπερέβη τα μέτρα τα ανθρώπινα και τα μέτρα του καθωσπρεπισμού στην πίστη θέλοντας να βιώσει επί γης την κόλαση, ώστε να μην βιώσει η ψυχή του άντρα της την κόλαση στην αιωνιότητα”.
Επιδιώκοντας να αναφερθεί στο κατά πόσο σήμερα υπάρχει μια τέτοια πραγματική αφοσίωση μέσα στο μυστήριο του γάμου, ο μητροπολίτης Λαρίσης αναρωτήθηκε “πόσα τέτοια περιστατικά εκκλησιαστικού ορθόδοξου γάμου μπορούμε να δούμε στην ορθόδοξη Ελλάδα;
Eμείς οι Έλληνες καυχόμαστε πολλές φορές ότι είμαστε οι σπουδαίοι με δυο χιλιάδες χρόνια ορθοδοξία και παράδοση και σπεύδουμε να κατακρίνουμε και να κατηγορήσουμε διαφόρους για τον τρόπο της ζωής τους, την ίδια στιγμή που εμείς έχουμε τέτοιο μέτρο αφοσιώσεως της γυναίκας προς τον άντρα της στην αγιολογία μας”.
Συμπλήρωσε δε πως, δεν ξέρω όμως αν έχουμε τέτοια παραδείγματα στην καθημερινότητά μας στην Εκκλησία μας. Δηλαδή, “πόσο αφοσιωμένοι είναι οι άντρες στις γυναίκες τους και οι γυναίκες στους άντρες τους.
Πόσο ζει ο ένας για τον άλλον. Πόσο ζει ουσιαστικά για τον άλλον και πόσο τον νοιάζει η προκοπή, το συμφέρον και η πνευματική κατάρτιση του άλλου. Πόσο πιστεύει ότι αυτός που έχει δίπλα του είναι ο σταλμένος από το Θεό και συνεπώς είναι θέλημα Θεού η μετ΄αυτού κοινωνία της ζωής τους έως το θάνατο”.
Ο κ. Ιερώνυμος κατέληξε με την προτροπή “ας αποφύγουμε την πίστη του καθωσπρεπισμού και την πίστη του όχλου και ας αναζητήσουμε την πραγματική πίστη που θα μας δώσει πνευματικά και ουσιαστικά αποτελέσματα”.
Αναστάσιος Βόπης (orthodoxia.info)