Με κοινή επιστολή που συνυπογράφουν οι Δημοτικές Παρατάξεις «Λάρισα Μπροστά», «Πρωτοβουλία Αξιών- ΠΡ.ΑΞΙ. για τη Λάρισα» και «Λαρισαίων Κοινόν», καθώς και το ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας και ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Λάρισας, γνωστοποίησαν στον Δήμο Λαρισαίων τις προτάσεις τους αναφορικά με το θέμα διάνοιξης της οδού Τ. Τσόγκα.
Μέσω της επιστολής αναδεικνύεται το μείζον ζήτημα ενσωμάτωσης του Πηνειού ποταμού στη ζωή της πόλης, που αποτελεί έναν από τους στόχους του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι το ποτάμι, μέχρι σήμερα, απέχει από το σχεδιασμό του ΣΒΑΚ σύμφωνα με την σχετική μελέτη εφαρμογής και τις γεωμετρικές διαμορφώσεις διάνοιξης της Τ. Τσόγκα που προτείνονται σε αυτή.
Ειδικότερα για τον Πηνειό, στην επιστολή αναφέρεται ότι «ο Πηνειός ποταμός ανέκαθεν θεωρούνταν «όριο» (για πολλά έτη ήταν και διοικητικό όριο του Δήμου) και φαίνεται πώς εξακολουθεί να θεωρείται «όριο» και «φραγμός» για την πόλη. Ωστόσο πρόκειται για έναν πολύ σημαντικό φυσικό πόρο, ο οποίος θα μπορούσε να συμβάλλει στην βελτίωση της ποιότητας ζωής. Με την προτεινόμενη διαμόρφωση, προβλέπεται η μετατροπή της οδού Τ. Τσόγκα από τον κόμβο του Αγ. Αχιλλείου έως τον κόμβο της ΔΕΥΑΛ, σε δευτερεύουσα αρτηρία, ώστε να αποτελέσει τον δυτικό συνδετήριο άξονα του εσωτερικού περιμετρικού δακτυλίου. Οι υπόλοιποι οδικοί άξονες που απαρτίζουν τον εσωτερικό περιμετρικό δακτύλιο είναι η Λαγού, Ηρώων Πολυτεχνείου, Αεροδρομίου και Γεωργιάδου. Οι άξονες αυτοί διαθέτουν, ως επί το πλείστον, δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με μεσαία διαχωριστική νησίδα και σηματοδοτούμενους κόμβους με ιδιαίτερη λωρίδα αριστερής στροφής».
Σύμφωνα με τους συνυπογράφοντες, η συγκεκριμένη πρόταση δημιουργεί ακόμη ένα εμπόδιο πρόσβασης στον Πηνειό, δεν ευθυγραμμίζεται με τον στόχο του ΣΒΑΚ να ενταχθεί ο Πηνειός στην ζωή της πόλης, ενώ μάλιστα φαίνεται να εξαφανίζει το γραμμικό πάρκο επί της οδού Κραννώνος.
Τι προτείνεται στον Δήμο:
Με σκοπό την άρση των παραπάνω εμποδίων, προτείνεται η επανεξέταση διαμόρφωσης της Τ. Τσόγκα με χαρακτηριστικά που θα δίνουν προτεραιότητα στον πεζό και στο ποδήλατο, και θα δυσχεραίνουν την δίοδο μηχανοκίνητου οχήματος. Επιπλέον, η νέα διαμόρφωση οφείλει να προσφέρει καθολική πρόσβαση στην όχθη του Πηνειού και όχι σημειακή. Με αυτόν τον τρόπο, από τον κόμβο της ΔΕΥΑΛ έως και τον κόμβο του Αγ. Αχιλλείου θα διαμορφωθεί μία παρόχθια ζώνη, η οποία μέσω της Βενιζέλου και έως την πλατεία του Αγ. Βελισσαρίου θα δίνει την δυνατότητα σε όλους τους Λαρισαίους και στους επισκέπτες να περιηγούνται στα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πόλη: ο Πηνειός ποταμός, ο λόφος του Φρουρίου, Α' αρχαίο Θέατρο και το Γενί Τζαμί.
Σημειώνεται δε, ότι προκειμένου να επιτευχθούν τα παραπάνω, απαιτείται μια ολοκληρωτική μελέτη αστικής ανάπλασης της παρόχθιας ζώνης του Πηνειού, ενώ αντίστοιχα η οδός Κραννώνος θα πρέπει να παραμείνει ως έχει και να διερευνηθεί η διεύρυνσή της εφόσον αυτό είναι εφικτό.
Σε κοινή τους δήλωση, οι συνυπογράφοντες σημειώνουν: «Είναι σαφές ότι η διάνοιξη της οδού Τ. Τσόγκα πρέπει να προχωρήσει. Ωστόσο, η διαμόρφωσή της θα πρέπει να γίνει με τρόπο που θα εξυπηρετεί την πόλη και θα προσθέτει αξία σε αυτή και στους πολίτες. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί με την παρούσα μελέτη που προβλέπει τη μετατροπή της σε συλλεκτήρια οδό, μέρος του εσωτερικού δακτυλίου, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και σε μερικά σημεία με διαχωριστική νησίδα. Μάλιστα, όχι μόνο δεν εξυπηρετούνται οι στόχοι τους ΣΒΑΚ, αλλά επιτυγχάνεται το ακριβώς αντίθετο. Οι προτάσεις μας έχουν διττό στόχο. Τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των Λαρισαίων και την αξιοποίηση επιτέλους του Πηνειού. Δηλαδή τα προφανή. Στο πλαίσιο αυτό καλούμε τη Δημοτική αρχή να τις υιοθετήσει προς όφελος της πόλης και των πολιτών».
Δημοτική Παράταξη Λάρισα Μπροστά, Καραλαριώτου Ρένα
Δημοτική Παράταξη Πρωτοβουλία Αξιών- ΠΡ.ΑΞΙ. για τη Λάρισα, Γούλας Παναγιώτης
Δημοτική Παράταξη Λαρισαίων Κοινόν, Νάρης Αλέξανδρος
Τεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας, Παπαγεωργίου Νικόλαος
Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Λάρισας, Μαρκατάς Ιωάννης