Ηταν ημέρα Κυριακή και ο μαθητευόμενος ακόμα σιδηροδρομικός έκανε την πρακτική του στον σταθμό της Καλαμπάκας, στον οποίο, ούτως ή άλλως, επιθυμούσε να εργάζεται μόνιμα. Οπως προκύπτει από το φύλλο παρουσίας Σταθμαρχών Καλαμπάκας για τον μήνα Ιανουάριο που αποκαλύπτει σήμερα ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, ο Β.Σ. ξεκίνησε να εργάζεται στον συγκεκριμένο σταθμό στις 2 Ιανουαρίου στη βάρδια 1, δηλαδή πρωί, και όπως φαίνεται από τον πίνακα μέχρι και τις 14 του μήνα είχε προβλεφθεί να εργάζεται πάντα μαζί με κάποιον εμπειρότερο σταθμάρχη.
Στις 15 Ιανουαρίου όμως ο εμπειρότερος παίρνει το ρεπό του, που σημειώνεται ως ΑΝ (σ.σ.: Ανάπαυση), και έτσι ο μαθητευόμενος έχει αποφασιστεί να κάνει την πρώτη του βάρδια ως μοναδικός σταθμάρχης χωρίς καν να έχει δώσει εξετάσεις και χωρίς να έχει λάβει την απαραίτητη πιστοποίηση. Το πρόγραμμα αυτό βγήκε στα τέλη Δεκεμβρίου 2022 και το υπογράφει, όπως πάντα, ο επιθεωρητής Δ.Ν., που έχει προφυλακιστεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες όμως δεν περίμεναν τη 15η Ιανουαρίου να αφήσουν μόνο του τον Β.Σ., αλλά από την πρώτη κιόλας μέρα στην Καλαμπάκα, στις 2 Ιανουαρίου, του εμπιστεύτηκαν τον σταθμό. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, εμπειρότερο σιδηροδρομικό στέλεχος κατήγγειλε στη διοίκηση του Οργανισμού στην Αθήνα ότι ένας μαθητευόμενος σταθμάρχης έχει την ευθύνη του σταθμού και τότε δόθηκε εντολή στον επιθεωρητή -που έχει ειδικότητα σταθμάρχη- να μεταβεί στην Καλαμπάκα και να συνεχίσει τη βάρδια μαζί με τον μαθητευόμενο.
Παραδέχθηκε την κοινή βάρδια
Για το επίμαχο διάστημα κατά το οποίο ο μοιραίος σταθμάρχης βρισκόταν σε περίοδο μαθητείας στην Καλαμπάκα, ο επιθεωρητής παραδέχθηκε στην απολογία του ότι έκαναν μαζί μια βάρδια χωρίς όμως να διευκρινίσει τον λόγο. «Την 02/01/2023 έως την 08/01/2003 (σ.σ.: εργάστηκε ο Β.Σ.) στον σταθμό της Καλαμπάκας με ωράριο 10.30 έως 19.30. Την πρώτη ημέρα ευρισκόταν μαζί μου, τις υπόλοιπες τρεις ημέρες με τον κ. Τ. και έκτοτε με τον κ. Τ.», ανέφερε ο επιθεωρητής προσθέτοντας ότι την 9/1/23 έως και την 21/1/23 εργαζόταν στον σταθμό του Λιτόχωρου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο Β.Σ. βρισκόταν σε περίοδο μαθητείας μέχρι τις 21 Ιανουαρίου. Στις 23 και 24 του ίδιου μήνα έδωσε εξετάσεις και την επόμενη ημέρα ξεκίνησε βάρδιες, αρχικά πάλι ως μαθητευόμενος. «Από 22/10/22 μέχρι και 21/1/23 κάναμε (σ.σ.: όλοι οι νέοι σταθμάρχες) πρακτική εκπαίδευση σε διάφορους σταθμούς με βάση το πρόγραμμα που εξέδιδε η επιθεώρηση.
Στο πλαίσιο της πρακτικής μου εκπαίδευσης έκανα προϋπηρεσία στη Λάρισα, στον Παλαιοφάρσαλο, στην Καλαμπάκα και στο Λιτόχωρο», φέρεται να έχει πει στην απολογία του ο Β.Σ. προσθέτοντας: «Μετά το τέλος της τρίμηνης πρακτικής μου εκπαίδευσης, στις 23/1/23 εξετάστηκα γραπτά και στις 24/1/23 προφορικά στη Θεσσαλονίκη, ενώπιον της επιτροπής που είχε ορίσει η διοίκηση του ΟΣΕ. Στις εξετάσεις που δώσαμε δεν απέτυχε κανείς. Στις 24/1/23, μας κάλεσε ο κ. Ν. (σ.σ.: ο προϊστάμενος της Επιθεώρησης Λάρισας) και μας έδωσε ένα προσωρινό πρόγραμμα μέχρι 31/1/23». Με βάση το πρόγραμμα αυτό ο άπειρος σταθμάρχης τοποθετήθηκε ως βοηθητικός στον σταθμό της Λάρισας τις τελευταίες ημέρες του Ιανουαρίου, ενώ λίγες εβδομάδες αργότερα εργάστηκε μόνος του στη Λάρισα για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, με τα γνωστά ολέθρια αποτελέσματα.
Η κατάθεση Ζήντρου
Την περασμένη Τετάρτη το κατώφλι του ειδικού εφέτη ανακριτή Λάρισας, που χειρίζεται την υπόθεση, πέρασε ο σταθμάρχης Γιώργος Ζήντρος, που είχε βάρδια στον Παλαιοφάρσαλο το μοιραίο βράδυ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ρωτήθηκε σχετικά με την τοποθέτηση του Β.Σ. στην Καλαμπάκα πριν λάβει πιστοποίηση. «Δεν μπορώ να πω τίποτα γι’ αυτό, η ανάκριση είναι μυστική, σας παρακαλώ μη με φέρνετε σε δύσκολη θέση», σημείωσε μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής για τη συμπληρωματική του κατάθεση, ενώ δεν απέκλεισε να καταθέσει ξανά στο άμεσο μέλλον.
Ο προφυλακισμένος επιθεωρητής, πάντως, είχε αφήσει αιχμές στην απολογία του κατά του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου, Γιώργου Ζήντρου, αναφέροντας ότι οι σταθμάρχες όφειλαν να τον ενημερώνουν σε περίπτωση καθυστέρησης τρένου, όπως συνέβη με τη μοιραία αμαξοστοιχία intercity 62. «Να τονιστεί ότι σε περίπτωση καθυστέρησης των δρομολογίων ο ρυθμιστής κυκλοφορίας Αθηνών κατ’ εντολήν του και σε συνεννόηση με τον κάθε προϊστάμενο επιθεώρησης γινόταν επέκταση του ωραρίου στους εμπλεκόμενους σταθμούς μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας. Επίσης, είτε σε απρόοπτες καθυστερήσεις είτε σε οποιοδήποτε συμβάν, οι εκάστοτε σταθμάρχες υποχρεούνται να ενημερώσουν τον προϊστάμενο», φέρεται να κατέθεσε ο επιθεωρητής, ο οποίος έκανε λόγο για «συνονθύλευμα λανθασμένων χειρισμών και παραλείψεων που έλαβε χώρα» και οδήγησε στην τραγωδία.
Aθανασία Αγγελοπούλου - eleftherostypos.gr