Τα συμπεράσματα από τις δοκιμές στα ελληνοτουρκικά σύνορα, όπου φορτηγά διέσχισαν τη μεθόριο, αναμένεται να αξιοποιηθούν και για τη σχεδιαζόμενη κάλυψη με δίκτυο 5G των αυτοκινητοδρόμων της χώρας μήκους 2.000 χιλιομέτρων (Αθήνα - Λάρισα- Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Εγνατία Οδός).

Το συγκεκριμένο έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να τοποθετεί σε χρονικό ορίζοντα εννέα ετών (από την έναρξη ανάπτυξης του δικτύου) τα συσσωρευμένα έσοδα για την Ελλάδα σε άνω των 2 δισ. ευρώ.

Ευρύτερα, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, στόχος είναι τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας όχι μόνον η κάλυψη με δίκτυο 5G της χώρας –αποτέλεσμα της αναβάθμισης των υφιστάμενων κεραιοσυστημάτων– που εξασφαλίζει ιδιαίτερα γρήγορες ταχύτητες στο ασύρματο Ιντερνετ. Αλλά και η δημιουργία εφαρμογών με μεγάλη χρησιμότητα για τη βιομηχανία, επί των οποίων θα στηριχθεί το Διαδίκτυο των πραγμάτων (IOT) όπου αισθητήρες, οχήματα και συσκευές διασυνδέονται, επιτρέποντας, για παράδειγμα, τον αυτοματοποιημένο έλεγχο των αποθεμάτων μιας επιχείρησης.

Βέβαια, για να συμβεί αυτό θα πρέπει οι επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν επενδύσεις για τη μετάβαση στο 5G, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός ιδιωτικού δικτύου (στις εγκαταστάσεις τους) και τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου εξοπλισμού τους, ώστε να καταστεί συμβατός με την τεχνολογία πέμπτης γενιάς.

Το 5G βασίζεται σε υψηλότερες συχνότητες και πολύ μεγαλύτερο τμήμα του ραδιοφάσματος, σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές δικτύων, επιτρέποντας την αποστολή δεδομένων σε υψηλότερο αριθμό συσκευών, σε σχέση με το παρελθόν.

Ο πολύ μικρότερος χρόνος απόκρισης, σε σχέση με το 4G, δηλαδή ο χρόνος που απαιτείται για να ταξιδέψει η πληροφορία από το σημείο «Α» στο σημείο «Β» και να επιστρέψει, απελευθερώνει την επικοινωνία των μηχανών και κατ’ επέκταση δημιουργεί νέες δραστηριότητες.

Η εξασφάλιση όμως του ελάχιστου δυνατού χρόνου απόκρισης (μετριέται σε μιλιδευτερόλεπτα (ms), όπου 1 ms αντιστοιχεί σε 0,001 δευτερόλεπτα), που αποτελεί ζητούμενο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, απαιτεί τη δημιουργία ενός ιδιαίτερα πυκνού δικτύου 5G στις εγκαταστάσεις τους. Αυτό σημαίνει την υλοποίηση σημαντικών ιδιωτικών επενδύσεων.

Σε επίπεδο πάντως εφαρμογών, μέσω και του ταμείου «Φαιστός» που βρίσκεται υπό τη διαχείριση της 5G Ventures, θυγατρικής της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, η Ελλάδα επιδιώκει να ανεβάσει ταχύτητες. Ο φορέας που έχει ως αντικείμενο την υποστήριξη εταιρειών που αναπτύσσουν εφαρμογές και υπηρεσίες βασισμένες στην τεχνολογία 5G, επικεντρώνεται σε τομείς όπως το ψηφιακό νέφος (cloud), η τεχνητή νοημοσύνη, η ναυτιλία, τα logistics, η κυβερνοασφάλεια και η τεχνολογία του Διαστήματος.

Τα δίκτυα πέμπτης γενιάς θα μετασχηματίσουν, σύμφωνα με τους ειδικούς, ολόκληρους επιχειρηματικούς κλάδους και θα δημιουργήσουν άπειρο αριθμό καινούργιων. Ενδεικτικά, από τον περασμένο Δεκέμβριο η Cosco έχει μετατρέψει σε «έξυπνο» το λιμάνι του Ξιαμέν στην Κίνα (Smart port 2.0), έχοντας εγκαταστήσει τεχνολογία 5G που επιτρέπει τον απομακρυσμένο έλεγχο των εγκαταστάσεων, την αυτόνομη οδήγηση και τη βελτίωση της ασφάλειας.

Ζ.Η. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Καθημερινή)