Σε ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών κ. Χ. Σταϊκούρα, προχώρησε η Γραμματέας της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ και βουλευτής Λάρισας, Ευαγγελία Λιακούλη, σε σχέση με τα καίρια ζητήματα ασφαλούς ενδοεπικοινωνίας μεταξύ των εργαζομένων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, που θέτουν ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA), αλλά και η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και μοιραία φέρνουν στη μνήμη το δυστύχημα-έγκλημα των Τεμπών.

Όπως επισημαίνει στην ερώτησή της η βουλευτής Λάρισας:

«Όπως πληροφορηθήκαμε πρόσφατα από ρεπορτάζ έγκυρων μέσων του αθηναϊκού τύπου, αλλά και από εργαζομένους στο σιδηρόδρομο Λάρισας, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA), με επείγουσα σύστασή του βάζει ερωτηματικά εκ νέου σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, ζητώντας παράλληλα τη δημιουργία πρωτοκόλλων επικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών, καθώς και τη λήψη μέτρων για τη βελτίωση των τεχνολογικών συστημάτων που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι του σιδηροδρόμου για την ενδο-επικοινωνία τους.

Ειδικότερα και όπως σημειώνεται, ο ERA και η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), στην οποία ο ευρωπαϊκός οργανισμός μετέχει με δύο αξιωματούχους, ξεκίνησαν με καθυστέρηση ενός έτους (15 Μαρτίου 2024) να διεξάγουν έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών και παρότι το σχετικό πόρισμα εκκρεμεί, ωστόσο προ λίγων ημερών οι δύο φορείς προχώρησαν σε επείγουσα σύσταση ασφαλείας προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, τον ΟΣΕ, την Hellenic Train, καθώς και προς το υπουργείο Μεταφορών & Υποδομών.

Συγκεκριμένα, το θέμα απασχόλησε συνεδρίαση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ την 7η Ιουνίου, με τα αναρτημένα στο διαδίκτυο πρακτικά να επισημαίνουν πως ‘’ενώ η πλήρης διερεύνηση του ατυχήματος στα Τέμπη βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία που δικαιολογούν την έκδοση αυτής της επείγουσας σύστασης’’ και πως ‘’η μετάδοση μηνυμάτων σχετικών με την ασφάλεια στερείται δομής (π.χ. σωστός προσδιορισμός των συνομιλητών και των τοποθεσιών), μεθοδολογίας (π.χ. ανάγνωσης, διόρθωσης λαθών) και χρήσης διεθνώς συμφωνημένης ορολογίας και κανόνων επικοινωνίας’’. Παράλληλα, αμφότεροι οι φορείς προτείνουν την εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος GSMR, παρόμοιου δηλαδή με αυτό που χρησιμοποιείται και εφαρμόζεται στις αεροπορικές μεταφορές, προκειμένου να αναβαθμιστεί η ασφάλεια του δικτύου.

Κατόπιν τούτων και δεδομένου ότι όλα τα παραπάνω, προφανώς και γεννούν επιπλέον ερωτηματικά σε όλους μας, από τη στιγμή που αφορούν τη χώρα μας, η κοινή γνώμη της οποίας βιώνει το συλλογικό τραύμα του δυστυχήματος των Τεμπών που κόστισε τη ζωή 57 συνανθρώπων μας, τραυματίζοντας τουλάχιστον 85 ακόμη.

Δεδομένου ότι η έλλειψη σχετικών πρωτοκόλλων επικοινωνίας έπαιξε καίριο λόγο και στην περίπτωση της τραγωδίας των Τεμπών, αλλά και σε πιο πρόσφατα συμβάντα, όπου συρμοί παραβίασαν ερυθρούς σηματοδότες, όπως πριν από λίγους μήνες (Μάρτιος 2024) στον σιδηροδρομικό σταθμό Αχαρνών.

Δεδομένου ότι ο ασύρματος VHF που αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείται στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν ακολουθεί συγκεκριμένα πρωτόκολλα ασφαλείας, αλλά αντιθέτως ανταλλάσσονται κάθε είδους πληροφορίες –ακόμη και από αγνώστους (!)-, με αποτέλεσμα να διακόπτονται σημαντικά μηνύματα ή να μη λαμβάνονται με σαφή τρόπο, λόγω της έντονης ραδιοεπικοινωνίας, όπως έχει κατά καιρούς αναφερθεί και σε ρεπορτάζ λαρισαϊκών έγκυρων μέσων», η Ευαγγελία Λιακούλη ρωτά τον αρμόδιο υπουργό:

«Σε τι βαθμό προβληματίζεται από τα ανωτέρω, σε ποιον βαθμό έχει παραδειγματιστεί από την στάση του μοιραίου προκατόχου του, κ. Κ. Καραμανλή, απέναντι στον κοινοβουλευτικό έλεγχο και τέλος με ποιους τρόπους θα τυποποιήσει τις επικοινωνίες μεταξύ των εργαζομένων ελληνικού σιδηροδρόμου (σαφές χρονοδιάγραμμα), ολοκληρώνοντας το σύστημα μέσω του οποίου επικοινωνούν μηχανοδηγοί και σταθμάρχες, σύμφωνα με τις παροτρύνσεις ERA και ΕΟΔΑΣΑΑΜ και προς αποφυγή παρόμοιων τραγωδιών- εγκλημάτων, όπως των Τεμπών, στο μέλλον;».