Στην ανάληψη των έργων αποκατάστασης των ζημιών από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» στη Θεσσαλία και την Εύβοια προχώρησε και τυπικά το υπουργείο Υποδομών.
Το υπουργείο όρισε ποια υπηρεσία του θα δημοπρατήσει τα έργα αποκατάστασης οδικών δικτύων και σχολικών μονάδων στις πληγείσες περιοχές, καθώς και του λιμένα Κυμασίου στο Μαντούδι της Εύβοιας. Θα ακολουθήσει αναλυτική κατανομή των απαραίτητων έργων ανά περιφερειακή ενότητα.
Σύμφωνα με την Καθημερινή η απόφαση, την οποία υπογράφει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας και δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ (7480 Β) λίγο πριν από το τέλος του 2023 έρχεται να εκκινήσει τη διαδικασία ανάθεσης των έργων αποκατάστασης στις πλημμυρόπληκτες περιοχές.
Η σχετική δυνατότητα είχε δοθεί με νομοθετική ρύθμιση (στον ν. 5049/2023), μια σαφής (πολιτική) αποδοκιμασία του τρόπου που είχε προχωρήσει η αποκατάσταση των καταστροφών από τη θεομηνία «Ιανός» δύο έτη νωρίτερα.
Με την απόφαση του υπουργού ορίζεται ως υπεύθυνη για τα έργα (αναθέτουσα και προϊσταμένη αρχή) η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Εργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΕΥΔΕ-ΚΣΣΕ) του υπουργείου, ενώ διευθύνουσα υπηρεσία ορίζεται το τμήμα κατασκευής έργων Αθήνας «με δυνατότητα υποβοήθησής του από υπαλλήλους της ΕΥΔΕ Θεσσαλίας».
Επίσης, ορίζεται η πρόσληψη οκτώ τεχνικών και νομικών συμβούλων για να βοηθήσουν το έργο της υπηρεσίας. Ακόμη, προσδιορίζονται τα έργα που θα αναλάβει η υπηρεσία του υπουργείου:
– Οδικά αρμοδιότητας περιφέρειας (δηλαδή όχι το τοπικό οδικό δίκτυο αρμοδιότητας των δήμων), για αποκατάσταση οδοστρωμάτων, επιχωμάτων, γεφυρών, τεχνικών και υδραυλικών έργων.
– Υποδομές σχολικών μονάδων αρμοδιότητας δήμων.
– Η αποκατάσταση της ακτογραμμής πέριξ του λιμένα Κυμασίου στο Μαντούδι (αρμοδιότητας περιφέρειας και δήμου), με έργα όπως απομάκρυνση φερτών υλικών και ανακατασκευή επιφάνειας ακτογραμμής.
Υπενθυμίζεται ότι η ρύθμιση του ν. 5049 προβλέπει μια κατεπείγουσα διαδικασία: δεν χρειάζεται ωρίμανση των έργων (δηλαδή κανονικές μελέτες) αλλά μια τεχνική περιγραφή, ένα χρονοδιάγραμμα και ένας προϋπολογισμός. Επίσης, τα έργα αυτά θα εξαιρούνται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Τέλος δεν θα διενεργείται ανοιχτός διαγωνισμός, αλλά θα καλούνται από το υπουργείο τρεις εταιρείες να υποβάλλουν προσφορές.
Λ.Ε. kosmoslarissa.gr (από το ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου, Καθημερινή)