Όλυμπος, Μετέωρα, υποβρύχια Μουσεία Αλοννήσου, Αρχαίο Θέατρο και Μύλος του Παππά στη Λάρισα, είναι τα πρώτα 5 σημεία αναφοράς που περιλαμβάνονται στον εικονικό χάρτη φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς που σχεδιάζει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σε συνεργασία με 13 Πανεπιστήμια, οργανισμούς και φορείς της Ευρώπης.
Για την δημιουργία του εικονικού πολιτιστικού χάρτη O – CITY συνεργάζονται 13 εταίροι από 6 χώρες, μεταξύ των οποίων η Ισπανία, η Σλοβενία, η Σερβία, η Ιταλία ενώ στο καινοτόμο εγχείρημα συμμετέχει κι η Κολομβία.
Από την Ελλάδα εντάχθηκε το πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και η εταιρία GM Studio, οι μοναδικοί Ελληνικοί φορείς.
Το πρότζεκτ χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εγκρίθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA2: Συνεργασία για ανάπτυξη της καινοτομίας και ανταλλαγή καλών πρακτικών (Knowledge Alliances).
Τι είναι το O – CITY
Πρόκειται για έναν εικονικό ψηφιακό χάρτη που θα μοιάζει με την Google maps, με τη διαφορά ότι ο χρήστης θα μπορεί να κάνει κλικ σε διάφορες πόλεις και να ενημερώνεται για τα σημαντικότερα φυσικά και πολιτιστικά μνημεία της Ευρώπης.
Για παράδειγμα, επιλέγοντας ένα από τα προαναφερόμενα μνημεία της Θεσσαλίας, ο χρήστης θα μπορεί να λαμβάνει πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με την ιστορία του, τη δημιουργία του, το ρόλο που διαδραμάτισε στην τοπική κοινωνία και το σημαντικότερο, θα μπορεί να περιηγηθεί εικονικά και να ζήσει μία ξεχωριστή εμπειρία.
Για την επίτευξη του στόχου απαιτείται μια αρκετά χρονοβόρα και συστηματική δουλειά.
Η προετοιμασία έγινε όλο τον προηγούμενο χρόνο από το Πανεπιστήμιο και την ομάδα της GM Studio. Αρχικά έγινε η επιστημονική καταγραφή από το Πανεπιστήμιο και στη συνέχεια η εικονική αποτύπωση των σημαντικών μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς της Θεσσαλίας.
Στόχοι του Προγράμματος
Στόχοι του πρωτοποριακού προγράμματος είναι η ανακάλυψη, η προώθηση και η ενίσχυση της πολιτιστικής κληρονομιάς των πόλεων, ως μέσο για την ανάπτυξη της ταυτότητας των πολιτών και της κοινωνικής ευημερίας.
Παράλληλα με την ενθάρρυνση της δημιουργικής οικονομίας (orange economy) και την εκπαίδευση των επαγγελματιών στις δημιουργικές τεχνολογίες, καθίσταται δυνατή η ενσωμάτωση της γνώσης σε υπάρχουσες εταιρίες ενώ αποτελεί «πιλότο» για νέες.
Τομείς όπως οι τέχνες και ο πολιτισμός, οι οποίοι είναι συνδεδεμένοι με το παρελθόν, μπορούν χάρη στις νέες τεχνολογίες να θεωρηθούν ως οι βασικοί τομείς της δημιουργικής οικονομίας.
Τέλος μέσω του προγράμματος επιτυγχάνεται ο εκσυγχρονισμός των πανεπιστημίων και η ενθάρρυνση της καινοτομίας στις μεθόδους διδασκαλίας και εκμάθησης.
Οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν μέσω:
Ανταλλαγής γνώσεων και καλών πρακτικών μεταξύ πανεπιστημίων, επιχειρήσεων και πόλεων. Με αυτόν τον τρόπο θα είναι δυνατό να δημιουργηθεί μια σημαντική πηγή για τη δημιουργία καινοτομιών, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν το περιβάλλον.
Επίσης μέσω της πλατφόρμας θα παρέχονται καινοτόμα εκπαιδευτικά εργαλεία που θα αναπτυχθούν από φοιτητές, καθηγητές και επαγγελματίες, για την προώθηση του πολιτισμού και των κοινωνικών αξιών.
Ανάδειξη και προώθηση
Στο πλαίσιο της ανάδειξης και προώθησης του φυσικού πλούτου και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας, η Θεσσαλία –με τη βοήθεια του Περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστού- απέσπασε διθυραμβικές κριτικές κατά την παρουσίαση των υποβρύχιων μουσείων των Βορείων Σποράδων στην Ματέρα της Ισπανίας, η οποία αξίζει να σημειωθεί, ήταν μία από τις δύο πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης το 2019.
Αυτό αποτέλεσε το έναυσμα μιας νέας πρόκλησης – πρόσκλησης στις Βρυξέλλες όπου για άλλη μία φορά -στο πλαίσιο του 8ου Business Forum-παρουσιάστηκε ο φυσικός πλούτος και η πολιτιστική κληρονομιά της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ως αναπόσπαστο κομμάτι της Ευρωπαϊκής κουλτούρας.
Ο υπεύθυνος ευρωπαϊκών προγραμμάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Χαράλαμπος Σαμαντζής σημειώνει τη σπουδαιότητα και τα άριστα αποτελέσματα της συνεργασίας ενός δημόσιου Πανεπιστημίου με μία ιδιωτική επιχείρηση στον κοινό στόχο της προώθησης της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Από την πλευρά του ο Έλληνας σκηνοθέτης του προγράμματος O – CITY κ. Πασχάλης Μάντης επισημαίνει την μοναδικότητα των φυσικών και ιστορικών μνημείων της Θεσσαλίας, τα οποία κινηματογραφούνται για τις ανάγκες της ολοκλήρωσης του χάρτη και κάνει ιδιαίτερη αναφορά στον Όλυμπο, το μεγαλύτερο Brand Name του πολιτισμού και της μυθολογίας, παγκοσμίως.
Τέλος, στην παρούσα φάση, βρίσκεται σε εξέλιξη η έρευνα και παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού από το Πανεπιστήμιο και την ομάδα της GM, ενώ υπάρχει ανοικτή πρόσκληση για κάθε Δήμο που θέλει να ενταχθεί στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη να επικοινωνήσει στην ηλεκτρονική διεύθυνση gmstudiogr@gmail.com ή στο τηλέφωνο 6947886830 εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον τους,