Επίθεση στην κυβέρνηση για το μείζον ζήτημα της ρήτρας αναπροσαρμογής εξαπέλυσε από το βήμα της βουλής ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. κ. Βασίλης Κόκκαλης, μιλώντας για το νομοσχέδιο που αφορά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ο κ. Κόκκαλης στάθηκε σε δύο «ομολογίες» της κυβέρνησης για το θέμα, η πρώτη ότι τελικά η ρήτρα ήταν ενσωματωμένη, αλλά και η πιο σημαντική πως πλέον ο πολίτης δε θα μπορεί μέσα από τον λογαριασμό του να διακρίνει εάν θα είναι εφεξής ενσωματωμένη.
Σε ότι αφορά τους αγρότες και την εξαγγελθείσα κάλυψη του 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής, ο πρώην υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων υποστήριξε πως δεν ισχύει και πως τελικά ειπώθηκε ένα μεγάλο ψέμα στον Ελληνικό λαό.
Τέλος, σε ότι αφορά το νόμο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στηλίτευσε την απουσία χωροταξικού σχεδιασμού καθώς και την υποβάθμιση, αντί πριμοδότησης, των ενεργειακών κοινοτήτων.
Αναλυτικότερα η τοποθέτηση του κ. Κόκκαλη: «Ένας νόμος για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εάν θέλει να σέβεται τους πολίτες όφειλε πριν από όλα και πάνω απ’ όλα να έχει χωροταξικό σχεδιασμό, έναν χωροταξικό σχεδιασμό ο οποίος όμως απουσιάζει παρ’ όλο που τον Φεβρουάριο του 2019 είχε προκηρυχθεί το ειδικό χωροταξικό σχέδιο και το οποίο πριν λίγες ημέρες πήρε παράταση έως τα τέλη του 2023. Άρα μιλάμε για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας χωρίς χωροταξικό σχεδιασμό.
Δεύτερον όσον αφορά τις ενεργειακές κοινότητες, όφειλε το νομοσχέδιο να προβλέπει ότι το 50% των αδειών θα είναι από ενεργειακές κοινότητες. Όφειλε επίσης το νομοσχέδιο να δίνει πρόσβαση σε όλους στο δημόσιο αγαθό της ενέργειας. Η πραγματικότητα όμως ποια είναι; Οι πολλοί ή οι λίγοι απολαμβάνουν τα οφέλη της ενέργειας; Και βέβαια οι λίγοι.
Ενδεικτικά στο νομοσχέδιο να αναφέρω δύο συγκεκριμένα θέματα. Είναι η αναδρομική εγγυητική για τις εκκρεμείς αιτήσεις. Για ποιο λόγο να εγγυηθεί; Τι να εγγυηθεί κάποιος όταν δεν γνωρίζει την έκβαση του έργου, την έκβαση της επένδυσης; Από τη μια προτρέπετε τους επενδυτές να επενδύσουν φιλοτεχνώντας ένα επιχειρηματικό περιβάλλον, από την άλλη όμως βάζετε συνεχώς εμπόδια στις ίδιες τις επενδύσεις.
Και έρχομαι στη ρήτρα αναπροσαρμογής. Κύριε Υπουργέ, ασχέτως το πότε ψηφίστηκε στη ζωή μας, στη ζωή των πολιτών η ρήτρα αναπροσαρμογής μπήκε από τον Αύγουστο του 2021. Επειδή ακριβώς τουλάχιστον στα περισσότερα τιμολόγια ήταν διακριτή, για αυτό και ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και για αυτό μπόρεσε να προσβληθεί νομικά. Τελικά τρία πράγματα μπορούν να συμβαίνουν με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, ή καταργείται ή αναστέλλεται ή ενσωματώνεται.
Να κάνω μια απλή ερώτηση, γιατί είπατε ότι την καταργήσατε. Εάν είχε και έχει καταργηθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής, γιατί στο νόμο δεν βάζετε μία λέξη μόνο ότι η ρήτρα για την κατανάλωση καταργείται; Σε ποιο συμπέρασμα μπορεί να οδηγηθεί κάποιος από τη διάταξη του άρθρου 5; Αναφέρεται ότι αναστέλλεται είτε πρόκειται για τιμολόγια με διακριτή αναγραφή της ανωτέρω ρήτρας είτε για τιμολόγια χωρίς διακριτή.
Πρώτη ομολογία: Υπήρχε ρήτρα ενσωματωμένη. Και δεύτερη ομολογία: Στο μέλλον η ρήτρα δεν θα είναι διακριτή. Ένα απλό ερώτημα: Πώς θα διαπιστώσει ο καταναλωτής μετά από τρεις μήνες ότι η ρήτρα δεν είναι ενσωματωμένη στο λογαριασμό;
Και επειδή έχω μάθει να μιλώ με παραδείγματα, να πω το εξής. Είπατε, κύριε Υπουργέ -και γι’ αυτό πλέον δεν μπορούν οι πολίτες να μας πιστέψουν- ότι καλύπτετε το 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής. Το είπατε το Μάρτη. Ένας λογαριασμός -είναι άλλοι τριάντα στη διάθεσή σας- με περίοδο κατανάλωσης 30 Απριλίου του 2022 ως 19 Μαΐου του 2022: Ρήτρα αναπροσαρμογής, ποσό 2.707 ευρώ. Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, ποσό 1.250. Να κάνουμε τον λογαριασμό; 45% κάλυψη. Γιατί να σας πιστέψουν οι πολίτες, όταν λέγατε και είπατε και λίγο πριν ότι καλύπτετε το 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής; Γιατί να σας πιστέψουνε ότι αναστέλλεται ή καταργείται η ρήτρα αναπροσαρμογής;
Έρχομαι στην τροπολογία για τα ακίνητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Εδώ ολοκληρώνετε και ολοκληρώνεται το έγκλημα εις βάρος του πρωτογενούς τομέα. Μιλάμε για ακίνητα σε όλη την Ελλάδα, κύριε Υπουργέ, περίπου 300.000 στρέμματα. Τι εργασίες γίνονται; Ποιοι ασχολούνται με αυτά; Νέοι, άνεργοι, επαγγελματίες, αγρότες, συνεταιρισμοί. Ποιος ήταν ο νόμος ο οποίος τα προέβλεπε; Ήταν ο ν.4061/2012, ο οποίος προέβλεπε και τις επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πράγματι, αλλά έδινε μια σαφέστατη προτεραιότητα στους επαγγελματίες αγρότες, στους νέους, στους ντόπιους, εκεί που είναι οι εκτάσεις: στο Νομό Ηλείας, στην Κάρλα, στο Κιλκίς, στη Θεσσαλονίκη.
Και έρχεστε τώρα και μάλιστα χωρίς δημοπρασία και δίνετε απόλυτη προτεραιότητα στις επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τι θα πείτε στον κόσμο ο οποίος θα δει την ενασχόλησή του να έχει ακυρωθεί; Τι θα πείτε στον νέο αγρότη ο οποίος δεν έχει χρήματα και θέλει να δουλέψει στα δημόσια κτήματα; Τι θα πείτε στους κτηνοτρόφους που βοσκάνε τα πρόβατα και δεν θα έχουν βοσκήσιμες εκτάσεις;
Δεσμευόμαστε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης -διότι επαναλαμβάνω ότι προέβλεπε ο νόμος και τις επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας- αυτήν την παράλογη, την άδικη αντιστροφή στα κριτήρια στην προτεραιότητα να την καταργήσουμε.
Κλείνω, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, με ένα τελευταίο ερώτημα και θα επανέλθω στο 80% που λέγατε για τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Για ποιον λόγο λέτε ψέματα στον ελληνικό λαό; Δεν καλύπτετε το 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής.»